It is currently Thu May 17, 2012 4:00 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Welcome
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage

Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.

Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.

We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum!

Page 1 of 1 [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Nog meer Doubletten
PostPosted: Mon Nov 09, 2009 1:22 pm 

Ik heb het doubletten-lijstje van Danny per mail gekregen en heb nog wat aanvullingen:

1] MOD = Maximum Overcall Double

2] LUD = Lead UNdirecting Double

3] DPPD = Delayed Penalty (Pass) Double

Maar er zijn er vast nog wel meer ......

Profile  

Post subject: Re: Nog meer Doubletten
PostPosted: Mon Nov 09, 2009 3:19 pm 

Ik heb ze inderdaad gezien. De tweede situatie is inderdaad nog besproken op de training, deze werd ook aangebracht door Jan Kaptein.
De eerste is in mijn ogen gewoon een punten doublet met een fancy naam, verder niets bijzonders.
De derde is een doublet op een strafpas van maat (neem ik aan). Ook deze heeft een mooie naam gekregen, leuk.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 18, 2009 11:48 am 

Nog een doublet:

Het Sacreficing Slam Doublet (ik hoop dat ik het goed heb gespeld)

Soms heb en zo'n situatie waarbij je al dan niet zou willen redden tegen een door de vijand geboden slam. Jaren geleden stonden er publicaties in het Bridgeblad waarbij dan een Doublet dan precies één verdedigende slag (Aas) beloofde. Pas ontkent dan precies die ene slag (zou dus ook wel eens twee slagen kunnen betekenen).
Of dit nou ook gold voor de 4e hand weet ik niet meer zeker. Het zou best kunnen.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 18, 2009 12:05 pm 

In Amerika heeft men het over het "striped tail ape doublet" gehad (staat volgens mij in een boek van McEwen). Je doubleert ze in de manche om ze uit slem te houden. Als ze redoubleren dan ren je als een aap met een gestreepte staart naar een of andere redbod.

Overigens - als je het rijtje doubletten compleet wilt maken, kun je nog noteren dat het negatief doublet toen het werd uitgevonden het Spoetnik doublet werd genoemd (naar de eerste satelliet die de russen toen de lucht inschoten).

Koen

Profile  

Page 1 of 1 [ 4 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]