22 februari 2010
Het zevende spel van deze rubriek komt weer van de interne clubcompetitie van BC Star, het is nog steeds paren! Het thema is deze keer: hoe pak je het aan als je een Multi 2♦ tegen je krijgt? Vooral de vierde man kan dan wel eens een probleem hebben. Kijk maar, je hebt deze zuidhand:
W/OW
♠
♥
♦
♣
♠ ♠
♥ ♥
♦ ♦
♣ ♣
♠ V5
♥ 764
♦ A10972
♣ H83
.
W N O Z
2♦ dbl redbl ???
Wij spelen doublet als een goede hand (15+). Het redoublet van oost betekent: bied je eigen kleur.
Wat nu? Bied je wat of zeg je eerst pas, wat is sterker?
Stel, je besluit om te passen. Het bieden gaat nu als volgt verder:
W N O Z
2♦ dbl redbl pas
2♥ pas pas ???
Hoe nu verder? Wat is doublet nu (points, straf of een vierkaart schoppen?). Wat is 2SA (Lebensohl)? Wat is 3♦, is dat sterker dan meteen 3♦ bieden (pass and pull) of juist zwakker? Kortom veel vragen! Graag jullie reactie op het forum, ik ben benieuwd!
Het is nog best moeilijk om alles in een vat te gieten, simpelweg omdat er heel veel mogelijkheden zijn waarop de bieding zich na een Multi kan ontwikkelen. Ik ben het eens met de meesten die zeiden als je eerst past en daarna 3♦ biedt, dat dat puur competitief is (partner suggereert met zijn pas een minimum hand voor zijn doublet), dus als je nu 3♦ biedt, doe je jezelf te kort, want zelfs met en fatsoenlijke 16 punten aan de overkant kan het een prima 3SA zijn.
Op grond van deze afspraak zou je kunnen zeggen dat als je meteen 3♦ biedt, dat dat inviterend moet zijn. Op zich is dat natuurlijk prima, maar opvallend genoeg wordt de mogelijkheid om de tegenpartij te grijpen (ze zijn kwetsbaar!) door niemand echt genoemd (stel partner heeft honneur-derde van harten), en juist door direct 3♦ te bieden laat je de buren ontsnappen. Correct lijkt me dat 2SA, na eerst passen, de minors moet zijn. Kortom, heel, heel lastig. Ik heb Danny niet gehoord, heeft hij niet iets behandeld bij doubletten over dit soort situaties?
(Red: Danny heeft wel gereageerd, maar dat heeft elkaar gekruisd).
Post Mortem
Ik zat met een geweldig dilemma, want gezien de kwetsbaarheid wilde ik eventueel wel de tegenpartij (proberen te) grijpen. Het redoublet van oost suggereert dat hij niet al te veel heeft in de hoge kleuren. Vandaar dat ik eerst maar eens paste. Toen dat naar me uitgepast werd, zat ik weer en besloot een doublet te geven met als boodschap: points. Dus partner mag ‘m met een enigszins defensieve hand laten zitten, heeft hij dat niet dan mag hij eruit. Remco wist het ook niet meer en besloot het doublet te laten gaan en zo besloten we gedoubleerd 2♥ te gaan verdedigen.
W/OW
♠ AB9
♥ B3
♦ HB64
♣ A642
♠ H72 ♠ 108643
♥ V109852 ♥ AH
♦ 8 ♦ V53
♣ V109 ♣ B75
♠ V5
♥ 764
♦ A10972
♣ H83
.
W N O Z
2♦ dbl redbl ???
Remco kwam uit met een moeilijk leesbare ruiten, ♦6, (nadeel van 1/3/5!), ik nam met de aas en speelde klaveren terug voor de aas van Remco, die klaveren naspeelde voor mijn heer. Nu ♠V, waarna ik de derde schoppenronde kon troeven, oef, een down en een (enigszins gelukkige) top.
Maar goed we hebben het nu afgesproken (jullie ook?), doubletten in de uitpas zijn points!