|
It is currently Thu May 17, 2012 4:04 am
|
View unanswered posts | View active topics
| Welcome |
|
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage
Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.
Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.
We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum! |
 |
|
 |
|
| Author |
Message |
|
KoenP
|
Post subject: Re: Zomaar een leuk spelletje Posted: Sat Nov 21, 2009 10:31 am |
|
Zo heb ik het gemaakt. Maar hoe we het geboden hebben ben ik vergeten  .
|
|
|
|
 |
|
Jan
|
Post subject: Re: Zomaar een leuk spelletje Posted: Mon Nov 23, 2009 11:37 am |
|
|
Jammer dat de clou nu weg is. Blijft de vraag of je moet spelen op een secce honneur of op Honneur klein.
Secce Honneur valt niets tegen te doen door de vijand. Met Hx of Vx kan de tegenpartij wakker deblokkeren, maar dat is lastig te zien als je het tijdig doet. Bij mij werd er in slag twee nadat Sch H was overgenomen door de Aas een kleine Ha van Vx nagespeeld en werd er in het eindspel niet opgestapt met de H toen ik een kleintje naar tafel speelde.
Leuk detail was dat er slechts twee personen dit contract hebben gemaakt. Toevallig (??) beiden van Leidschenhage.
|
|
|
|
 |
|
danny
|
Post subject: Re: Zomaar een leuk spelletje Posted: Mon Nov 23, 2009 1:36 pm |
|
|
Leuk spel. Gezien de tegenstanders met tien troeven niet hoger hebben geboden lijkt het er niet op dat de hartens 5-1 zitten. Snel HA op tafel lijkt dus het beste.
Met de analyse van heb bieden ben ik het niet altijd eens. Gezien 2H (relay) geen fit belooft, kan je echt niet passen op 3S, want partner kan niet meer bieden. Je gaat dus nog een rondje bieden. Maar ik zou op deze kaart geen 5R bieden, maar 4R. Partner heeft in dit bieden namelijk zelden een singleton schoppen (hij heeft er veel eerder drie dan een, maar bijna altijd twee). Als hij toevallig een driekaart schoppen heeft, heb je mazzel en wil je wel in 5R zitten, met hartenheer op snit, en met klaverheer dicht, maar met schoppenheer op twee snits. Met een dubbelton schoppen bij maat (lijkt me de grootste kans), ben je volledig kansloos in 5R ongeacht welke heer maat heeft, tenzij maat per ongelijk 7 ruitens heeft (lijkt me heel erg sterk). Met een singleton schoppen ben je ook meestal kansloos, tenzij maat een paar goede boeren of vrouwen mee heeft (tenzij ze zoals nu het contract laten halen).
Goed, mijn pointe, ik zou ten eerste heel blij zijn dat ik niet gedoubleerd ben, dan is het misschien een goede redding tegen een schoppencontract. Daarna zou ik een gat in de lucht springen bij deze dummie, je hebt namelijk nog een kans(je). Geef maat een absoluut niet onredelijke xx Hxx HVTxxx xx of Hx xxx HVTxxx xx en je ligt zomaar voor -500 uit het niets en tegen niets...
|
|
|
|
 |
|
Jan
|
Post subject: Re: Zomaar een leuk spelletje Posted: Mon Nov 23, 2009 2:32 pm |
|
|
Ach, er zijn vaak meer zaken die meespelen in het bieden. Geef maat xx, Hx, HVTxxxx, xx en het is alweer iets beter dan op snit.
Ik heb het spel in deze rubriek geplaatst vanwege de grappige (belangrijke) eindfiguur. Niet om de geweldige biedprestatie te benadrukken. We zaten in een positieve flow en dan ben je soms wat dapperder dan als het allemaal niet zo geweldig loopt. Daarnaast bood ik 5 Ru ook omdat ik geen zin had om na 4 Sch de beslissing wilde hoeven te nemen. In dat geval zou dat zomaar gemaakt kunnen worden en wordt 5 Ru inderdaad gedoubleerd.
|
|
|
|
 |
|
Jeroen
|
Post subject: Re: Zomaar een leuk spelletje Posted: Mon Nov 23, 2009 6:50 pm |
|
Niet zo raar dat je te hoog komt met twee ruitenboeren in het spel  Serieus: jammer dat dbl op 3S blijkbaar straf is. Waarschijnlijk door de regel: dbl na preempt van partner is straf. Toch vind ik straf nu wel raar: hoe vaak kun je nu 3S voor straf dubbelen terwijl je voor de 2S-bieder zit en RHO ook nog schoppen gesteund heeft. Toch maar iets info-achtigs in deze situatie om in 3SA te komen?
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
 |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|