It is currently Thu May 17, 2012 4:00 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Welcome
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage

Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.

Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.

We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum!

Page 1 of 1 [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: speel jij beter dan de gemiddelde MK'er?
PostPosted: Tue Dec 14, 2010 1:57 pm 

Biedverloop: NZ kwets, zuid deler.
z w n o
1S 2H x p
3NT ap.

10x
98xx
Axx
AV10x

AH9xx
B10xx
Hx
Hx

OK, je had 2H een optater kunnen verkopen, helaas pindakaas. Nu 3NT nog.

West trapt af met 4x harten. Oost gaat in de denktank en besluit na een poosje om 2x klaver en 2x ruiten weg te gooien (1e discard RB).

Jouw beurt.

Profile  

Post subject: Re: speel jij beter dan de gemiddelde MK'er?
PostPosted: Sun Jan 09, 2011 3:48 pm 

Ik speel Kl H en A (Ik mag aannemen dat de klaver niet al hoog zijn), Schoppen AH en Ru H en A. en verwacht Oost nu in te gooien met een ruiten.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 10, 2011 5:36 pm 

Op klaver aas heer bekend oost niet meer en gooit een schoppentje af. De snit was dus al winnend, maar die durfde ik ook niet te nemen...
Wie durft met deze extra informatie?

Profile  

PostPosted: Wed Jan 12, 2011 6:43 pm 

Extra slagen zullen dus uit de Schoppen moeten komen.

Ofwel de Sch moeten 3-3 zitten met de V rechts ofwel VB vierde/vijfde moet rechts zitten.
Ik ga denk dat het laatste zitsel kansrijker is en steek over naar Ru A neem klaver V mee en speel Sx
Als rechts honneur inlegt pak ik deze speel x naar de 10 op tafel.

Als rechts klein legt snij ik met de 9, maak het contract of ga hopeloos down!

Profile  

PostPosted: Sun Jan 16, 2011 2:46 pm 

Mogelijke speelwijzen:
- klaversnit. (en dan kun je ook eerst S A spelen om te zien of de onwaarschijnlijke VB sec wil vallen)
- dubbele snit in S
- een stripdwang en oost ingooien
- een dubbele dwang
In het algemeen: Spelen van W suggereert dat hij denkt dat hij ergens een entree kan hebben. Met alleen AHVxx en verder niets gaat hij mogelijk een kleintje starten.
Verder denkend over de stripdwang, de variant van een ingooi van O in ruiten: W mag de derde ruiten niet kunnen nemen. Terwijl ik verwacht dat hij R V vrouw heeft na de eerste discard van Ruiten boer. Dus dan moet O een 6 kaart ruiten hebben en Klaver B. Kan uiteraard. Maar zie ik nog niet als kansrijker dan de directe k snit.
Maar we gaan over naar de extra kansen, zoals aan tafel ook gebeurde.
O heeft dus een ? 0 ? 3.
Variant A: 4 0 6 3. Dan moet je nu niet snijden zoals Michel zegt, maar S A, H en een kleintje spelen, en claimen. (ongeacht wie S V of B heeft). Maar dat zal wel niet, want dan had Oost gewoon een ruitentje afgegooid, in plaats van het contract direct weg te gooien.
Variant B1: 5 0 5 3 met S plaatje sec links. Dan moet je nu S A en kleintje naspelen.
Variant B2: 5 0 5 3 met beide S plaatjes rechts. Dan moet je snijden in S.
Ho, wacht even! Laten we eerst eens Klaver V spelen. Wat gaat Oost nu doen. Hij kan niet nog een S afgooien, dan gaan we verder volgens variant A. Hij moet dus zijn R weggooien, en die wordt dus nu alleen nog gestopt door W.
Dus nu kun je S A (voor plaatje sec) en S na spelen. Niet om de S hoog te spelen, maar to rectify the count (of adjusting the duke zoals kelsey het ook wel eens noemt:) . O neemt en speelt R of S na, met maakt niet uit. Want op S A komt W in een K/R dwang.
Dit werkt uiteraard ook als O een 6 0 4 3 gehad heeft.
Mooi spelletje, want het contract is dus dicht!

Profile  

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 4:42 pm 

Ja klopt, mooie oplossing!
Zelf kwam ik tot de zelfde verdeling en dat het contract dicht was, alleen ging ik niet voor de dwang, maar voor de ingooi.
Na klavervrouw gecashed te hebben (ruiten weg bij oost) was de situatie:
10x
-
Axx
10

AH9x
-
Hx
-

Om te wapenen tegen een secce schoppenplaat incasseerde ik schoppenheer, ruitenaasheer en ging ik er uit met schoppen, en deze figuur:

10
-
x
B

H9x
-
-
-

Helaas kon oost schoppentien bukken! (van VBx) en was ik in dummie geplakt! Even schoppentien deblokkeren en het was dus gehaald...

Daarom kan je maar beter op de dwang spelen denk ik, dan heb je die ellende niet.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 18, 2011 12:30 pm 

Nog belangrijker reden om op de dwang te spelen: Als O met een 4 0 6 3 wel direct een S heeft afgegooid, dan ben je nu down als je op de ingooier speelt, zelfs als je de 10 hebt gedeblokkeerd.
Behoorlijk wat gevraagd aan tafel, maar O kan de dwang wel zien aankomen en daarom vroegtijdig een S afgooien. Want hij weet nu dat de leider 5422 moet hebben (als die een 5413 had dan is er helemaal geen probleem want dan snijd je gewoon in klaver)

Profile  

PostPosted: Tue Jan 18, 2011 1:53 pm 

dat is niet helemaal waar, want als er inderdaad een 46 zit kom je daar achter als je schoppen aas of heer incasseerd en kan je nog van plan wisselen.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 19, 2011 4:12 pm 

Volgens mij klopt dat niet.
4 x harten, vervolgens 3 x klaver en 1 x S gespeeld.
O heeft eerst 2 x R en 2 x K weggegooid, vervolgens 1 x klaver bekend en een S afgegooid. En ik ga er vanuit dat hij op Klaver V een ruiten weggooit, en uiteraard bekent op de S A die jij nu casht waarna je je speelplan nog wilt aanpassen. Maar je weet niet hoe:
Want ofwel O had:
- oorspronkelijk 6-4 en nu dus VB - xxx -, en dan moet je de ruiten nu niet cashen,
- oorspronkelijk 5-5 en nu dus VBx - xx -, en dan moet je de ruiten nu wel cashen in jouw speelwijze.

Terwijl je bij de dwang niets hoeft te raden, in beide gevallen heb je het gemaakt

Profile  

PostPosted: Mon Jan 24, 2011 1:09 am 

sorry ik bedoel niet 46 maar 64, dan heeft west een renonce gehad.

Profile  

Page 1 of 1 [ 10 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]