It is currently Thu May 17, 2012 4:05 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Welcome
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage

Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.

Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.

We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum!

Page 1 of 2 [ 15 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Zomaar een leuk spelletje
PostPosted: Fri Nov 20, 2009 11:26 am 

Viertallen 2e divisie.
Je hebt in je hand:

xx
ATxx
ABxx
AVx

Maatje (waar je vandaag voor het eerst van je leven mee speelt) opent (tweede hand allen kwetsbaar) met 2 Kl (zwak in Ru of sterk in Ha). Na rechts een pas bied je 2 Ha (vraagt). Er wordt nu 2 Sch gevolgd en maat biedt na een flinke denkpauze 3 Ha (geeft een goede zeskaart Ru aan met een A of H in een zijkleur).

Wat doe je?

Profile  

Post subject: Re: Zomaar een leuk spelletje
PostPosted: Fri Nov 20, 2009 2:35 pm 

Als maat Sch H heeft moeten we in 3Sa zitten, dus ik begin maar eens met 3Sch. Kort in Sch zal ze wel niet zijn, met die pas rechts. Als ze KL H heeft zal ze wel 4Kl bieden en dan moet 5Ru een kans hebben, dus dat is wat ik dan biedt. Slem is het zeker niet. Als ze 4Ru biedt lijkt 5Ru me veel te hoog; 2 Sch losers, Kl snit moet goed zitten en dan nog heb ik een potentiele loser in zowel Ha als Kl. Dus op 4Ru zeg ik pas.

Profile  

PostPosted: Fri Nov 20, 2009 2:40 pm 

Goed plan... Helaas voordat je 3 Sch kan bieden wordt dit rechts van je geboden.

Profile  

PostPosted: Fri Nov 20, 2009 2:59 pm 

Ik zou eerst het systeemboek bestuderen ....
Is 2H alleen maar een vraagbod? of belooft het ook wat? en hoeveel belooft het dan? (afh van een en ander zou je een dubbel op 3S zou kunnen overwegen). En wat is 3H? En wat zou 3K, 3R en 3S geweest zijn? En maakt het nog verschil of er is tussengeboden of niet?
Too many questions to give an educated answer ....

Profile  

PostPosted: Fri Nov 20, 2009 3:11 pm 

2 Ha is een sterke relay geweest. Het vraagt naar de kwaliteit van de troefkleur en of er iets naast zit. De eis aan de zwakke 2 is dat er hooguit één aan of heer naast zit.
2 Ha belooft tegenover een maximale hand in ieder geval interesse om de manche te spelen.
Maat belooft nu in ieder geval HVTxxx in Ru lijkt me. Daarnaast heeft ze Sch A of H of Ha H of Kl H.
de mogelijke biedingen waar je naar vraagt zijn:
2 SA: slechte troef en geen A of H ernaast
3 Kl: slechte troef met een A of H ernaast
3 Ru: goede troef zonder een A of H ernaast.
Andere biedingen zouden een sterk spel met Ha (ten minste een SF) beloven.

Profile  

PostPosted: Fri Nov 20, 2009 5:01 pm 

't is voorlopig nog niet mijn systeem geloof ik .... 3H riekt een beetje naar een singleton S .. de denkpauze riekt een beetje naar S Heer ( ga maat maar snel opvoeden ( :( ) en nog steeds geen afspraken (door het tussenbieden heb je extra stapjes gekregen: DePt RePt zou hier wel handig zijn?) en van de denkpauze mogen we geen gebruik maken ...

Ergens is het dus een onmogelijk probleem ... Ergo: schiet mij maar lek.
igv van een dept-rept afspraak gooi ik de handdoek en doe 4R en anders kijk ik eerst wie er t/o me zit en probeer een dubbel ...

Profile  

PostPosted: Fri Nov 20, 2009 5:15 pm 

Dit stinkt een beetje. Ik kan niet overzien of 3 schoppen gehaald gaat worden. Zelfs als maat 'iets' in schoppen heeft, zijn er nog geen 5 verdedigende slagen. Doublet is me daarom veel te link. Ik zou best naar 3 NT willen maar ik zie geen weg daar naar toe. En verder weet ik eigenlijk niet goed waar ik heen wil.

Maar wat is er mis met pas? 2 Ha zal echt wel een goede hand zijn met een ruiten fit(je). Als het nu pas-pas gaat, kan maat de boel waarschijnlijk prima overzien. Ook 3 NT lijkt me dan een optie. En als ze past, zal dat ook wel goed zijn. Toch? Zulke mooie heb je nou ook weer niet.

Ik zou passen en mijn vertrouwen in partner leggen.

Profile  

PostPosted: Fri Nov 20, 2009 5:23 pm 

als 3S zit dan wil je minimaal in 4R zitten toch? Het is de vraag of maat dat na een pas nog kan bekijken ...

Profile  

PostPosted: Fri Nov 20, 2009 10:33 pm 

Je kan niet zien welke tophonneur je maat heeft. Ik hoop op x, Hxx, HVTxxx, xxx of zo iets

Gewoon dapper zijn en 5 Ru bieden dacht ik

Sch H uit. De dummy valt me toch tegen:

B
9xx
HBTxxx
HBx

Analyse?

Profile  

PostPosted: Sat Nov 21, 2009 12:08 am 

Schoppenlead, vervolg pakklen. Snel hartenaas slaan om degene met Hx niet te laten deblokkeren? Daarna eliminare en eruit met een hartentje.

Profile  

Page 1 of 2 [ 15 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]