It is currently Thu May 17, 2012 3:57 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Welcome
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage

Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.

Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.

We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum!

Forum rules

Het doel van deze rubriek is door middel van discussie meer inzicht krijgen in complexe bied- en spelsituaties. Hiertoe presenteren we eens in de twee weken op woensdag een nieuw probleem te presenteren. Hierop kan iedereen reageren waarna de 'oplossing' wordt besproken.

De problemen komen uit de praktijk! Geen kroegentocht niveau, maar uit de A-lijn van BC Star (tweede/eerste divisie niveau) of soms uit de (inter)nationale top. Vooral de biedproblemen liggen vaak op het tactische/strategische vlak, vandaar dat er niet een antwoord ‘heilig’is. Het gaat dus meer om de motivatie (heb je met alle relevante aspecten rekening gehouden?).

Henk Willemsens (henkwillemsens@casema.nl)

Page 1 of 1 [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Henk bied uitkomst - Aflevering 9
PostPosted: Wed Mar 31, 2010 10:27 pm 

29 maart 2010

Welkom allemaal bij de negende aflevering van de forumrubriek Henk Biedt Uitkomst op de website van BC Leidschenhage!

Het negende spel van deze rubriek komt weer van de interne clubcompetitie van BC Star, het is weer Butler! Het gaat nu om een situatie die niet veel paren met elkaar besproken zullen hebben (ik had ‘m met Koeno in ieder geval niet besproken) en toch wel eens opduikt. Ik ben benieuwd naar jullie afspraken (als die er zijn) en naar jullie actie.

O/Allen

♠ ♠
♥ ♥
♦ ♦
♣ ♣
♠ H10
♥ AB763
♦ A5
♣ AHB2
.
W N O Z
- - pas 2SA
3♠ dbl pas ???

Stel je opent de zuidhand met 2SA, misschien niet ieders idee, maar het ziet er niet heel raar uit. West volgt met 3♠ en partner zegt doublet.

Wat betekent zo’n doublet (points?) en wat ga je nu doen? Passen? Of toch maar 3SA of 4♥??? Graag zie ik jullie reactie op het forum!

Profile  

Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 9
PostPosted: Wed Mar 31, 2010 11:10 pm 

Negatief doublet, inclusief wat punten; ik bied 4H.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 01, 2010 8:13 am 

Geen idee. Moet ik eens vragen aan Maarten.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 01, 2010 12:51 pm 

Doublet is negatief en toont overwaarde. Als partner de goede punten heeft kan het zelfs 6h zijn, maar voorlopig neem ik genoegen met een duidelijk 4h antwoord.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 01, 2010 1:55 pm 

Ja hoor, eens met Rik en Thijs. We hebben negatief dbl afgesproken, dus ik bied zonder twijfel 4H. Ook vind ik dit een volstrekt normale 2SA opening.

Profile  

Post subject: Re: Henk biedt uitkomst - Aflevering 9
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 3:09 pm 

ad 1] Nee, ik open 1H. Want ben niet bang om iets te missen: met weinig punten en een H-fit (bv 3 hcp met een 4351) gaat maat al snel bieden en als ie over 1H niets kan doen, zal er vaak weinig inzitten voor ons. Afgezien van het feit dat je ook soms nog aan de beurt komt.

ad 2] Als SH de RH zou zijn, doe ik wellicht 5H (Lackwood). Nu ik zelf die Heer heb kan maat dat niet goed doen. 3SA ziet er niet slim uit. LHO is niet gek en heeft een 7krt S en wsl nog wel een aankomer. Met pas heb je een zekere plus, maar dat is niet goed genoeg als het slem is. Ergo, toch maar -met pijn in 't hart- 4H. Als de dubbel niet per se H belooft zal dit wel een vijfkaart beloven en kan maat evt nog een poging doen.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 01, 2010 4:54 pm 

Duidelijk een hand waarbij het 6 Kl zou zijn (in Zuid) en waar je nu niet meer uit zal gaan komen.

In mijn systeem zou ik overigens 2 Kl openen. Hier zit naast de zwakke 2 in Ruiten ook de 20-22 in met een 5-kaart Ha en verder elke SF of MF hand met Ha als eerste kleur. In dat geval weet maat bij de start al dat de contract in Harten een optie zou zijn. Komt er dan ook 3 Sch (?) dan zou doublet wel erg onwaarschijnlijk zijn vanwege de zwakke variant. Het meest waarschijnlijke is nu een pas aan de overkant. Best lastig wat ik dan nu zou doen. Waarschijnlijk bied ik dan 3 SA en zou maat met 4 Ru (transfer) me in een Ha-contract zetten.

Het aardige is dat na 2 Kl in de praktijk eigenlijk nooit op 3-niveau wordt tussengeboden. Na 2 Sch kan je rustig 2 SA bieden of eventueel in een dappere bui 3 Kl.

Profile  

PostPosted: Sun Apr 04, 2010 5:19 pm 

Dbl is negatief. Niet eerder dit biedverloop gehad, maar we spelen op alle openingen neg dbl, ook na 1NT, dus hier ook.
Moeilijke bod vervolgens. Maat moet een behoorlijke hand hebben met minstens 2 kleuren wat mij betreft. Als hij weinig heeft met lengte, moet hij passen en dan op de (verplichte) dbl van maat nog bieden. Vraag is wat hij doet met 3 kleuren spel met bijvoorbeeld 4 punten. Dan vind ik dat je moet passen en dan op de dbl van maat 3NT moet bieden.
Eigenlijk vind ik mijn hand wel erg mooi voor 4H. En ik kan niet gaan vogelen, want elk contract moet in mijn hand zitten.
4H vind ik prima, maar gezien bovenstaande vind ik 5H ook wel mooi

Profile  

PostPosted: Sun Apr 04, 2010 11:06 pm 

Doublet is negatief. Met Maarten eens dat 4ha onderboden is, maar al het andere is overboden of leidt tot misverstanden. Dus wat mij betreft 4ha.

Profile  

PostPosted: Fri Apr 09, 2010 4:01 pm 

Negatieve dubbel. Ik bied 4ha.

Profile  

Page 1 of 1 [ 10 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]