Ik zou het leven niet moeilijker maken dan het is. Ik geef toe dat je met een 14-15 hand vaak lastig zit. Tegenover 8 wil je niets, maar tegenover 10 wellicht naar de manche. In het schema dat PP geeft bied je zo:
1K (1S) 2R (p)
2H = elke hand waarin je 2H wil spelen tegenover 8-10 punten, dus met 11+ biedt maat nog een keer.
2S = MF, elke hand met 15+ punten, hierna bied je natuurlijk verder.
2NT = elke hand waarmee je 2NT wil spelen tegenover 8-11- punten, dus met 12+ bied maat nog een keer.
3K = to play, maat biedt dus nog een keer met 12+.
Wanneer zit je lastig? Als je met 14 punten Bal. tegenover een slechte 11 zit en nu de manche mist. Dat kan gebeuren. Als je een 14 punter hebt met een zeskaart klaver. Nu moet je beslissen of hij mooi genoeg is voor MF of niet, dus 2S of 3K. Met een balanced 12 tegenover een goede 11 punten kan je in 3NT komen. Met een balanced 12 moet je dus waarschijnlijk geen 2NT bieden, maar 2H. Sowieso zou ik nat met een dubbelton en een minimum snel doen. Alleen met een singleton en een minimum zit je echt lastig. Met een zeskaart of mooie vijfkaart klaver bied ik dan denk ik 3K, en anders misschien toch maar 2H. Hopelijk komt dit niet te vaak voor

.
Ik zei 15+ is MF, terwijl 15+8=23. Maar met 15-17 bal openen we 1NT. Je hebt dus of 18+ bal, of 15+ unb. Dat zorgt er voor dat je het toch meestal niet erg vindt om naar de manche te gaan.
Ik zou in deze situatie geen lebensohl spelen. Er zijn te weinig handen waarmee je er voordeel mee hebt (eigenlijk alleen de zeskaart klaver) en je bent een natuurlijk bod kwijt. Als je toch Lebensohl wil spelen is de variant van Thijs met 2S als Lebensohl iig veel beter omdat 2NT echt blijft. Maar hier staat 2NT als 14-15 bal; met 15 open je toch 1NT? Blijft over die enkele 14. En na Lebensohl 2S komt 2NT in de verkeerde hand.
Lebensohl is niet gemaakt voor dit soort situaties. Ik snap dat het zijn voordelen heeft, met natuurlijk bieden kom je er ook. En dat is ook nog eens gemakkelijker te onthouden.