|
It is currently Thu May 17, 2012 4:03 am
|
View unanswered posts | View active topics
| Welcome |
|
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage
Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.
Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.
We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum! |
 |
|
 |
|
| Author |
Message |
|
Jan
|
Post subject: Transfers na een volgbod Posted: Thu Nov 26, 2009 1:30 pm |
|
|
Een afspraak waar ik veel plezier aan beleef is de volgende:
Na een volgbod van partner speel ik transfers. Het idee komt uit een boekje van Bergen (Better bidding with Bergen).
Het werkt als volgt:
Na een volgbod is een directe steun in maat's kleur zeer zwak. Je speelt transfers van de door de tegenpartij geboden kleur tot en met de kleur onder de gevolgde kleur. Een transfer naar de gevolgde kleur belooft een goede verhoging. Maat reageert op de transfer alsof er een non-forcing bod wordt gedaan. Biedt je daarna alsnog de kleur van maat dan had je een goede verhoging naar maat's kleur met iets in de getransfereerde kleur.
Het is een afspraak die je (net als bij normale transfers na 1 SA) veel biedruimte oplevert en die je nog niet zo vaak tegenkomt op de nederlandse bridgevelden.
|
|
|
|
 |
|
maarten
|
Post subject: Re: Transfers na een volgbod Posted: Mon Dec 07, 2009 10:36 am |
|
|
Even dat ik de regel goed begrijp:
(1H) - 1S - (pas) - Is 1NT nu ook transfer voor klaveren?
|
|
|
|
 |
|
Jan
|
Post subject: Re: Transfers na een volgbod Posted: Mon Dec 07, 2009 11:07 am |
|
|
Nee. Na 1 Ha - 1 Sch is uitsluitend 2 Ha transfer.
1SA of 2 SA is altijd constructief en SA-achtig.
|
|
|
|
 |
|
Jeroen
|
Post subject: Re: Transfers na een volgbod Posted: Thu Dec 10, 2009 3:10 pm |
|
|
Doe je dit ook na een volgbod op tweehoogte (is dan (1H) 2K (pas) 2SA een goede verhoging?) en na een zwak sprongvolgbod? Doe je het alleen als de 3e man/vrouw past?
|
|
|
|
 |
|
danny
|
Post subject: Re: Transfers na een volgbod Posted: Thu Dec 10, 2009 3:45 pm |
|
|
Bas en Sjoert hebben dit principe nog verder uitgewerkt. Na een 1H volgbod van maat is 2K altijd cuebid (ook als er 1R geopend was) en na een 1S volgbod van maat is 2R altijd cuebid. Dan hebben ze nog een tussenbodje om een redelijke kaart (medium) aan te geven en dat is erg prettig bieden. Dat ziet er een beetje zo uit: (1R) 1H (p): 1S = nat. 1NT = nat 2K = cuebid 2R = klavers en een redelijke kaart 2H = nat
(1k) 1S (p): 1NT = nat 2K = hartens, hoeft niet zo goed te zijn 8+ ofzo 2R = cuebid 2H = ruitens 2S = nat
Op deze manier zou ik alle biedverlopen uit kunnen werken, maar dat kost te veel tijd. De idee is dat je meer ruimte hebt en zo lager kan blijven, ook kan je minder goede handen met de majors gemakkelijker bieden, omdat je nog laag kan stoppen. Voor een bod in de minors moet je sterker zijn, maar omdat 5m lastiger is dan 4M vinden ze dat niet erg.
|
|
|
|
 |
|
Jan
|
Post subject: Re: Transfers na een volgbod Posted: Thu Dec 10, 2009 8:01 pm |
|
|
Het principe zoals ik dat speel staat samen met nog veel andere mooie conventies volgens mij beschreven in "Better bidding with Bergen". Ik denk dat dat voor mensen die iets willen sleutelen aan hun systeem een prima boek is.
Bedenk bij het doornemen van dit boek wel dat voor iedere afspraak geldt dat het bij je moet passen. Het mag geen ballast worden.
@Jeroen: Ik speel het na ieder normaal volgbod (zonder sprong). Verder: SA is altijd opbouwend en biedingen die geen transfer zijn zijn altijd echt en RF. Zoals T&D het spelen kan ook heel goed, maar het lijkt me wat minder gemakkelijk te spelen.
|
|
|
|
 |
|
maarten
|
Post subject: Re: Transfers na een volgbod Posted: Sat Dec 12, 2009 2:23 pm |
|
|
Op danny zijn verhaal: Wij spelen dit, zogenaamde "Drink" (naar drijver/brink). en hebben het ook uitgewerkt. Maar de hoofdregels zijn op een 1 M (ajor) volgbod van maat: * 2 onder de M is goede fit (dus 2K op 1H, en 2R op 1S volgbod) * 2 M is zwake steun. * de andere 2 biedingen op 2 niveau zijn omgedraaid: dus het laagste bod belooft de hoogste kleur en andersom. Dus (1R) - 1 S - (pas) - 2 K belooft nu H en hoeft geen fantastische kaart te zijn, want je kunt in 2H eindigen. Als maat wat fit heeft en niet zo veel, dan kan hij 2 H bieden en kun jij passen. Als hij wel interesse heeft kan hij 2R bieden.
Daardoor kun je de hoge kleuren mooi bieden en kan de volgbieder ook weer meer aangeven wat hij heeft
En het is wel ingewikkelder dan de conventie van Jan
|
|
|
|
 |
|
Jan
|
Post subject: Re: Transfers na een volgbod Posted: Sat Dec 12, 2009 2:45 pm |
|
hoho het is niet mijn conventie... ik speel het alleen maar 
|
|
|
|
 |
|
maarten
|
Post subject: Re: Transfers na een volgbod Posted: Sat Dec 12, 2009 2:56 pm |
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
 |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|