It is currently Thu May 17, 2012 3:59 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Welcome
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage

Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.

Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.

We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum!

Page 1 of 1 [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: twee doubletten van Berry
PostPosted: Thu Dec 24, 2009 11:20 am 

Uit de bridgekalender van Berry:
Noord/Allen
W   N   O   Z
1SA 2K dbl
2H pas pas ??

Zuid:
8 7 4 3
A B 7
10 6
A 8 7 4

2K was Landy. "Wat biedt u nu?"

en

Oost/Allen
W   N   O   Z
1K pas
1H pas 1SA pas
pas dbl pas ??

Zuid:
7 5 3
A 7 5
10 9 7 3
H 7 2

"Wat biedt u?"

Ik zal over eerdaags de antwoorden van Berry posten. Ik vond het niet zo makkelijk.

Profile  

Post subject: Re: twee doubletten van Berry
PostPosted: Thu Dec 24, 2009 12:57 pm 

1. Doublet (straf) of 2 NT (natuurlijk). Ik hou het op doublet.
(zie trouwens een discussie eerder in het forum. Is doublet in zo'n situatie nu straf of takeout?)

2. Pas of 2Kl. Pas kan op twee manieren goed zijn. a) Ze hebben er 23 samen en ze gaan dat echt wel halen, maar 1NT! kan nog meevallen (180 of 380). b) Anders heeft maat een soort strafpas gehad met klavers en dan kan 1 NT gewoon down zijn, maar dat is dubieus. Vandaar mijn alternatief van 2Kl

Profile  

PostPosted: Thu Dec 24, 2009 2:42 pm 

1. Doublet kan niet goed aflopen. Je Sch-bezit is dusdanig slecht dat ze al snel de Schoppens hoog zullen hebben. Het is verder vrijwel zeker dat ze acht hartens samen hebben. Als 2 Ha al down gaat is het vrijwel zeker ook 3 SA (we hebben er tenslotte minstens 24 punten samen). Ru plaatjes zullen we wel met succes kunnen snijden en ook Ha Boer werkt.
Ik bied dus met mijn ogen dicht 3 SA.

2. Kan die sukkel niet gewoon passen op 1 SA?? Hij heeft in ieder geval niet een Sch-Ru spel. Dan komt er meteen iets (we doen in die situatie al heel snel iets). Met punten en een vijfkaart Sch komt er direkt 1 Sch. Ik zou denk ik snel 2 Ru bieden, hoewel de optie van PP misschien wel een stuk beter kan uitpakken.

Profile  

PostPosted: Sun Dec 27, 2009 2:35 pm 

1. Als de pas van maat aangeeft dat hij geen take-out doublet heeft doubleer ik. Het zal wel down gaan.
2. Hebben de tegenstanders 23 punten??? Doubleert maat dan na 1K p 1H met Axx AVBxx Ax Hxx om maar wat te noemen? 1NT in deze situatie als echt spelen doen ook niet veel mensen. Het ligt aan je afspraken, maar als ik dit biedverloop met Tim had zou ik passen, maar heeft wel veel punten, maar niet de verdeling om direct te doubleren.
Bij ons belooft in het gegeven biedverloop een doublet 5+R en 4+ S en 1NT 4+R en 5+S. (Met een 4-4 is het vaak beter om te passen en af te wachten.)

Profile  

PostPosted: Mon Dec 28, 2009 12:33 pm 

1. De eerste volgens Berry: "International Bas Drijver plaatste een tweede doublet. Dat was voor straf. Het leverde NZ +800 op. Het 2kl volgbod van oost is overigens onverantwoord met slechts een 4-4 verdeling".
Als ik zou doubleren, dan wordt het gemaakt :-(. Ik zou ook 3SA gokken, maar blijkbaar vindt Berry het vanzelfsprekend om te passen.

2. De tweede: "Interessant is wat partners doublet betekent. Als hij je wil laten kiezen tussen ruiten en schoppen had hij na 1ha al een informatiedoublet kunnen geven. De gebruikelijke betekenis van dit uitgestelde doublet op 1SA is dan ook: openingskracht met hartens tegen. Aan tafel zei ik pas en kwam ik met harten uit. Dat leverde +500 op."
Of het echt zo gebruikelijk is als Berry schrijft ...

Profile  

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 11:48 am 

leuke voorbeelden.

Ik had wel al eerder gekeken maar nog niet gepost. Meer voor straf dbl is het motto!

Profile  

Page 1 of 1 [ 6 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]