It is currently Thu May 17, 2012 3:57 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Welcome
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage

Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.

Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.

We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum!

Page 2 of 2 [ 18 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Ideeen trainingen
PostPosted: Mon Dec 14, 2009 6:03 pm 

Ik zie dat er een aantal suggesties gedaan worden, heel fijn. Op een aantal wil ik even reageren.

Bij team oranje doen ze het zo: Anton regelt een aantal spellen, die worden gespeeld en die worden nabesproken. Vooral de nabespreking is heel fijn. Dit spelen is van 12.30 tot 16.00 ofzo, maar van 10.00 tot 12.00 hebben ze individuele training. Dit kan inhouden dat de paren hun systeem goed nakijken, of dat ze biedhandjes met een bepaald thema oefenen. Ook wordt er zo nu en dan met de leiding gesproken in deze tijd.
Ik kan zeker meer tijd besteden aan het spelen en nabespreken van spellen (en al helemaal op de zaterdagen, want dan hebben we ook meer tijd), maar het lijkt me dan toch wel leuk om te beginnen met een kort stukje theorie over het een of ander. Hier zou je ook na de nabespreking mee kunnen eindigen, maar ik ben bang dat als het niet heel goed aansluit (zoals wel het geval bij het switch voorbeeld van Jan) de aandacht te veel blijft hangen bij de gespeelde spellen.

Systeemboeken doornemen wil ik ook graag doen, maar dat is niet inbegrepen bij de training van dit jaar. Daarvoor kan elk paar individueel afspraken met mij maken.

Ik moet helaas toegeven dat ik van een goede voorbereiding of concentratieverlies in het tegenspel zeer weinig af weet. Vooral dat laatste gaat ook bij mij nog wel eens fout... Zie uitschakeling halve finale MK oa omdat ik twee manches liet halen.... Als iemand hier dus meer van weet ben ook ik geinteresseerd :)

De overige suggesties neem ik mee, maar als er nog meer zijn, laat maar komen!

Profile  

PostPosted: Tue Dec 15, 2009 4:47 pm 

Ik vind bijna al Jan z'n suggesties ook zinnig. Spelen noemde ik ook al maar ik blijf erbij dat je moet zorgen dT het niet vrijblijvend wordt. Dus open staan voor serieuze kritiek op zowel bieden als spelen.
Alleen de suggestie over voeding en medicijnen spreken me minder aan . Hoewel ik ook daar wel iets aan doe. Ik neem naar een weekend brood mee. Niet uit zuinigheid maar ik wil wat rust en niet meevechten om snel te kunnen bestellen. Kan ik ook nog even naar buiten.

Profile  

PostPosted: Tue Dec 15, 2009 5:43 pm 

Vergeet even het hoofdstuk "medicijnen". Ik kan natuurlijk (als suikerpatient) aangeven dat een beetje insuline je geest helderder maakt, maar dat was niet mijn punt. Ik probeer aan te geven dat je door goed op je voeding te letten een wedstrijd beter kan doorkomen. Ook is het voor een ieder handig om over zijn eigen lichaam te weten te komen of het goed of juist niet goed is om even te slapen voor een wedstrijd.
In het verlengde daarvan is het bij de ene partner volledig fout om hem uit te schelden als er een fout wordt gemaakt. Bij een ander helpt het misschien om over het dode punt heen te komen.
Als je duf bent helpt bij mij een biertje soms erg goed. Bij een ander een glas water. Een derde kan dan wellicht beter gewoon stoppen.
Ga na een rampspel van je maat tijdens een belangrijke wedstrijd even naar het toilet en gun hem/haar even een moment van rust/herbezinning.
Ga vooral niet proberen te scoren in een volgend spel, maar zet een ramp zo snel mogelijk van je af.

Ieder voor zich kan dit soort zaken voor zichzelf en zijn partner beoordelen.

Profile  

PostPosted: Tue Dec 15, 2009 6:16 pm 

Mijn suggesties:
1. Tegenspel. Uitkomen kunnen we allemaal maar dan. Wanneer distributie, wanneer attitude, wat gooi je af, wat als een singleton in dummy komt, etc.? En dan vooral in het verdere spel. En dan een paar spellen spelen en kaart voor kaart analyseren, welke kaart kun je het beste spelen en waarom?
2. Competitief bieden op 5 niveau. Is al vaker genoemd. Passen, doubleren, of bieden? Nuttige afspraken, maar ook: hoe moet je de situatie beoordelen: welke handen horen erbij?
3. Falsecards. Komt in de praktijk nog weinig voor, volgens mij worden daar kansen onbenut.

Profile  

PostPosted: Tue Dec 15, 2009 7:15 pm 

1] inviets
a. na 1SA: licht inviteren + zwaar aannemen of andersom?
b] na 1M-2M ... trialbids
c] via fitbids

2] preempts, Michaels etc na gepaste maat (pressure bidding)

Profile  

PostPosted: Thu Dec 17, 2009 11:29 pm 

ThijsV wrote:
Mijn suggesties:
1. Tegenspel. Uitkomen kunnen we allemaal maar dan. ......

Niet dat ik voor wil stellen om veel aandacht aan uitkomen te gaan besteden, maar dat is toch eerder vanwege de omgekeerde reden. Uitkomen is zo moeilijk, dat leer je niet in een paar uurtjes.

Profile  

PostPosted: Fri Dec 18, 2009 3:56 pm 

Ik wilde niet suggereren dat uitkomen eenvoudig is, integendeel. Ik wil alleen aangeven dat iedereen zo zijn eigen uitkomstafspraken heeft die hij of zij prettig vind. Als je het over uitkomen wilt hebben gaat het om het beoordelingsvermogen: tegen welk biedverloop moet ik welke kleur starten. Voor mezelf ligt er volgens mij meer te verbeteren in het verdere tegenspel, vandaar dat ik het onderdeel uitkomen niet heb aangedragen. Over uitkomen zijn ook genoeg goede boeken te lezen, over afspraken in het verdere tegenspel wat minder.

Profile  

PostPosted: Sun Jan 31, 2010 7:45 pm 

Wanneer met 5-4 hoog volgen en wanneer X. Zelf ben ik al jaren (sinds gesprek met Dick Pol) fan van volgen maar afgelopen zaterdag merkte ik ook aanhangers van X. Wat is de algemene opinie en waarom?

Profile  

Page 2 of 2 [ 18 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 1 hour [ DST ]