26 juni 2010
Nog slechts 1 reacties van Thijs? Het wordt tijd voor vakantie. Hoewel het een moeilijk en interessant spel is.
Z/Allen
♠ -
♥ B104
♦ 1085
♣ AV109643
♠ ♠
♥ ♥
♦ ♦
♣ ♣
♠ AH4
♥ AV9875
♦ 974
♣ B
.
W N O Z
- - - 1♥
2♠* 4♥ 4♠ 5♥?
pas pas dbl pas
pas pas
*Zwak
We hebben 5♥ geboden en zijn door oost gedoubleerd. Gelukkig komt oost uit met ♠V, op ♠AH gooien we snel twee ruiten weg, maar hoe nu verder?
Je hebt wel de intermediates voor een cross ruff, maar je moet nog een keer van slag en dan komt er natuurlijk troef na (en zijn er mogelijk drie verliessslagen) . Je kan ook iets proberen met de klaveren (snit of contrasnit), maar stel dat je de foute beslissing neemt, dan raak je misschien ook de controle kwijt. Je kan ook schoppen door spelen en loser-on-loser een ruiten weggooien.
Thijs stelt voor om ruiten te spelen, voor oost die harten nakomt en stel die loopt naar de boer (west bekent). Als je nu harten naar de vrouw speelt en een ruiten (of schoppen) troeft, blijf je nog met twee losers zitten en weet je nog niet wat je in klaveren moet doen. Dus zo kan je niet spelen.
Thijs stelt dat west niet ♣H en ♥H kan hebben; verder zegt hij dat west niet een singleton klaveren zal hebben, ook dat lijkt duidelijk, want dan was hij er wel mee uitgekomen. Dus met deze analyse kunnen we het snel eens zijn.
Op basis van het bovenstaande lijkt er geen bezwaar om klaveren naar de aas te spelen en ♣V voor te spelen, contrasnit. Zit ♣H bij west, dan zal ♥H zeker bij oost zitten en zijn we nog niet down.
Zo gezegd, zo gedaan, klaveren naar de aas en ♣V, oost bekent, ruiten weg in de hand, west neemt met ♣H. West speelt ruiten na voor oost, die nu een kleine harten naspeelt, die je laat lopen en neemt met de boer op tafel. Nu volgt een hoge klaveren, oost is machteloos, want het spel zat zo:
Z/Allen
♠ -
♥ B104
♦ 1085
♣ AV109643
♠ VB10983 ♠ 7652
♥ 2 ♥ H63
♦ B62 ♦ AHV3
♣ H82 ♣ 75
♠ AH4
♥ AV9875
♦ 974
♣ B
Troeven helpt niet, niet troeven evenmin. Met dit zitsel ga je 5♥ hoe dan ook wel halen. Aan de andere tafel speelde de leider nog een kleine schoppen en gooide loser-on-loser een ruiten weg. Hierna kwam troef na voor de zeven. Klaveren naar de aas, klaveren getroefd; ruiten getroefd, klaveren getroefd, ruiten getroefd, klaveren getroefd. Nu met de laatste ruiten van slag en de laatste twee slagen zijn voor ♥AV.
Zelfs als je in 6♥ zit, kun je dat halen. Je moet dan wel beginnen met ♣B naar de vrouw te spelen, ♣A en klaveren getroefd en dan ruiten afgeven. Je gaat dan verder op de manier zoals ik speelde.
Ik hoop dat jullie met plezier deze rubriek beleefd hebben, we gaan nu even met zomerreces. Ik hoor wel na de evaluatie hoe we verder gaan. Allemaal een goede zomer toegewenst en ik hoop dat we elkaar gauw weer zien!