It is currently Thu May 17, 2012 4:01 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Welcome
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage

Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.

Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.

We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum!

Page 1 of 1 [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Start tegeen 3SA
PostPosted: Sun Jan 03, 2010 10:43 pm 

Bieden gaat tijdens de Kerstdive (paren):
1Ru - p - 1Ha - p
3Ru - p - 3Sch -p
3SA

3Ru werd gealerteerd al 15/16 met 6+ Ru

Ik heb:
K9xx
Kxxx
x
K8xx

wat start je en natuurlijk waarom?
Betreft een top of een nul!!

Profile  

Post subject: Re: Start tegeen 3SA
PostPosted: Sun Jan 03, 2010 11:19 pm 

Geen idee. Ik hoor graag een gefundeerd argument.

Wat gedachtes:
- De 1 Ha bieder lijkt een punt of 9/10 (minimaal) te hebben met de punten in harten en schoppen.
- 3 Sch zou(!) schoppen stop moeten beloven en twijfel over de klavers. Maar of de 3 NT bieder nu 'dan maar' 3 NT heeft geboden of goede klavers heeft?
- 3 Sch kan ook nog een soort noodbod zijn, waarbij ook de schoppen kleur niet zo sterk hoeft te zijn.
- De ruitens hoeven het niet te doen gezien je eigen singleton (gevaarlijk, ik weet het), maar daar ben ik niet echt gerust op.

Ik ga schoppen starten. En dan overweeg ik zelfs schoppen heer te starten. Dat heeft in ieder geval het voordeel dat je niet wordt ingegooid met de vierde schoppen. Maar dat doe ik toch niet, omdat het je wel eens de communicatie kan kosten. Dus de derde schoppen.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 10:35 am 

Vreemd dat ze 3R wel alerteren en 3S niet. Ik zou nog wel even doorvragen, maar waarschijnlijk word ik niets wijzer.

Klaveren of schoppen? Ik heb geen idee. In de praktijk denk ik dat ik mij zou laten leiden door wat er allemaal aan tafel is gebeurd en wie wat heeft geboden. En gezien mijn slechte-start-resultaten kan ik dan beter het tegenovergestelde starten :-) Voor the record: ik start ook maar (een kleine) schoppen.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 10:55 am 

Niet makkelijk. Ik ga er vanuit, dat je door het niet alerteren en eventueel vragen, weet dat 3S niet het noodbod is (zoals PP beschrijft). De 3S bieder heeft nu vermoedelijk een 3433 of een 4432. (Want met een 5krt H had hij 3H geboden en met 5krt K had hij wellicht eerst 2K geboden en zo niet dan waarschijnlijk nu 3NT). En je weet niet zeker waar de 2e vierkaart zit. Zal niet in K zijn, want dan had hij wel 3NT geboden, maar kan dus zowel in S als in R zijn.
In de praktijk start ik toch K, omdat dat de grootste kans is, dat wij daar fit in hebben (geen van beide tegenstanders zal een 4krt hebben) en omdat ik verwacht dat er iets minder kans is dat ik een slag weggeef (S AV rechts). En zo'n slag is duur in paren.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 2:53 pm 

ho ho ho

3 Ru gaf ook volgens het systeem een 3-kaart Ha aan.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 06, 2010 1:07 pm 

De boodschap van 3S lijkt me vooral "ik heb een S-stop" en niks in K. 3SA zal dan wel zijn "ik heb een fatsoenlijke stop in K" (bv AQ(x) ?). Dan riekt het ernaar dat K-start zomaar eens de 9e slag geeft en dat doe ik niet graag. Dan is S wsl wel het beste alternatief, te meer omdat 3S niet zozeer lengte aangeeft en wij dus wel eens een 8- of 9-kaart fit kunnen hebben. We moeten dus snel onze slagen ontwikkelen voordat zullie er 9 hebben (5R, 2 a 3 H).

Profile  

PostPosted: Wed Jan 06, 2010 1:30 pm 

Het bod van 3Ru was systeemtechnisch niet helemaal juist blijkt achteraf.
Openaar had een singleton klaver en een zevenkaart ruiten, op tafel kwam V9x van klaver.
Maat had AB10xx.
Klaver start is down, andere start is contract gemaakt of voor plus!!

Profile  

Page 1 of 1 [ 7 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]