|
It is currently Thu May 17, 2012 3:59 am
|
View unanswered posts | View active topics
| Welcome |
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage
Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.
Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.
We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum! |
 |
|
 |
|
| Author |
Message |
|
ppw
|
Post subject: Negatief zelfbeeld? Posted: Mon Nov 09, 2009 12:41 am |
|
|
Het onderstaande spel mistten we 4 schoppen. We zaten hier gewoon niet op één lijn.
West opent 1 Ha en je bent kwetsbaar tegen niet:
Noord: AKQ9 / JT3 / K9 / K983
Zuid: T654 / - / J6542 / AQ42
(1Ha)-dbl.-(2Ha)-2Sch (3Ha)-3Sch-(pas)-pas (pas)
1. Wat is de ondergrens voor 2 schoppen? 2. We zijn het er over eens dat 3 Sch wel degelijk 'over' betekent, maar geen volledige invite is. Is 3 schoppen dan onderboden? 3. Bied je nog vier met de Oost hand (renonce, dubbele fit)...
|
|
|
|
 |
|
Jeroen
|
Post subject: Re: Negatief zelfbeeld? Posted: Mon Nov 09, 2009 11:33 am |
|
|
1. Wat mij betreft is Axxx.x.xxxx.xxxx de ondergrens. Ik vind 3S voor deze zuidhand in de buurt komen. 2. Ja, 3S vind ik niet onderboden. Een limiet-dbl lijkt mij wel kunnen. Een singleton harten bij maat is heel waarschijnlijk en je twee heren zijn mooi. Met xxxx.x.Axxx.Qxxx heeft 4S al spel. 3. Ja, ik vind 2S al mager, dus nu bied ik zeker 4.
Nou ja, zeker. Het is lastig objectief te zijn als je Noord al ziet. Het lukt niet zo goed meer om in je gedachten handjes voor Noord te genereren. Misschien een volgende keer maar één hand tonen?
|
|
|
|
 |
|
ppw
|
Post subject: Re: Negatief zelfbeeld? Posted: Mon Nov 09, 2009 11:52 am |
|
|
Ik heb mijn hand afgewaardeerd en daarom vond ik het geen limiet dubbel waard: 1. AHVx van schoppen lijkt wel mooit, maar als maat 5 schoppens heeft voegt het niet meer zo veel toe. 2. Ik vond dat de bieding reden geeft om te veronderstellen dat de openaar juist veel harten punten heeft en dat dus de kans dat er minimaal één aas verkeerd zit, groot is.
|
|
|
|
 |
|
ThijsV
|
Post subject: Re: Negatief zelfbeeld? Posted: Mon Nov 09, 2009 12:44 pm |
|
|
1. Vanaf een punt of 6 en een vierkaart s bied je 2s. 2. 3s toont zeker overwaarde ja. Wat zou doublet zijn i.p.v. 3s? Ik zou denken dat dat een 4kaart s ontkent. Het alternatief is dan 4s bieden. Vanuit noord gezien heeft zuid waarschijnlijk een singleton h. De heren lijken goed geplaatst. Stel dat zuid xxxx, x, Vxxxx, Axx heeft, dan wil je toch wel in 4s zitten. Het is daarom wellicht niet zo gek om 4s te bieden, je kunt niet verwachten dat zuid met die hand de 4e eraan plakt. 3. Je hebt niet veel punten, maar toch wel een hele mooie hand met een renonce h waarin alle punten nuttig zullen zijn. Als noord rH niet zou hebben, is het ook al bijna 4, je hoeft alleen maar 2 h te troeven. Dus er valt wat voor te zeggen om met de zuid hand 4s te bieden, je hebt maar 7 losers.
|
|
|
|
 |
|
danny
|
Post subject: Re: Negatief zelfbeeld? Posted: Mon Nov 09, 2009 3:31 pm |
|
|
Heren, wat te denken van x ipv 2S? Je kan tenslotte alle kleuren verdragen en je hebt maar een vierkaart schoppen. Partner zal toch niet snel passen, gezien hij met zijn eigen doublet meestal niet veel in schoppen heeft.
Ik speel overigens de zwarte piet naar zuid, met deze geweldige kaart bied je in viertallen de manche (zeker kwetsbaar!) en ook als die manche er per ongeluk een keer niet in zit bied ik de manche. Het gaat om de lange termijn winst. Vergeet ook niet, dat de tegenpartij in principe niet wil dat je de manche biedt, omdat ze dan weer hun best moeten gaan doen om het down te verdedigen. Je legt meer druk op je tegenstanders, en zeker in de hoofdklasse en tweede divisie maken ze dan meer fouten. Het bieden moet volgens mij dus gaan: (1H) x (2H) x (3H) 3S (p) 4S
|
|
|
|
 |
|
maarten
|
Post subject: Re: Negatief zelfbeeld? Posted: Tue Nov 10, 2009 10:08 am |
|
|
Hoi allemaal,
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik nu al erg blij ben hoe we met het forum omgaan!
Vervolgens over dit spel: ik had toch beter 4 S kunnen bieden met de Z hand denk ik. En het eerste bod vond ik overigens ook al niet makkelijk.
En nu naar de theorie van de N hand. Uitgaande van een S fit zijn er 4 handtypen voor de N hand na 3H 1) je hebt een minimale dbl: je past 2) je hebt een beetje over: je weet niet of je 3 S haalt en of zij 3 H halen en je biedt 3 S. Niet inviterend, want: 3) in deze situatie hebben we dbl afgesproken als manchetrial in S (want er is geen ander trial bod voor handen) (overigens zit je met die afspraak ook wel eens vast inderdaad als je geen 4 s hebt) 4) je hebt nog mooier: je 4 S (of doet zelfs een slampoging)
Deze hand van PP zou ik zeker niet in categorie 2 plaatsen, na een kwetsbaar 2 S bod van mij. Het wordt invite of 4.
Terug naar mijn pas: de vraag is wat hij doet met punt of 14-15 en bijvoorbeeld h Heer? Biedt hij dan ook 3 S? Dan is 4 waarschijnlijk te hoog en heb ik het wel goed gedaan. En toch is mijn slotsom: ik heb 7,5 loser hand, maat heeft iets over, passen is doemdenken (en kost 10 imps ::), dus ik had gewoon 4 moeten bieden (want ik speel ten slotte heel mooi af ....)
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
 |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|