|
It is currently Thu May 17, 2012 3:58 am
|
View unanswered posts | View active topics
| Welcome |
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage
Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.
Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.
We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum! |
 |
|
 |
|
| Author |
Message |
|
danny
|
Post subject: Ideeen trainingen Posted: Sat Dec 12, 2009 10:40 pm |
|
|
Iedereen die een goed onderwerp heeft voor mijn komende trainingen kan dat hier posten. Onderwerpen die veel gevraagd worden hebben een goede kans om besproken te worden uiteraard. Misschien is het zo dat Henk de onderwerpen al bespreekt, dus dat moeten we dan even checken.
|
|
|
|
 |
|
ppw
|
Post subject: Re: Ideeen trainingen Posted: Sun Dec 13, 2009 2:49 am |
|
|
Het "ik wil door"-doublet is een heel lastige omdat het zo anders is dan 'normaal' bieden. Maar volgens mij wel een enorm sterke aanvulling op je bied arsenaal.
|
|
|
|
 |
|
Jeroen
|
Post subject: Re: Ideeen trainingen Posted: Sun Dec 13, 2009 11:46 am |
|
|
Ik vind forcing-pas al moeilijk zat. Ik herinner mij niet dat ik ooit een goed slem geboden heb door pass-and-pull. Dus "ik wil door" is misschien wat te geavanceerd voor mij.
Na twee lessen "heb je ... goed afgesproken met maat", zou ik wel eens wat heel anders willen. Ik zou graag beter leren tegenspelen met minder energie. Dat van die energie is het lastigste: hoe voorkom je dat je fouten maakt in een wedstrijd die je nooit zou maken als je het als probleem uit een boekje zou moeten oplossen. Het is soms lastig om 24 of 48 spellen lang geconcentreerd te blijven en concentratieverlies is bij mij denk ik de grootste oorzaak van slechte scores. Kunnen Henk of Danny hier zinvolle tips over geven? Verder lijkt mij een les met louter interessante spellen leerzaam. Dus geen les maar gewoon spelen en een docent die je op je vingers tikt als het fout gaat. Afgelopen keren bleek wel dat het spel regelmatig anders liep dan Danny had gedacht. Dan kan een interessant tegenspel makkelijk de mist in gaan. Briefjes met eindcontract en uitkomst in de boards zouden kunnen helpen.
|
|
|
|
 |
|
KoenP
|
Post subject: Re: Ideeen trainingen Posted: Sun Dec 13, 2009 1:31 pm |
|
|
Eens met Jeroen. Een serie spellen spelen en bied- en spelverloop noteren. Het lijkt me heel nuttig als er na afloop (bijvoorbeeld op het forum) een beknopt verslag gemaakt wordt met commentaar. Je ziet dat allerlei leuke 'speeltjes' (sorry conventies) soms helemaal niet aan de orde komen of geen nut hebben omdat er hele andere fouten worden gemaakt, zinloze risico's worden genomen of het spel verkeerd wordt ingeschat. Het wordt ook wat minder vrijblijvend als er na afloop een verslag komt.
Ik realiseer me dat het wel meer tijd kost om spellen uit te zoeken waarin het bieden interessant kan zijn en die ook nog eens interessant zijn in afspel en tegenspel. Zeker als er na afloop nog wat commentaar op bieden (en eventueel spelen) op papier moet worden gezet. Ik weet niet wat de afspraken zijn over tijd. Wellicht is het ook gewoon zinvol om er naast enkele 'uitgezochte' spellen, ook een aantal random handen bij te doen. Scheelt tijd en je hoeft niet ieder spel te gaan zoeken naar 'het probleem'. Maakt het natuurlijker.
|
|
|
|
 |
|
Jan
|
Post subject: Re: Ideeen trainingen Posted: Mon Dec 14, 2009 4:44 pm |
|
|
1. Het bieden van (en na) de 4e kleur.
Iedereen spreekt af "spelen we 4e kleur forcing?"... Tuurlijk.
Vervolgens heeft men geen idee hoe verantwoord verder te gaan. Een conventie als Blackout is onbekend. Wat is 2 SA hier? Wellicht dat we hier een uurtje aan kunnen besteden.
|
|
|
|
 |
|
Jan
|
Post subject: Re: Ideeen trainingen Posted: Mon Dec 14, 2009 5:06 pm |
|
|
2. Keep it simple
Dit is meer een algemene hartekreet. Maak afspraken dusdanig dat ze simpel te hanteren zijn. Een bod wat vijf verschillende betekenissen kan hebben duidt op foute basisregels, tenzij je een paar uur per dag per speler van het partnership bereid bent om te besteden aan je systeem.
Misschien is het handig om per paar met de trainer(s) eens door het systeem te lopen en de ballast en bagage uit elkaar te halen.
|
|
|
|
 |
|
Jan
|
Post subject: Re: Ideeen trainingen Posted: Mon Dec 14, 2009 5:18 pm |
|
|
3. Af- en tegenspelen
Toen ik (alweer 30 jaar geleden) ook in de training meeliep werd ook aandacht gegeven aan belangrijke speelfiguren. Bijvoorbeeld als je ABxx tegenover Hxx hebt en je moet drie slagen halen voor je contract. Of AHBTxx tegenover xx en je moet zes slagen halen. Niet suf uit je hoofd leren, maar spelenderwijs via veelal gelegde spellen en daarna met z'n allen doorspreken. Wie deed het goed, wie deed het fout.
Bij Studiecentrum gingen we in de toptijd van die vereniging aan de hand van een trainer eerst een uurtje of twee spelen en daarna werd het thema van de spellen besproken. Zo hadden we een keer als thema "de switch". Deze viel toen volledig in het water bij het spelen, maar het maakte een onvergetelijke (en alleen al daarom zeer leerzame) indruk.
|
|
|
|
 |
|
Jan
|
Post subject: Re: Ideeen trainingen Posted: Mon Dec 14, 2009 5:23 pm |
|
|
4. Spelen, spelen, spelen
Organiseer met de deelnemers viertallenwedstrijden buiten de trainingsdagen om. Doe dit met door de trainers bepaalde spellen (bijvoorbeeld uit de MK of een clubavond van STAR). Doe de spelverdelingen erbij en bespreek dan later in een trainingssessie de resultaten. Kom dan aan de hand van de wedstrijden per paar tot conclusies (bijvoorbeeld het toevoegen of schrappen van conventies).
|
|
|
|
 |
|
Jan
|
Post subject: Re: Ideeen trainingen Posted: Mon Dec 14, 2009 5:31 pm |
|
|
5. Voorbereiding
Toen ik als voetbaltrainer/coach eens informeerde bij ADO naar hoe ik de jongens (10-11 jaar) kon voorbereiden op een training of een wedstrijd kreeg ik een lijst met voedseladviezen mee. Deze heb ik natuurlijk al lang niet meer en bridge is natuurlijk geen voetbal, maar ik stel me voor dat er ook in de top bij bridge dit soort zaken aan de orde kunnen zijn. Mijn vroegere partner Bob Selis hongerde zichzelf volledig uit als hij een centraal weekend moest spelen. Ik merk aan mijzelf dat het hongergevoel me inderdaad scherper maakt. Ook zijn er zeker medicijnen die helpen (geen illegale drugs uiteraard).
|
|
|
|
 |
|
Jan
|
Post subject: Re: Ideeen trainingen Posted: Mon Dec 14, 2009 5:38 pm |
|
|
6. 2 over 1
Er zijn voorzover ik weet drie algemeen gespeelde manieren: 1. Ronde forcing 2. Forcing tot 2 SA 3. MF
Bij LH speelt bijna niemand de 3e variant. Hierbij hoort de 1 SA F1R. Wellicht als thema te behandelen. Wat zijn de voor- en nadelen van deze methode en hoe ga je verder met een minimale hand en hoe met wat meer dan dat. Bij dit alles wel de regel "Keep it simple" aanhouden.
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
 |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|