10 maart 2010
Welkom allemaal bij de achtste aflevering van de forumrubriek Henk Biedt Uitkomst op de website van BC Leidschenhage!
Het achtste spel van deze rubriek komt weer van de interne clubcompetitie van BC Star, maar let op het is nu weer een Butlerserie! Het thema is nu: slem (of niet?) na interventie van de tegenpartij. Je hebt deze zuidhand:
Z/NZ
♠
♥
♦
♣
♠ ♠
♥ ♥
♦ ♦
♣ ♣
♠ A862
♥ AVB96
♦ V7
♣ AB
.
W N O Z
- - - 1♥
1♠ 2♦ pas 2♠
pas 3♣ pas 3♦
pas 3♥ pas 4♥
pas 4♠ pas ???
Vragen:
Eens met 2♠?
Eens met 3♦?
Eens met 4♥? Zo nee, wat dan wel?
Wat nu partner 4♠ biedt, stoten we door naar slem?
Deze keer maar zeven reacties, waar is de rest? Of durven we niet meer? Of was deze gewoon te moeilijk? Ga nu toch maar de oplossing vertellen. Gelukkig weer een reactie van Danny, maar hoop op het volgende probleem meer geluiden te horen!
De meesten zijn het eens met 2♠, dit ziet er ook vrij logisch uit. 3SA direct bieden lijkt me veel te grof, er zijn nog alternatieven! Bovendien het is geen parenwedstrijd!
Terecht worden er vraagtekens gezet bij het 3♦-bod, 3SA is vermoedelijk het betere bod. Ik deed dat echter niet vanwege de slechte compositie van de schoppenkleur (aas-leeg vierde) voor een SA-contract. Stel maat heeft: Bx/x/HB10xxx/HVxx, dan ziet 3SA er toch vrij hopeloos uit, terwijl 5♦ excellente kansen heeft.
Dan het 3♥-bod van partner. Ik ben het met de reacties eens: dat hoort heer-klein te betekenen. Natuurlijk heb je hier een mooie kaart (te mooi voor 4♥), maar wilde aangeven dat ik ook wel in harten wilde spelen, die boodschap kwam niet over. Stel dat partner heeft: x/Hx/HB10xxx/Vxxx, dan is 6♦ heel wat beter dan 6♥! Gelukkig bood partner op 4♥ nog door.
Post MortemIk speel deze serie met Koeno, daar heb ik in het verleden wel vaker mee gespeeld, maar het is natuurlijk iets anders dan je vaste partner. Remco zit voor 6 weken in Nieuw-Zeeland!
Na 4♠ van partner, bood ik 5♣ en stelde daarna 6♦ voor als contract. Oei, dat was het slechtste slem, 6♣ en 6♥ zijn veel beter. Of had Koeno beter kunnen beginnen met een negatief doublet in plaats van 2♦? Hoe dan ook, de ruiten zaten gelukkig 3-3, dus 6♦ werd ook fluitend gemaakt. In de noordhand is 7♥ een prima contract (in zuid is het 7♥ op snit als ze de ruitenstart al vinden) , dus een aantal onder jullie hadden het bij het rechte eind! Er was overigens wel vaker 6♦ geboden, dus echt gemakkelijk is het allemaal niet.
Z/NZ
♠ 5
♥ H5
♦ AB852
♣ HV754
♠ HB1093 ♠ V74
♥ 873 ♥ 1042
♦ H43 ♦ 1096
♣ 106 ♣ 9832
♠ A862
♥ AVB96
♦ V7