It is currently Thu Feb 23, 2012 12:56 pm

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Welcome
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage

Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.

Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.

We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum!

Forum rules

Het doel van deze rubriek is door middel van discussie meer inzicht krijgen in complexe bied- en spelsituaties. Hiertoe presenteren we eens in de twee weken op woensdag een nieuw probleem te presenteren. Hierop kan iedereen reageren waarna de 'oplossing' wordt besproken.

De problemen komen uit de praktijk! Geen kroegentocht niveau, maar uit de A-lijn van BC Star (tweede/eerste divisie niveau) of soms uit de (inter)nationale top. Vooral de biedproblemen liggen vaak op het tactische/strategische vlak, vandaar dat er niet een antwoord ‘heilig’is. Het gaat dus meer om de motivatie (heb je met alle relevante aspecten rekening gehouden?).

Henk Willemsens (henkwillemsens@casema.nl)

Page 1 of 1 [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Henk bied uitkomst - Aflevering 11 - Oplossing 2
PostPosted: Mon Jun 28, 2010 8:19 am 

26 juni 2010

Nog slechts 1 reacties van Thijs? Het wordt tijd voor vakantie. Hoewel het een moeilijk en interessant spel is.

Z/Allen
♠ -
♥ B104
♦ 1085
♣ AV109643
♠ ♠
♥ ♥
♦ ♦
♣ ♣
♠ AH4
♥ AV9875
♦ 974
♣ B
.
W N O Z
- - - 1♥
2♠* 4♥ 4♠ 5♥?
pas pas dbl pas
pas pas
*Zwak

We hebben 5♥ geboden en zijn door oost gedoubleerd. Gelukkig komt oost uit met ♠V, op ♠AH gooien we snel twee ruiten weg, maar hoe nu verder?

Je hebt wel de intermediates voor een cross ruff, maar je moet nog een keer van slag en dan komt er natuurlijk troef na (en zijn er mogelijk drie verliessslagen) . Je kan ook iets proberen met de klaveren (snit of contrasnit), maar stel dat je de foute beslissing neemt, dan raak je misschien ook de controle kwijt. Je kan ook schoppen door spelen en loser-on-loser een ruiten weggooien.

Thijs stelt voor om ruiten te spelen, voor oost die harten nakomt en stel die loopt naar de boer (west bekent). Als je nu harten naar de vrouw speelt en een ruiten (of schoppen) troeft, blijf je nog met twee losers zitten en weet je nog niet wat je in klaveren moet doen. Dus zo kan je niet spelen.

Thijs stelt dat west niet ♣H en ♥H kan hebben; verder zegt hij dat west niet een singleton klaveren zal hebben, ook dat lijkt duidelijk, want dan was hij er wel mee uitgekomen. Dus met deze analyse kunnen we het snel eens zijn.

Op basis van het bovenstaande lijkt er geen bezwaar om klaveren naar de aas te spelen en ♣V voor te spelen, contrasnit. Zit ♣H bij west, dan zal ♥H zeker bij oost zitten en zijn we nog niet down.

Zo gezegd, zo gedaan, klaveren naar de aas en ♣V, oost bekent, ruiten weg in de hand, west neemt met ♣H. West speelt ruiten na voor oost, die nu een kleine harten naspeelt, die je laat lopen en neemt met de boer op tafel. Nu volgt een hoge klaveren, oost is machteloos, want het spel zat zo:

Z/Allen
♠ -
♥ B104
♦ 1085
♣ AV109643
♠ VB10983 ♠ 7652
♥ 2 ♥ H63
♦ B62 ♦ AHV3
♣ H82 ♣ 75
♠ AH4
♥ AV9875
♦ 974
♣ B

Troeven helpt niet, niet troeven evenmin. Met dit zitsel ga je 5♥ hoe dan ook wel halen. Aan de andere tafel speelde de leider nog een kleine schoppen en gooide loser-on-loser een ruiten weg. Hierna kwam troef na voor de zeven. Klaveren naar de aas, klaveren getroefd; ruiten getroefd, klaveren getroefd, ruiten getroefd, klaveren getroefd. Nu met de laatste ruiten van slag en de laatste twee slagen zijn voor ♥AV.

Zelfs als je in 6♥ zit, kun je dat halen. Je moet dan wel beginnen met ♣B naar de vrouw te spelen, ♣A en klaveren getroefd en dan ruiten afgeven. Je gaat dan verder op de manier zoals ik speelde.

Ik hoop dat jullie met plezier deze rubriek beleefd hebben, we gaan nu even met zomerreces. Ik hoor wel na de evaluatie hoe we verder gaan. Allemaal een goede zomer toegewenst en ik hoop dat we elkaar gauw weer zien!

Profile  

Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 11 - Oplossing 2
PostPosted: Thu Jul 01, 2010 3:09 pm 

Ik had me inderdaad verteld in het aantal losers in een van de varianten Henk, maar jouw oplossing werkt ook niet altijd.
Wat als oost nu 3k heeft i.p.v. 2k? Dan moet je op kT gokken of de h 2-2 of 3-1 zitten. Bij bovenstaand zitsel werkt het afgooien van een loser, maar als west die introeft wordt je niet blij.

Als je weet hoe de h zitten kun je het bij jouw en bij mijn speelwijze halen.

Profile  

Page 1 of 1 [ 2 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]