It is currently Thu May 17, 2012 4:01 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Welcome
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage

Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.

Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.

We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum!

Page 1 of 2 [ 12 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Switch - het verder bieden
PostPosted: Thu Apr 15, 2010 12:11 pm 

Sinds de training van Danny spelen we Switch. Prima idee, maar we hebben nu een probleem als we 8+ tonen. Omdat je plots niet meer de meerderheid van de punten hoeft te hebben is enige voorzichtigheid geboden. Maar omdat het niet gelimiteerd is, wil je ook graag je hand verder beschrijven.

Stel heb bieden gaat:
1Kl (1Sch) 2Ru* pas
?
(2Ru toont nu vijfkaart harten 8+ punten)

Wat beloven de onderstaande biedingen en hoe reageert partner daar op?
2 Ha
2 NT
3 Kl

Ik zie de volgende probleem handen die moeilijk uit de verf komen:
1. 12-13 of 14-15, singleton harten, zes of zeven klavers
2. 16+ met lange klavers
3. 14-15 punten balanced (nee, hier kunnen of willen we vaak geen NT mee openen)

Danny zei "2 Ha is nu een minimum", maar wat is dat dan? Met 11-13 is dat duidelijk, maar 14 of 15? Heb je dan nog non-forcing biedingen? Voorlopig lijkt het er op dat je met elk 'minimum' tegenover 8-10 ALTIJD in 2 Ha gaat zitten?

Profile  

Post subject: Re: Switch - het verder bieden
PostPosted: Thu Apr 15, 2010 1:58 pm 

Je vergeet nog het 2S*-bod. Dat zou ik spelen als een sterke hand, ofwel met K ofwel met H-steun (maat kan dat bv opvragen via 2SA?). 3K zou dan NF kunnen zijn met lange K's. 3H inviterend, 3S vraagt om een stopje (met bakkleur K), 3SA to play, enz. Als RHO met 2S komt gaat de Good-Bad weer in werking (voor H of K).

Profile  

PostPosted: Fri Apr 16, 2010 9:57 am 

Zoiets zou ik ook doen:
2h = to play tegenover 8-11
2s = algemene MF (dus ook met 16+ en 6kaart k)
2SA = natuurlijk, NF
3k = 6kaart k, 12-15, NF

De vraag is hoeveel punten 2SA dan belooft. Zal iets sterker zijn dan na een 10+ 2h bod zou ik zeggen. Dus 14-15 bijvoorbeeld. Met 12-13 zeg je dan 2h.

Profile  

PostPosted: Fri Apr 16, 2010 2:54 pm 

Vergeet niet dat je in dit biedverloop nog 2R kan antwoorden op maats 2K. Ik zou zeggen dat je daarmee alle inviterende kaarten tegenover die 8+ aangeeft. Nadat maat verder biedt kan je eventueel nog je klavers of NT hand aangeven.
Verder lijkt het schema van Thijs me uitstekend, al zou ik met een mooie 15 (zie 3k) wellicht dus eerst 2R en dan 3K bieden.

Profile  

PostPosted: Fri Apr 16, 2010 3:25 pm 

Danny, als dat tussenbodje er is, wordt het allemaal inderdaad wat eenvoudiger. Maar het gegeven biedverloop laat dat helaas niet toe (zoals dat in de meeste gevallen is). En ja, ik was 2 Sch niet 'vergeten' :-)

In ons partnership zijn we juist gesteld op forcing biedingen om ruimte te geven aan sterkere spellen. Als je nu na een Switch bod maar één sterk bod heb en zelfs je eigen kleur niet forcing kan herhalen is toch best wel een aderlating.

Om wat tegengas te geven had ik het volgende verzonnen:
2 Ha = minimum noodbod (12-13 eventueel met singleton Ha)
2 Sch = 14-15 balanced óf sterk balanced op zoek naar schoppen stop
2 NT = zwak; lebensohl; forcing
3 Kl = 16+ zeskaart
3 Ru =echt 16+
3 Ha = inviterend in Ha
als je 2 Sch als MF speelt, is de hand waar je mee vast zit de 14-15 balanced... Daarom deze in 2 Sch gestopt.

Commentaar?

Profile  

PostPosted: Fri Apr 16, 2010 3:56 pm 

Een nadeel van dat systeem is dat een SA contract meestal in de verkeerde hand komt. En hoe reageert partner op het 2s bod?

Als je graag 3k als forcing speelt zou je ook een paar biedingen om kunnen draaien:
2s = Lebensohl (in eerste instantie om 3k te kunnen spelen)
2SA = 14-15 balanced
3s = sterk balanced op zoek naar s stop (en dus geen splinter voor h)

Je zou ook nog kunnen zeggen dat je die laatste variant in het 2s bod stopt, dan komt 3s weer vrij als splinter voor h. Na het min of meer verplichte 3k van partner bied je dan in tweede instantie 3s.

Profile  

PostPosted: Fri Apr 16, 2010 4:08 pm 

Goed argument en een aardige oplossing.

Profile  

PostPosted: Fri Apr 16, 2010 4:52 pm 

Speel je na 1R (2K) ook de switch? Dan heb je na 2H geen tussenbod en ook geen goedkope cue. Natuurlijk kun je weer 2SA al Lebensohl spelen en zo onderscheid maken tussen een sterk 3R rebid en een zwakke variant. Als je, zoals Thijs, 2SA als echt en overwaarde wilt spelen (mee eens!), dan moet je 3K dus als transfer voor 3R gaan spelen. Mij wordt het allemaal te ingewikkeld, maar voor, jullie Maarten en PP, is het natuurlijk een eitje ;-)

Profile  

PostPosted: Fri Apr 16, 2010 5:04 pm 

Uitstekende opmerking.
Wij spelen inderdaad dat 2Ha nu schoppens 8+ zijn en 2Sch hartens 10+.
Conform het idee van Thijs zou 3Kl nu dus een soort lebensohl zijn. Dat is wel consequent.
Wat je dan echter moet doen als je een klaver stop wilt weten?
Ik denk er nog even over na...

Profile  

PostPosted: Wed Apr 21, 2010 12:22 pm 

Ik zou het leven niet moeilijker maken dan het is. Ik geef toe dat je met een 14-15 hand vaak lastig zit. Tegenover 8 wil je niets, maar tegenover 10 wellicht naar de manche. In het schema dat PP geeft bied je zo:
1K (1S) 2R (p)
2H = elke hand waarin je 2H wil spelen tegenover 8-10 punten, dus met 11+ biedt maat nog een keer.
2S = MF, elke hand met 15+ punten, hierna bied je natuurlijk verder.
2NT = elke hand waarmee je 2NT wil spelen tegenover 8-11- punten, dus met 12+ bied maat nog een keer.
3K = to play, maat biedt dus nog een keer met 12+.

Wanneer zit je lastig? Als je met 14 punten Bal. tegenover een slechte 11 zit en nu de manche mist. Dat kan gebeuren. Als je een 14 punter hebt met een zeskaart klaver. Nu moet je beslissen of hij mooi genoeg is voor MF of niet, dus 2S of 3K. Met een balanced 12 tegenover een goede 11 punten kan je in 3NT komen. Met een balanced 12 moet je dus waarschijnlijk geen 2NT bieden, maar 2H. Sowieso zou ik nat met een dubbelton en een minimum snel doen. Alleen met een singleton en een minimum zit je echt lastig. Met een zeskaart of mooie vijfkaart klaver bied ik dan denk ik 3K, en anders misschien toch maar 2H. Hopelijk komt dit niet te vaak voor ;).

Ik zei 15+ is MF, terwijl 15+8=23. Maar met 15-17 bal openen we 1NT. Je hebt dus of 18+ bal, of 15+ unb. Dat zorgt er voor dat je het toch meestal niet erg vindt om naar de manche te gaan.

Ik zou in deze situatie geen lebensohl spelen. Er zijn te weinig handen waarmee je er voordeel mee hebt (eigenlijk alleen de zeskaart klaver) en je bent een natuurlijk bod kwijt. Als je toch Lebensohl wil spelen is de variant van Thijs met 2S als Lebensohl iig veel beter omdat 2NT echt blijft. Maar hier staat 2NT als 14-15 bal; met 15 open je toch 1NT? Blijft over die enkele 14. En na Lebensohl 2S komt 2NT in de verkeerde hand.
Lebensohl is niet gemaakt voor dit soort situaties. Ik snap dat het zijn voordelen heeft, met natuurlijk bieden kom je er ook. En dat is ook nog eens gemakkelijker te onthouden.

Profile  

Page 1 of 2 [ 12 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]