It is currently Thu May 17, 2012 3:57 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Welcome
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage

Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.

Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.

We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum!

Page 1 of 1 [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hoe speel je verder?
PostPosted: Thu Dec 08, 2011 12:31 pm 

Je hebt
H9842
xx
Ax
HBxx
en de bieding gaat
1Kl (1R) 1H (2R)
X (3R) 4S a.p.
De 1Kl van partner kan vanaf een doubleton, 1H geeft een 4+ krt S aan
en het doublet een 3 krt S. Eens met 4S?
De dummy
AV5
Bxxx
xx
AVxx
Je krijgt R start, neemt en je speelt een kleine S naar de V. Links 6, rechts de B.
Hoe verder?

Profile  

Post subject: Re: Hoe speel je verder?
PostPosted: Thu Dec 08, 2011 4:51 pm 

De vraag is dus of dit een geval is van beperkte keus? Ik denk het niet. Even rekenen:

3-2 is 68% De Boer rechts is rond de 34%. Je kan de Boer inleggen bij BTx of BT of Bx of Bxx. Dat zijn negen van de 20 3-2 zitsels (er valt er al een af, want dat kleintje is al bijgespeeld). Daarvan zijn er 3 relevant. Dus 3/20 van 68% is ongeveer 10%
4-1 is 28%. 4-1 met secce Boer rechts is 2,8%

Ik zal er best hier en daar een procentje naast zitten, maar ik speel op 3-2.

Het principe van de beperkte keus is een totaal andere situatie. Hier heb je te maken met kleintjes die ernaast kunnen zitten.

Profile  

PostPosted: Thu Dec 08, 2011 6:27 pm 

Jan heeft volgens mij gelijk, ik zou niet snijden. Maar het maakt wel een beetje uit wie er links en rechts zitten. Is dat een linke loetje die ook van BTx de boer kan spelen of opa die altijd de laagste gooit... Als je er zeker van bent (om wat voor reden dan ook) dat er geen BTx zit is er wel een soort beperkte keuze natuurlijk, maar zonder extra info geldt dat niet.

Profile  

PostPosted: Thu Dec 08, 2011 6:58 pm 

Interessant en waar. Maar ik heb ze nog niet vaak de boer zien gooien...

Profile  

PostPosted: Sun Dec 11, 2011 11:17 am 

Over de zitsels: oversteken en de 9 voorspelen werkt ook bij een 3-2 zitsel met de 10 links.
Het komt trouwens uit een hoofdklasse wedstrijd.

Ik ging naar de hand, speelde de 9 en bij links kwam weer een kleintje.
Nu moest ik echt beslissen.......

Profile  

PostPosted: Mon Dec 12, 2011 6:00 pm 

Gesneden voor de Tien en een klaverruf voor 2 down?

Profile  

PostPosted: Fri Dec 16, 2011 2:58 pm 

Nee, net niet zo erg: gesneden voor 1 down....
Rechts had inderdaad zonder merkbare aarzeling de B van B10x gegooid.

Omdat me dat toch niet zo lekker zat, ben ik er later nog eens aan gaan rekenen.
Het is weliswaar geen 'zuivere' restricted choice maar het heeft er mee te maken. Met name gaat het
om 'voorwaardelijke waarschijnlijkheden'. Als je zo gaat rekenen moet je wel wat aannames maken.
Om te beginnen over de a priori waarschijnlijkheden: je kan uitgaan van een 3 - 6 zitsel in R (niet zo gek gezien
de bieding), of van 4 - 5 of je houdt er geen rekening mee.
Verder lijken redelijke aannames dat links de kleintjes 'random' speelt, niet vrijwillig de 10 erin gooit en dat rechts
van B10 ook random speelt. Moeilijker is het al eerder genoemde B10x zitsel rechts.
Als we opa even niet meenemen dan is de vraag of rechts helemaal random speelt, of random van B10 (dat suggereerde Koen onderweg naar Utrecht).
En wat met Bx? Altijd klein of random? Het maakt volgens mij ook nog wat uit of de eerste slag naar de V of A
gespeeld is. (Ik schreef V maar om heel eerlijk te zijn weet ik dat niet meer zeker).

Uit de kansrekening blijkt dat het laatste punt doorslaggevend is.
Als je hier random aanneemt is snijden beter (ongeacht de ander andere aannames).
Als je het spelen van de boer uitsluit -en dus het door mij eerder genoemde 10xx zitsel links- dan is slaan
bijna altijd beter. Bijna: als je uitgaat van R 3-6 en en rechts random van B103, dan is snijden een tikkeltje kansrijker.

Profile  

Page 1 of 1 [ 7 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]