3 januari 2010
Welkom allemaal bij het verhaal achter de derde aflevering van de forumrubriek Henk Biedt Uitkomst op de forumsite van BC Leidschenhage!
Het derde spel van deze rubriek kwam van de interne butlercompetitie op BC Star. Je had deze zuidhand:
O/NZ
♠ V863
♥ 64
♦ B2
♣ H10532
♠ 92 ♠ 104
♥ A985 ♥ 107
♦ AV83 ♦ H754
♣ 986 ♣ AVB74
♠ AHB75
♥ HVB32
♦ 1096
♣ -
W N O Z
- - pas 1♠
pas 3♠ pas ???
Tegenwoordig speelt iedereen 1M-3M als zwak met een vierkaart steun. De vraag is: hoe zwak precies en wanneer mag partner 4M bieden? Met andere woorden, is deze zuidhand goed genoeg voor 4♠ of laat je het erbij?
Deze was duidelijk wat te makkelijk, vrijwel iedereen bood 4♠, terecht. Er waren er nog wel een paar die overdreven en zelfs een slempoging ondernamen. Maak je geen illusies over slem (never play partner for the perfect hand), je struikelt dan soms op 5-niveau en gaat 1 down, vreselijk! Bovendien neem je het risico dat je de ruitenuitkomst gaat uittelefoneren. Je hebt vanzelfsprekend veel liever een klaverenuitkomst (of harten), wie weet heeft partner ♣A en kan je direct een ruitenverliezer direct opruimen
Waarom ik het spel selecteerde was, dat we hier de zusjes Spangenberg aan het werk zagen; de een opende 1♠, de ander bood 3♠ en vervolgens ging na een lange denkpauze het licht uit.
Toen ik later hand zag, was ik toch wel wat verbaasd. Zelfs een ‘oude man’ als ik had nog wel 4♠ verzonnen. Natuurlijk kan het wel eens een keer zo zijn dat je vier losers hebt, maar de kans dat partner een doubleton ruiten heeft, lijkt me best groot (partner heeft ook wel eens een vijfkaart schoppen). Als partner die heeft, is 4♠ kansrijk en daarom moet je –zeker in een Butler of viertallen- 4♠ bieden. Nu kregen we ‘gratis’ 8 imp’s in de schoot, dus vrijwel iedereen had 620 gehaald (in de A-lijn).