|
It is currently Thu May 17, 2012 3:57 am
|
View unanswered posts | View active topics
| Welcome |
|
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage
Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.
Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.
We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum! |
Forum rules
Het doel van deze rubriek is door middel van discussie meer inzicht krijgen in complexe bied- en spelsituaties. Hiertoe presenteren we eens in de twee weken op woensdag een nieuw probleem te presenteren. Hierop kan iedereen reageren waarna de 'oplossing' wordt besproken. De problemen komen uit de praktijk! Geen kroegentocht niveau, maar uit de A-lijn van BC Star (tweede/eerste divisie niveau) of soms uit de (inter)nationale top. Vooral de biedproblemen liggen vaak op het tactische/strategische vlak, vandaar dat er niet een antwoord ‘heilig’is. Het gaat dus meer om de motivatie (heb je met alle relevante aspecten rekening gehouden?). Henk Willemsens ( henkwillemsens@casema.nl)
 |
|
 |
|
| Author |
Message |
|
ppw
|
Post subject: Henk bied uitkomst - Aflevering 8 Posted: Sat Mar 13, 2010 11:35 am |
|
10 maart 2010 Welkom allemaal bij de achtste aflevering van de forumrubriek Henk Biedt Uitkomst op de website van BC Leidschenhage! Het achtste spel van deze rubriek komt weer van de interne clubcompetitie van BC Star, maar let op het is nu weer een Butlerserie! Het thema is nu: slem (of niet?) na interventie van de tegenpartij. Je hebt deze zuidhand: Z/NZ ♠ ♥ ♦ ♣ ♠ ♠ ♥ ♥ ♦ ♦ ♣ ♣ ♠ A862 ♥ AVB96 ♦ V7 ♣ AB . W N O Z - - - 1♥ 1♠ 2♦ pas 2♠ pas 3♣ pas 3♦ pas 3♥ pas 4♥ pas 4♠ pas ??? Vragen: Eens met 2♠? Eens met 3♦? Eens met 4♥? Zo nee, wat dan wel? Wat nu partner 4♠ biedt, stoten we door naar slem? Graag jullie reactie!
|
|
|
|
 |
|
ppw
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 8 Posted: Sat Mar 13, 2010 5:26 pm |
|
|
1. Tja, ik zie geen beter alternatief 2. Ja, 3♦ lijkt me goed. Het brengt beide rode kleuren voor het voetlicht als alternatieve contracten voor 3NT. 3. Op dit moment weet maat niet wat er aan de hand is. Met 4♥ is het duidelijk dat je een vrijwel zekere 5-2 fit biedt (anders had partner na 2♠ heus wel 3♥ geboden; en met zes hartens had je over 3♣ wel 3♥ geboden), maar dat kan ook gebaseerd zijn op dezelfde verdeling zonder schoppen stop en een mindere hand. Je hebt echter drie azen, (vrijwel) dichte hartens (ik vermoed toch harten heer bij maat) en geen verloren punten! Ik vind 4♥ wel erg passief. Alternatief: 3♠ en dan 4♥ voelt meer als "maat heb je echt niets in schoppen? nou dan maar 4♥". Dus ik zou 4♣ bieden. Dat moet duidelijk zijn. 4. Absoluut. Ik zou zelfs vermoeden dat je behoorlijk lang hebt gedacht voor dat je 4♥ boodt. Als partner dit meent, komt zeven opeens voor het voetlicht!
|
|
|
|
 |
|
rik
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 8 Posted: Sun Mar 14, 2010 1:41 pm |
|
|
1. Wij hebben de afspraak dat 3SA 18-19 met schoppen dekking belooft. Dat zou ik nu bieden; anders inderdaad 2S. 2. Ja, mee eens. 3. Nee, dan nog liever 3SA. Maar 3SA/4H geven toch niet de kracht aan - zo bied je toch ook met een V en B minder? Ik ben het wel met die 4Kl van PP eens. 4. Jazeker!
|
|
|
|
 |
|
Mike
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 8 Posted: Mon Mar 15, 2010 2:42 pm |
Joined: Mon Nov 09, 2009 3:30 am Posts: 147 Location: Delft
|
|
1] ja, 2S kan wel 2] als dat een dubbelton belooft wel ja 3] maat heeft een soort van verkeerde hand: 1255 of 1264 (een 2254 is niet zo wsl). Interessant is nog wat 3H betekent ... zou hier eigenlijk standaard Xx (tophonneur dubbel) moeten beloven en dat is goed nieuws. 4K kan wel, mits op weg naar R of H mansj of meer 4] nu wel heel enthousiast ja
|
|
|
|
 |
|
Jan
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 8 Posted: Mon Mar 15, 2010 6:18 pm |
|
|
Maat heeft na zijn 3 Ha nagenoeg zeker Hx van Ha. Dat is mooi. Alles draait nu om de kwaliteit van zijn Ruitenkleur, maar dat wisten we al na 3 Ha. Ik ben het dus NIET eens met 4 Ha. Als maat de volgende kaart heeft:
x Hx AHBxx Vxxxx
Dan is 7 Ha al erg kansrijk.
Als de Ruitens wat minder solide zijn is 6 nog steeds behoorlijk kansrijk. Ik biedt na 3 Ha dus 4 Ru waarna maat iets biedt op 4-niveau. Daarna vraag ik Azen met Ru Heer als vijfde aas. Hoor ik twee azen dan biedt ik 7 Ha, anders stop ik in 6. Biedt maat na 4 Kl iets anders, dan ga ik naar 6 Ha.
|
|
|
|
 |
|
danny
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 8 Posted: Fri Mar 19, 2010 12:45 pm |
|
|
Ok, ik doe ook weer mee. 1: Eens met 2S, ik zou denken dat direct 3NT een dubbele dekking aangeeft. 2: Niet eens met 3R. Ik geef toe dat het nu geweldig uitpakt, omdat maat met 3H even Hx van harten aan kan geven. Maar volgens mij beloof je met 3R eerder een hele goede kaart met R steun en niet een rommelbodje en ik weet het niet. 3NT lijkt me opgelegd. Dat belooft nu toch een kaart als dit? 3: Als maat inderdaad 3H biedt dan ben je in de 7e hemel. Je weet nu al dat je maat iets heeft als 2254, 1255 of 1264 met 10+ punten. Ik doe dus een cue'tje met 3S. 4: Als je nu niet doorbiedt haal je nooit een slembonus...
|
|
|
|
 |
|
ThijsV
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 8 Posted: Fri Mar 19, 2010 3:10 pm |
|
|
De antwoorden hangen af van je afspraken. Wat betekenen nu bijvoorbeeld 3r en 3SA?
1. Als je hebt afgesproken dat 3SA nu 18-19 toont zou ik dat bieden. Anders moet je 2s bieden. 2. Als direct 3r bieden MF is, kun je nu met 3r redelijke r aansluiting tonen. Er is echter veel voor te zeggen om nu 3SA te bieden: te sterk om direct 3SA te bieden en een redelijk verdeelde hand met s stop. 3. Nu partner 3h biedt en geen 3s zal hij wel iets van Hx in h hebben. 4h is nu in ieder geval wel duidelijk en toont jouw voorkeur. Nadeel is dat je er eigenlijk teveel voor hebt dus het liefst zou je een cue-tje doen, maar de vraag is of dat overkomt. 4. Als partner nu nog 4s kan bieden gaan we zeker naar slem. Je hebt over voor je 4h bod. Die r controle geloof ik wel, ik ga gewoon azen vragen.
|
|
|
|
 |
|
Jeroen
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 8 Posted: Mon Mar 29, 2010 10:51 pm |
|
|
Over 1 en 2 heb ik niets nieuws tot te voegen. Het 4H bod bij 3 is wel wat slap, vind iedereen. Maar gek genoeg is worden er verschillende alternatieven genoemd: 3S (cue van Danny), 4K (cue van PP, Rik, Mike) en 4R (Jan). Hoe kan dat? Ontkent 4K een cue in schoppen? Als dat zo is, dan is dat misschien wel een aardig leugentje. Als maat niet afwijst met 4H, dan heeft hij dus geen kleine dubbelton in schoppen en komt groot slem in beeld. Maar dit gaat er wel vanuit dat na 3H de kleur vaststaat en dat alles daarna cues zijn. Is dat wel zo?
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
 |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|