29 maart 2010
Het negende spel van deze rubriek komt weer van de interne clubcompetitie van BC Star, het is weer Butler! Het gaat nu om een situatie die niet veel paren met elkaar besproken zullen hebben (ik had ‘m met Koeno in ieder geval niet besproken) en toch wel eens opduikt. Ik ben benieuwd naar jullie afspraken (als die er zijn) en naar jullie actie.
O/Allen
♠
♥
♦
♣
♠ ♠
♥ ♥
♦ ♦
♣ ♣
♠ H10
♥ AB763
♦ A5
♣ AHB2
.
W N O Z
- - pas 2SA
3♠ dbl pas ???
Stel je opent de zuidhand met 2SA, misschien niet ieders idee, maar het ziet er niet heel raar uit. West volgt met 3♠ en partner zegt doublet.
Wat betekent zo’n doublet (points?) en wat ga je nu doen? Passen? Of toch maar 3SA of 4♥??? Graag zie ik jullie reactie op het forum!
OPLOSSING
Nog maar tien reacties, waar blijft de rest??? Toch maar de oplossing en het volgende probleem (zie probleem 10).
Twee dingen vallen op. Vrijwel iedereen vindt dit een normale 2SA-opening en vrijwel alle respondenten vinden dit een negatief doublet. Waarom is me niet helemaal duidelijk. Met Remco heb ik namelijk een andere afspraak. Een doublet is voor straf, een pas geeft nu een negatief doublet aan. Het voordeel zal duidelijk zijn, het nadeel is minder evident; het betekent dat je een bod op 3-hoogte van de tegenpartij niet uit kan passen. Maar hoe vaak gebeurt het überhaupt dat er na 2SA gevolgd wordt en hoe vaak zal het dan gebeuren dat je een bod op 3-niveau van de tegenstanders wil uitpassen? Wat vinden we van deze afspraak???
POST MORTEM
Ik wist het niet, maar ‘nam het zekere voor ’t onzekere’ en bood 4♥, onder binnensmonds gemompel van Koeno. Ja, passen had ook gemogen, wat hem betreft. Het spel lag als volgt:
O/Allen
♠ B5
♥ H1095
♦ H98
♣ 9763
♠ AV98643 ♠ 72
♥ - ♥ V842
♦ 107432 ♦ VB6
♣ 5 ♣ V1084
♠ H10
♥ AB763
♦ A5
♣ AHB2
Flauw spel in een Butler, na ♠A als uitkomst, maakte ik 4♥ met een overslag. De vraag was meer hoeveel 3♠ wel niet down ging? Niet dus, 3♠ blijkt er probleemloos in te zitten. Toch maar goed dat ik 4♥ bood.
Er waren zelfs paren die 4♠ gevolgd hadden en na een doublet van noord bood zuid 4SA, dat er ook nog in zit!