|
It is currently Thu May 17, 2012 3:58 am
|
View unanswered posts | View active topics
| Welcome |
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage
Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.
Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.
We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum! |
 |
|
 |
|
| Author |
Message |
|
Anton
|
Post subject: nog een dubbel Posted: Thu Nov 12, 2009 4:52 pm |
|
|
Had laatst met een gelegenheidsmaat een misverstand over:
(2H) 2S (4H) 4NT (2H zwakke 2)
Wat is 4NT?
Okee, dat gaat niet over dubbels maar een vraag die er (misschien?) mee te maken heeft: Wat is dubbel in:
(2H) 2S (4H) x (2H zwakke 2)
|
|
|
|
 |
|
ppw
|
Post subject: Re: nog een dubbel Posted: Thu Nov 12, 2009 6:15 pm |
|
|
Doublet lijkt me punten, in principe geen schoppens
Een stokpaardje van mij is dat 4NT altijd azen vragen is. Dat zou hier mooi uitkomen, althans als dat de bedoeling was. Maar eerlijk gezegd, heb ik geen flauw idee of 4NT nu azen voor schoppen is, of voor de lage kleuren. En in dat laatste geval, hoe sterk?
Ik hoor graag van de experts hoe zij dit spelen.
|
|
|
|
 |
|
ThijsV
|
Post subject: Re: nog een dubbel Posted: Fri Nov 13, 2009 10:52 am |
|
|
Het doublet toont volgens mij overwaarde. Een redelijk gebalanceerde hand zonder duidelijk bod (en dus zonder s steun). Partner zal dit vaak inlaten.
[2h] 2s [4h] 4SA lijkt me een bod dat je moet hebben afgesproken en dat dus gevaarlijk is in een gelegenheidspartnership. Het is ofwel azen vragen voor s, of het toont de minors maar dan een niet-gebalanceerde hand waarmee je wil voorkomen dat partner past op doublet. Als je een sterke hand met s hebt kun je altijd 5h of 5s bieden, dus misschien is de tweede betekenis (minors) wel het beste. Maar ik zou dat zeker niet opgelegd vinden met een willekeurige gelegenheidsmaat.
|
|
|
|
 |
|
danny
|
Post subject: Re: nog een dubbel Posted: Mon Nov 16, 2009 2:55 pm |
|
|
x is inderdaad overwaarde.
4NT is minors of een algemene slempoging voor schoppens. Je kan niet op een andere manier een van beide aangeven. Partner antwoord op 4NT alsof het minors is, biedt de 4NT bieder hierna verder dan had hij een slempoging. Je kan in dit mooie geval nog varieren ook. (2H) 2S (4H) 4NT p 5K p 5R slempoging R (kan niet na een 5R antwoord, maar dan weet je wel dat maat R mee heeft) 5H slempoging met H controle, meestal 1e ronde controle (minder sterk dan direct 5H) 5S slempoging zonder H controle (minder sterk dan direct 5S)
|
|
|
|
 |
|
KoenP
|
Post subject: Re: nog een dubbel Posted: Tue Nov 17, 2009 10:18 pm |
|
Een vergelijkbare die ik in het laatste weekend had Spel 1 N/- Ik zit W met J KQx AJxxx Qxxx W N O Z 3S dbl 4S ? Mijn keus was 4Sa, misschien is doublet beter.
|
|
|
|
 |
|
ppw
|
Post subject: Re: nog een dubbel Posted: Wed Nov 18, 2009 1:49 am |
|
|
Ik vind deze niet makkelijk. Wel vergelijkbaar. Doublet is punten en 4 NT in eerste instantie voor de minors.
Als partner zijn doublet heeft, kan het best slam voor je zijn. Vraag is dan alleen welk slam en hoe kom je daar. Als je doubleert (punten), zal maat gauw passen. 4 Schoppen gaat neem ik aan wel down, maar meer dan 300 lijk je zo niet te halen. En als je 4NT biedt, wat doe je dan over 5 laag? Over 5 klaver kan je nog eens 5 ruiten bieden, dat lijkt er wel op, maar wat als maat 5ruiten biedt?
Na wat wikken en wegen zou ik toch doubleren. Het gaat ook wel eens voor 500 en als maat niet zo'n fijne dubbel heeft, moet je nog enorm oppassen zelf niet down te gaan als het niet vriendelijk tegen zit.
Danny, wat zou jij hier doen?
|
|
|
|
 |
|
danny
|
Post subject: Re: nog een dubbel Posted: Wed Nov 18, 2009 7:36 pm |
|
|
Doublet lijkt me winnend bridge. Meestal zal je maat passen en scoor je een paar honderd punten. Zeker als je zelf niet kwetsbaar bent is dat absoluut prima. Biedt maat toch, dan heb je steun in alle kleuren. 6 Uitzoeken is niet alleen stervensmoeilijk, maar wellicht ook veel te hoog. Je hebt zelf een goede 13 en misschien heeft je maat ook wel zoiets. Het lijkt er sterk op dat je een schoppenloser hebt, dan wordt slem zeker geen eitje. Haal je plus en als het meer voor je was feliciteer je je tegenstanders met hun goede tussenbieden. Maar al die keren dat je ergens eentje down in gaat en dat weer aan je nevenpaar moet uitleggen ben je kwijt.
|
|
|
|
 |
|
ThijsV
|
Post subject: Re: nog een dubbel Posted: Thu Nov 19, 2009 3:08 pm |
|
|
Ik zou met dat laatste handje ook doubleren. Slem is ver weg, en bij minors stel ik me minimaal een 5-5 voor (of een hele sterke hand waarmee je zeker niet wilt tegenspelen).
De suggestie om 4SA two-way te spelen vind ik wel interessant. Het lijkt wel op de situatie [1s] D [2s] D = minors of invite in h. Daarbij kom ik ook gelijk op het nadeel en dat is onduidelijkheid als de tegenstanders nog bieden. Wat betekent bijvoorbeeld [2h] 2s [4h] 4SA [5h] pas [pas] D? Vermoedelijk toont dat de minors, anders zou je wel 5s bieden. En als ze 6h bieden?
Danny zegt dat je de slempoging s niet op een andere manier zou kunnen bieden. Dat is niet waar want je kunt direct 5h/s bieden. Het voordeel van 4SA is dat je nu verschillende slempogingen in s tot je beschikking hebt. De vraag is of deze extra diversiteit opweegt tegen de verhoogde onduidelijkheid in het verdere bieden.
Een andere vraag: in welke situaties speel je 4SA dan two-way? Bijvoorbeeld ook na [1h] 1s [4h], of na 1h [4s], of 1k/r [1s] D/2h [4s]? Wat is handig?
|
|
|
|
 |
|
danny
|
Post subject: Re: nog een dubbel Posted: Mon Nov 23, 2009 3:02 pm |
|
|
Klopt Thijs, als de tegenstanders naar 4H bieden en jij hebt schoppens, dan kan je met 5H ook een slempoging aangeven. Maar als de tegenstanders naar 4S bieden en jij hebt hartens gaat dat niet op.
Volgens mij kan je 4NT in alle situaties die je als voorbeeld geeft als two-way spelen. Als je het maar goed afspreekt.
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
 |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|