|
It is currently Thu May 17, 2012 3:57 am
|
View unanswered posts | View active topics
| Welcome |
|
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage
Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.
Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.
We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum! |
Forum rules
Het doel van deze rubriek is door middel van discussie meer inzicht krijgen in complexe bied- en spelsituaties. Hiertoe presenteren we eens in de twee weken op woensdag een nieuw probleem te presenteren. Hierop kan iedereen reageren waarna de 'oplossing' wordt besproken. De problemen komen uit de praktijk! Geen kroegentocht niveau, maar uit de A-lijn van BC Star (tweede/eerste divisie niveau) of soms uit de (inter)nationale top. Vooral de biedproblemen liggen vaak op het tactische/strategische vlak, vandaar dat er niet een antwoord ‘heilig’is. Het gaat dus meer om de motivatie (heb je met alle relevante aspecten rekening gehouden?). Henk Willemsens ( henkwillemsens@casema.nl)
 |
|
 |
|
| Author |
Message |
|
ppw
|
Post subject: Henk bied uitkomst - Aflevering 5 Posted: Wed Jan 27, 2010 9:17 pm |
|
3 januari 2010 Welkom allemaal bij de vijfde aflevering van de forumrubriek Henk Biedt Uitkomst op de website van BC Leidschenhage! Het vijfde spel van deze rubriek komt weer van de interne clubcompetitie van BC Star, maar is nu een parenserie! Je hebt deze zuidhand: N/OW ♠ ♥ ♦ ♣ ♠ ♠ ♥ ♥ ♦ ♦ ♣ ♣ ♠ 5 ♥ H3 ♦ V9742 ♣ HB1094
W N O Z - pas 1♠ ??? Tegenwoordig speelt iedereen unusual 2NT. De vraag is: kom je nu in de bieding met 2SA? Je bent weliswaar zwak, maar je bent niet-kwetsbaar, dus is het aantrekkelijker (in verband met uitnemen van 4♥/♠). Mag dit binnen je partnership met deze hand? Graag argumenten!
|
|
|
|
 |
|
ellie
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 5 Posted: Wed Jan 27, 2010 9:27 pm |
|
|
Bij ons mag dit volgens mij niet, 2NT is contructief. Daarbij is je ruitenkleur heel zwak. Geef ru H ipv ha H en ik vind het tempting.......
|
|
|
|
 |
|
Berendbs
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 5 Posted: Wed Jan 27, 2010 11:44 pm |
|
|
We hebben de afspraak dat we constructieve tweekleurenspellen bieden, maar met deze kwetsbaarheid mag veel en zou ik zeker 2sa bieden. Je hebt ook wel wat defence met je 2 koningen, maar de tegenstanders en partner zoeken het maar uit, jij hebt je hand verteld.
|
|
|
|
 |
|
rik
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 5 Posted: Thu Jan 28, 2010 12:23 am |
|
|
Nee, bij ons 'mag' dit niet. Met de rode heren verwisseld, zou ik wel 2SA bieden en ik kan me niet voorstellen dat mijn partner hier iets op tegen zou hebben.
|
|
|
|
 |
|
Mike
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 5 Posted: Thu Jan 28, 2010 2:40 pm |
Joined: Mon Nov 09, 2009 3:30 am Posts: 147 Location: Delft
|
|
Voor mij is de positie essentieel. Als maat nog niet aan de beurt is geweest, moet ik een constructieve hand hebben (5- losers). Nu maat heeft gepast geleden er andere wetten: een unusual (of Michaels-bid) is nu óf "sterk" óf "zwak", niet iets ertussenin (dan ga je voornamelijk opps vertellen hoe ze hun contract moeten afspelen). Dan komt vraag 2: is deze hand een "zwakke" 2SA waard, met impliciet de vraag aan maat om evt te gaan redden over 4M? Voor mij geeft de doorslag dat de opps wsl veel kaarten in de M's hebben, want Noord kon niet openen en dat maat dus wel wat mee heeft in de m's. Dat alles overwegende vind ik dit wel een 2SA-bod waard.
|
|
|
|
 |
|
ThijsV
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 5 Posted: Thu Jan 28, 2010 5:53 pm |
|
Als partner gepast heeft, heb je een grotere range om te kunnen volgen. Met deze kwetsbaarheid zou ik in paren snel geneigd zijn om 2SA te bieden, om het deelscore gevecht vroegtijdig aan te kunnen gaan. Hopelijk verwacht Ellie niet teveel. 
|
|
|
|
 |
|
Jeroen
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 5 Posted: Thu Jan 28, 2010 6:58 pm |
|
Ik ben er niet op tegen, Rik 
Last edited by Jeroen on Mon Feb 01, 2010 6:48 pm, edited 1 time in total.
|
|
|
|
 |
|
KoenP
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 5 Posted: Fri Jan 29, 2010 1:41 pm |
|
|
Als maat nog niet gepast zou hebben, zou de hand met deze RU kleur niet aan de eisen van 2sa voldoen. Maar met een gepaste maat kunnen we met veel zwakkere kleuren (mits wel de juiste distributie) een twee kleurenspel vertellen. Dus in deze positie zeker 2sa
|
|
|
|
 |
|
ppw
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 5 Posted: Fri Jan 29, 2010 2:13 pm |
|
|
Bij ons is de afspraak dat een 2NT beter is (5 losers). Deze komt dan niet in de buurt. Of dat ook in deze positie een goede afspraak is, kan je over twijfelen.
|
|
|
|
 |
|
Jan
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 5 Posted: Fri Jan 29, 2010 2:48 pm |
|
|
Ik hou van snel en hoog bieden. Niet met deze hand. Je Klavers komen in de buurt, maar de rest is gatenkaas.
Ik pas dus.
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
 |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|