It is currently Thu May 17, 2012 3:57 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Welcome
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage

Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.

Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.

We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum!

Page 1 of 1 [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Het draait niet om punten maar om slagen !
PostPosted: Wed Nov 11, 2009 1:22 pm 

Een uitspraak van Mike waarin hij natuurlijk 100 % gelijk heeft.
Gister waren er 2 spellen waarop wij van mening verschillen over het bied verloop.
Dit is degene waar ik nog steeds anders over denk dan hij :

Op spel 21 opende ik 1 ha(5 kt) en antwoorde Mike 1 sa met een 3334 en 6 punten
omdat hij zijn hand niet mooi genoeg vond voor 2 ha

het ging bij ons zo verder: ik bood over zijn 1 sa 2ha waarop de buren in 2 sch kwamen wat uitgepast werd en 1 down ging. Terwijl een goede speler 4 ha kan maken.

Nu mijn vraag : zijn er voorbeelden te bedenken waar het goed is om een fit in de hoge kleur te verzwijgen ?

Profile  

Post subject: Re: Het draait niet om punten maar om slagen !
PostPosted: Wed Nov 11, 2009 2:45 pm 

mijn hand was:

♠ Qxx
♥ 10xx
♦ xxx
♣ Axxx

Wij kwetsbaar, zij niet. Als je 1NT F1R speelt, is dit een automatisch 1SA bod, maar zelfs als je dat niet speelt voelt 2H (6-9) niet goed. Ik wil sowieso niet dat maat té enthousiast wordt en in de meeste gevallen heb ik nog wel een rebid. Bovendien zijn er genoeg N-handen te genereren, waarbij een SA-contract een betere optie is dan een H-contract (als is het maar omdat het een slag minder is). Stel dat maat een ongebalanceerde hand heeft dan komt ie wsl nog wel iets melden.
Overigens is 4H op dit spel -met open kaarten- niet te maken (in elke kleur één verliezer), maar ja dat waren een aantal slems gisteren eigenlijk ook niet. Verdedigen blijft lastig.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 11, 2009 4:19 pm 

ja er zijn handen te verzinnen waarij NT beter speelt. Stomweg omdat je een slag minder hoeft te halen. Met een 3334 versus een 3523 is het niet onwaarschijnlijk dat 3NT beter speelt.

Wat me wel verbaast is dat de zwakke hand geen 3 Ha meer biedt. Passen zal toch niet goed zijn? En partner zal echt niet veel meer verwachten dan wat rotzooi (hoewel, Martin is gauw teleurgesteld 8-) ).

Tenslotte als het 4Ha zou zijn, moet de 2Ha bieden toch best wel een bijzondere hand hebben?

Profile  

PostPosted: Mon Nov 16, 2009 3:29 pm 

eens met ppw

Profile  

Page 1 of 1 [ 4 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]