|
It is currently Thu May 17, 2012 3:57 am
|
View unanswered posts | View active topics
| Welcome |
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage
Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.
Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.
We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum! |
Forum rules
Het doel van deze rubriek is door middel van discussie meer inzicht krijgen in complexe bied- en spelsituaties. Hiertoe presenteren we eens in de twee weken op woensdag een nieuw probleem te presenteren. Hierop kan iedereen reageren waarna de 'oplossing' wordt besproken. De problemen komen uit de praktijk! Geen kroegentocht niveau, maar uit de A-lijn van BC Star (tweede/eerste divisie niveau) of soms uit de (inter)nationale top. Vooral de biedproblemen liggen vaak op het tactische/strategische vlak, vandaar dat er niet een antwoord ‘heilig’is. Het gaat dus meer om de motivatie (heb je met alle relevante aspecten rekening gehouden?). Henk Willemsens ( henkwillemsens@casema.nl)
 |
|
 |
|
| Author |
Message |
|
danny
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 6 Posted: Tue Feb 16, 2010 3:13 pm |
|
|
Ik lees nu het een en ander over de verwachte kracht en verdeling van maat. Ik heb daar wel een paar opmerkingen over: 1. Maat is kwets tegen niet in paren. Hij biedt in zijn eentje op 3 niveau een tweede kleur aan. Tenzij hij goede verwachtingen heeft dat dit gehaald wordt zou hij dit niet bieden, want -200 is een onnodige nul uit het niets. De situatie is ook best gevaarlijk, want openaar kan nog van alles hebben. Volgens mij heeft maat dus niet snel een matige kaart. 2. In deze situatie doubleer je met een 54, omdat je het niet erg vindt als maat past, en bied je met 10 kaarten in je kleuren, omdat je niet wil dat maat past, je wilt zelf spelen. Maat heeft geen 55, want dan had bij gelijk majors geboden. Als Tim nu 3H zou bieden zou ik niet denken dat hij een 64 ontkent, maar dat hij die belooft.
Mijn maat heeft dus minstens iets als AHxxxx AHxx en nog drie kaarten als hij zo biedt. (AHVxxx ABxx, AVBxxx AHxx, AVBxxx ABxx en een A/H) Maar goed dat is mijn maat natuurlijk, misschien zijn jullie gewend om anders te bieden. Mijn bod lijkt me duidelijk...
|
|
|
|
 |
|
Jan
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 6 Posted: Tue Feb 16, 2010 5:28 pm |
|
|
@Danny: Ik ben het met je eens dat het een 6-4 lijkt te zijn (soms een mooie 5-4, maar dat is minder waarschijnlijk). Over de kracht ben ik het niet met je eens. Je laat je er wel erg gemakkelijk uit drukken als je met HVBTxx/HB9x/x/xx gaat passen. Met de gegeven kaart is 3 Ha dan nagenoeg dicht, terwijl 3 Kl ook zeker gemaakt gaat worden. 4 Ha is kansloos met de gegeven kaart.
Je bent door het bieden bijna gemarkeerd met "iets" aan punten. Maat moet beslissen of hij 3 Kl laat spelen of dat hij iets gaat doen. Met een sterke hand en een 6-4 zal hij wel gaan doubleren en je te verwachten 3 Ru corrigeren naar 3 Ha.
Het feit overigens dat je geen doublet bebt gegeven op 3 Kl en maat toch biedt zegt overigens wel iets over de kracht van maat's bod. Misschien heb je gelijk, maar mijn klaver- en schoppenbezit maken mijn kaart er niet mooier op. een echte beul kan hij ook weer niet hebben, want dan was hij wel begonnen met doublet.
|
|
|
|
 |
|
danny
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 6 Posted: Wed Feb 17, 2010 11:45 pm |
|
|
Kijk, ik zeg niet dat 4H dicht zal zijn, of dat je het altijd haalt. Ik denk alleen dat ik het tegenover de meeste handen moet bieden. De kaart die jij in je voorbeeld geeft is minimaal, maar zou best een keer kunnen. Ik denk alleen dat ik zelfs in paren een betere score haal als ik deze kaart 100x 4H bied, dan ik zou hebben als ik 100x pas (in viertallen al helemaal, maarja, dat is de discussie niet).
Overigens denk ik nog steeds niet dat maat altijd doubleert met een 'beul'/erg goede kaart. Zoals ik al zei belooft 3H al een goede kaart gezien de kwetsbaarheid en positie. Direct bieden zegt dus meer over de verdeling dan over de kracht. In dit geval lijkt x me dus een 5440/5431 of een hele goede 5422/5413 en 3H bieden een 64.
|
|
|
|
 |
|
KoenP
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 6 Posted: Fri Feb 19, 2010 1:11 am |
|
|
Er is al heel wat gezegd over deze hand, maar voor de statistiek ook maar mijn mening. Er kunnen veel redenen zijn voor maat om niet te doubleren maar juist te bieden. Ik kan me best handen voorstellen waarbij ik graag in 4 wil zitten.
Je wilt maat niet straffen voor het openhouden van het bieden, maar het omgekeerde is ook niet goed. Als je met zo'n hand past en hij maakt fluitend 10 slagen, dan zal hij er de volgende keer misschien juist veel te veel aan gaan trekken en niet op mijn inbreng rekenen.
Dus ik volg mijn natuurlijke reactie en bied 4ha.
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
 |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|