24 februari 2010
Welkom allemaal bij de zesde aflevering van de forumrubriek Henk Biedt Uitkomst op de website van BC Leidschenhage! Hier het verhaal achter probleem 6.
Het zesde spel van deze rubriek kwam weer van de interne clubcompetitie van BC Star, maar let op het is een parenserie! Deze keer gaat het over de tweede biedronde nadat je eerst een volgbod gedaan hebt. Je hebt deze zuidhand:
Z/NZ
♠
♥
♦
♣
♠ ♠
♥ ♥
♦ ♦
♣ ♣
♠ 96
♥ V1062
♦ AB863
♣ 53
W N O Z
- - - pas
1♣ 1♠ 3♣* pas
pas 3♥ pas ???
* Zwak met een vijf (of meer) klaveren
Partner komt nu in tweede instantie met 3♥ langs. Er zijn een paar belangrijke vragen. Wat heeft hij nu voor een hand? Kan hij nog sterk zijn of is hij alleen competitief bezig? Bied je nu nog 4♥? Welke rol speelt de kwetsbaarheid?
Graag jullie reactie!
Veel mensen twijfelden, de meesten pasten, maar met tegenzin. Het is ook een lastige situatie. Toch moet je bedenken dat partner in eerste instantie competitief bezig is: hij heeft geen doublet gezegd en ook niet in eerste instantie een tweekleurenspel aangeboden. Vertel mij maar hoe je anders nog in 3♥ kan eindigen? Nu ga je ‘m misschien afstraffen voor zijn ‘moedige’ actie om nog in de bieding te komen.
Los hiervan heb je wel een kaart en is de beslissing close. De meesten kwamen al tot de conclusie dat partner een niet zo sterke 5-5 moet hebben. Met AV-vijfde, A-vijfde is het al een acceptable 4♥, aan de nadere kant zit hij dan dicht tegen een Ghestem aan. Dus het is ook een stijlkwestie. Je ziet dat Danny en ik behoorlijk van mening verschillen.
Post MortemIk kon het natuurlijk toch niet laten om 4♥ te bieden en dat pakte desastreus uit. Het spel lag als volgt:
Z/NZ
♠ AV432
♥ A9743
♦ 2
♣ V2
♠ B1087 ♠ H5
♥ H ♥ B85
♦ HV75 ♦ 1094
♣ AH98 ♣ B10764
♠ 96
♥ V1062
♦ AB863
♣ 53
Het werd goed tegengespeeld. Oost kwam uit met klaveren, west cashte ♣AH en speelde ♠8 (!) na. Remco legde de vrouw voor de heer. Oost kwam nu ruiten na voor de aas en Remco speelde ♥V (!) voor…. Daarna was drie down niet meer te voorkomen. Met open kaarten is te zien dat je 4♥ vrij gemakkelijk kan halen. Dat was, met nog een ander paar, een gedeelde nul. Al met al denk ik dat passen op 3♥, zeker in een parenwedstrijd, een betere beslissing was.