It is currently Thu May 17, 2012 4:04 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Welcome
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage

Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.

Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.

We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum!

Page 1 of 2 [ 20 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Verdediging tegen 1 SA (specifiek tegen 8-11 SA)
PostPosted: Thu Nov 26, 2009 3:38 pm 

In een andere rubriek ontstond de vraag hoe er gereageerd kan worden op een 8-11 SA.

Eerst de gedachte achter de opening zelf:

In de eerste hand is een preemptieve opening het meest effectief. Je treft slechts 1 partner met punten en potentieel twee tegenstanders. In dat kader is het dus vooral bij kwetsbare tegenstanders (en jijzelf niet kwetsbaar) bijzonder effectief als je snel lawaai maakt. Het voordeel van een 1 SA is verder dat maat precies weet waar hij aan toe is en de tegenpartij niet. Een actie in de directe positie loopt een extra kans op een ramp omdat er vaak achter je nog punten (kunnen) zitten.

We hebben gemerkt dat de range waarin je als SA bieder het meeste gevaar loopt is als de tegenpartij 22-24 punten heeft. Er zit dan vaak net wel of net niet iets in en soms bereiken ze dan ineens een nagenoeg onmogelijk te bieden manche die er dan ineens in zit. Opgeraapt ben ik eigenlijk bijna nooit. Tegenstanders gaan eigenlijk altijd hun kleurtjes bieden via een of andere conventie (DONT, LANDY, enzovoorts) en belanden vaak bijzonder ongecontroleerd op een bepaald niveau.

Wat we erg vaak merken is dat tegenstanders (ook in de 2e divisie) min of meer in paniek raken en in de meest idiote contracten terecht komen. De één of de ander denkt plotseling dat de afspraak die ze hadden niet geldt tegen een 8-11 en dat het NATUURLIJK iets anders moet zijn in dit geval.

Ook aan de andere kant is er een enorm voordeel. Als maat een punt of 13-14 heeft met een vijfkaart major in jouw vierkaart dan zit je vaak zonder dat ze er tussen hebben durven te komen in de manche. Ook dan wordt bij het tegenspelen vaak geen rekening gehouden met het gebrek aan punten bij de 8-11.

De 8-11 SA is zonder twijfel een zeer sterk wapen. Zowel in de paren als bij de viertallen.

Profile  

Post subject: Re: Verdediging tegen 1 SA (specifiek tegen 8-11 SA)
PostPosted: Thu Nov 26, 2009 10:26 pm 

</oude zeur modus aan>

Tja, natuurlijk is de 8-11 sans een leuk en geweldig wapen. Vooral omdat de tegenpartij die zelden tegenkomt (hangt ervan af hoe vaak die tegen jou speelt) en jij die openingm bij wijze van spreken, dagdagelijks gebruikt.

Dat bederft, wat mij betreft, de pret. Iets met 'gelijk speelveld' enzo.

</oude zeur modus uit>

Profile  

PostPosted: Sat Nov 28, 2009 3:38 pm 

Is het spelen van afspraken waartegen je tegenstanders slecht verweer hebben niet gewoon slim bridge? Ik heb geen morele bezwaren. Twee opmerkingen: in een beginnersveld moet je het niet doen, want je bederft het plezier van de mensen. En in een serieuze competitie moet zo'n afspraak vantevoren kenbaar worden gemaakt zodat ze iets kunnen afspreken (pre alert) of liever nog ruim voor de wedstrijd aan je tegenstanders worden gemeld.

Onder die condities moet iedereen maar zn gang gaan.

Als de minisans echt zo geweldig is, dan moet iedereen hem maar gaan spelen. En ik moet toegeven, als tegenstander heb je het geregeld erg moeilijk terwijl de partner van de minisans veel beter kijk op de zaak heeft. Misschien kan Jan een adviesje doen voor een effectieve verdediging?

Ik kom niet verder dan:

doublet balanced 15+
landy (belooft openingskracht)
verder echte volgbiedingen (belooft openingskracht)
spronbiedingen goede intermediates (slagje of 7, equivalent van 1x openen en sprongrebid)

Profile  

PostPosted: Sun Nov 29, 2009 1:20 pm 

Ik kan in ieder geval een hoop dingen aangeven die je niet moet doen:

- zonder andere afspraak is het altijd "system on"
Dit lijkt vanzelfsprekend. Ik maak vaak mee dat (één van de) tegenstanders dat niet vinden.

- Er is geen significant verschil met de 10-12 SA

- Ga niet te zwak volgen
Geen preempt tegen een preempt

- Niet bang zijn om te bieden
Passen met een goede hand is gevaarlijker dan bieden

Profile  

PostPosted: Sun Nov 29, 2009 7:17 pm 

Anton wrote:
doublet balanced 15+
landy (belooft openingskracht)
verder echte volgbiedingen (belooft openingskracht)
spronbiedingen goede intermediates (slagje of 7, equivalent van 1x openen en sprongrebid)

dbl = 15+ vind ik wel erg star. Ik zou -net als tegen de andere zwakke sanzen (10-12 en 12-14)- dbl spelen als "ik heb er meer dan zullie". Qua volgbiedingen ("ik heb er niet meer dan zullie") zou de Multi-Defense (Suction) wel aardig kunnen werken denk ik.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 30, 2009 11:02 am 

Het probleem bij "Ik heb er meer dan zullie" is dat maat met weinig punten geen idee heeft waar het naar toe gaat. Zijn het er 20? Of toch maar 12?Passen levert dan gegarandeerd een -180 of -280 op, terwijl bieden ook riskant is.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 30, 2009 3:39 pm 

In de praktijk kun je dat -bij twijfel- meestal ook nog wel aan je RHO zien. En dan bedoel ik niet het nerveuze draaien en trekken, maar of ie via een biedkaartje een escape in gang zet (en volgens mij heeft iedereen die een vorm van zwakke sans speelt zo'n escapemechanisme).

Profile  

PostPosted: Mon Nov 30, 2009 4:13 pm 

Wij spelen tegen zwakke sans (max 12-14):
x = 12+ hcp
2K = majors
2R = een goede hand met een major, kan nog een 2e kleur hebben.
2M = nat, maar niet zo'n goede hand (max 15- ofzo)

tegen sterke sans (min. 12-15):
x = majors
2K = 5+K 4+M
2R = 5+R 4+M
2M = nat.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 30, 2009 5:03 pm 

Toch is de 8-11 iets heel anders dan een 12-14. Je hebt veel sneller een 12+ hand, maar dat is meteen het gevaar. JUIST met een punt of 12 en een goede opening in je nek kom je in de problemen. Ook is het voor je maat lastig in te schatten of hij met een punt of 8 gas moet geven als rechts van hem een bodje komt.
=================
Wat is trouwens de kracht van je andere biedingen?

Ikzelf spreek vaak af tegen "normale" sansen dat de kracht er niet echt veel toe doet. Je gaat simpelweg voor de deelscore tenzij je een superfit hebt. Dat is natuurlijk wat anders als er een preempt voor je zit (de 8-11 SA). Je komt in een hele andere wereld terecht.

Profile  

PostPosted: Tue Dec 01, 2009 3:18 pm 

In de IMP-files geeft Onno Eskens de volgende mogelijkheid tegen (zeer) zwakke sansen:

X = Straf
Multi Defence (2 Kl t/m 2 SA)

Daarbij zijn de MultiDefence-volgbiedingen (in tegenstelling tot die bij normale sansen) constructief. Dwz. Openingskracht en goede kleur(en).

Profile  

Page 1 of 2 [ 20 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]