|
It is currently Thu May 17, 2012 3:57 am
|
View unanswered posts | View active topics
| Welcome |
|
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage
Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.
Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.
We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum! |
Forum rules
Het doel van deze rubriek is door middel van discussie meer inzicht krijgen in complexe bied- en spelsituaties. Hiertoe presenteren we eens in de twee weken op woensdag een nieuw probleem te presenteren. Hierop kan iedereen reageren waarna de 'oplossing' wordt besproken. De problemen komen uit de praktijk! Geen kroegentocht niveau, maar uit de A-lijn van BC Star (tweede/eerste divisie niveau) of soms uit de (inter)nationale top. Vooral de biedproblemen liggen vaak op het tactische/strategische vlak, vandaar dat er niet een antwoord ‘heilig’is. Het gaat dus meer om de motivatie (heb je met alle relevante aspecten rekening gehouden?). Henk Willemsens ( henkwillemsens@casema.nl)
 |
|
 |
|
| Author |
Message |
|
ppw
|
Post subject: Henk bied uitkomst - Aflevering 7 Posted: Wed Feb 24, 2010 11:16 pm |
|
22 februari 2010 Het zevende spel van deze rubriek komt weer van de interne clubcompetitie van BC Star, het is nog steeds paren! Het thema is deze keer: hoe pak je het aan als je een Multi 2♦ tegen je krijgt? Vooral de vierde man kan dan wel eens een probleem hebben. Kijk maar, je hebt deze zuidhand: W/OW ♠ ♥ ♦ ♣ ♠ ♠ ♥ ♥ ♦ ♦ ♣ ♣ ♠ V5 ♥ 764 ♦ A10972 ♣ H83 . W N O Z 2♦ dbl redbl ??? Wij spelen doublet als een goede hand (15+). Het redoublet van oost betekent: bied je eigen kleur. Wat nu? Bied je wat of zeg je eerst pas, wat is sterker? Stel, je besluit om te passen. Het bieden gaat nu als volgt verder: W N O Z 2♦ dbl redbl pas 2♥ pas pas ??? Hoe nu verder? Wat is doublet nu (points, straf of een vierkaart schoppen?). Wat is 2SA (Lebensohl)? Wat is 3♦, is dat sterker dan meteen 3♦ bieden (pass and pull) of juist zwakker? Kortom veel vragen! Graag jullie reactie op het forum, ik ben benieuwd!
|
|
|
|
 |
|
ThijsV
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 7 Posted: Thu Feb 25, 2010 6:10 pm |
|
|
Na [2r] D [RED] kun je met een zwakke hand gewoon passen, dus heeft het volgens mij niet zoveel zin om 2SA als Lebensohl te spelen. Ik speel dat 2SA in deze situatie MF is, dus met de gegeven zuid hand zou ik gelijk 3r bieden: constructief maar niet MF.
Als je besluit eerst te passen, en daarna pas 3r te bieden lijkt me dat een soort balancing actie: zwak met als doel om 3r te spelen. 2SA zal nu wel minors tonen.
|
|
|
|
 |
|
Jan
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 7 Posted: Fri Feb 26, 2010 3:39 pm |
|
|
Ik heb te weinig info over de hand die maat kan hebben... Bijvoorbeeld: Wat zou 2 SA betekend hebben? en 2 Ha of 2 Sch?
Stel even dat 2 SA een 15-18 SA zou betekenen dan is maat nu 19+ SA of 15+ distributioneel. In beide gevallen ga ik naar de (zekere) manche zoeken. Wat is de pas van maat?? Belooft dat een minimum of juist overwaarde? Of is het een wachtbod voor een strafdubbel?
Ik zou een doublet nu als straf spelen. Met een 15-18 SA bij maat en deze kwetsbaarheid zou dat met deze kaart wel kunnen, maar niet het eerste zijn wat bij me opkomt. 3 Ha in maat's hand zou een goede optie zijn. Met een (goede) Ha-stop biedt maat 3 SA en je hebt een redelijke kans op 9 slagen als maat een niet al te grote rothand heeft (Bijvoorbeeld: ABx, Hx, HBx, Axxxx geeft al een redelijke kans op 9 slagen)
|
|
|
|
 |
|
ppw
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 7 Posted: Sat Feb 27, 2010 11:19 am |
|
|
Ik heb een beetje moeit met de eerste pas. Doublet toont een fatsoenlijke hand, dan moet 3 NT toch akelig dicht bij zijn en ik zou ook niet zou gauw zien wat ik anders zou willen spelen. Dus ik zou direct 3NT bieden. Maar jullie gaan me vast uitleggen dat gedoubleerd tegen spelen een betere optie is.
Dat is prima, maar beantwoord dan wel de meeste vragen lijkt me. Als je biedt ben je zwak en lang. 2NT is voor de lage kleuren en doublet toont waardes, met interesse in tegenspelen. Soort straf als maat een normale dubbel heeft gehad.
|
|
|
|
 |
|
Mike
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 7 Posted: Sat Feb 27, 2010 9:51 pm |
Joined: Mon Nov 09, 2009 3:30 am Posts: 147 Location: Delft
|
|
Ik speel zelf de Meckwell-defense en dan is dbl 12-15 bal of Gosh en dat bevalt meestal goed. 1] ik zou meteen 3R bieden (inviterend). Voordeel daarvan is ook dat opps nog weinig info hebben kunnen uitwisselen 2] nu in de uitpas dan maar een dubbel en hopen dat het twee nat gaat (of één als wij de deelscore hebben)
|
|
|
|
 |
|
rik
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 7 Posted: Sun Feb 28, 2010 1:09 pm |
|
|
Wij spelen doublet ook als 12-15 gebalanceerd (of iets sterks). Hoewel we er geen expliciete afspraken over hebben, ben ik het wel eens met de eerste pas. Daarna zou 2SA Lebensohl zijn en daar vind ik de hand te sterk voor. Ik kies nu voor 3R.
|
|
|
|
 |
|
jan1
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 7 Posted: Sun Feb 28, 2010 2:24 pm |
|
|
Ik zou onmiddellijk 3 R bieden, inviterend. Voordelen: ontkent 4-krt hoog, Westhand blijft voor O onbekend. Indien ik gepast zou hebben, zou een dubbel voor straf zijn, wel afhankelijk van de afspraken over de pas van maat.
|
|
|
|
 |
|
Berendbs
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 7 Posted: Sun Feb 28, 2010 7:38 pm |
|
|
Ik bied direct 3 ru, inviterend met een 5kaart ruiten.
Eerst passen en dan dubbel is take-out/ iets bieden nf.
|
|
|
|
 |
|
Mibou
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 7 Posted: Sun Feb 28, 2010 9:39 pm |
|
|
Ik bied direct 3Ru, positief en geeft de mogelijkheid aan partner om 3SA te bieden. Oost moet dan de goed kleur nog maar starten. Het feit dat ik drie kleine hartens heb, maakt de kans ook groter dat er geen communicatie in Ha is voor O-W.
|
|
|
|
 |
|
jan1
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 7 Posted: Mon Mar 01, 2010 3:51 am |
|
|
Uit de postings tot nu toe krijg ik de indruk dat dit geen probleem op zich is, maar meer : wat bied je met deze hand na het redoublet, wat in feite een "nulbod" is, en wat doe je met een gepaste hand na 2H-p-p. Het een is praktijk, het andere theorie. Dit blijkt ook omdat niet iedereen ingaat op vraag 2 (PP en Michel).
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
 |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|