3 januari 2010
Welkom allemaal bij de vijfde aflevering van de forumrubriek Henk Biedt Uitkomst op de website van BC Leidschenhage! Hier het verhaal achter het vijfde spel.
Het vijfde spel van deze rubriek komt weer van de interne clubcompetitie van BC Star, maar is nu een parenserie! Je hebt deze zuidhand:
N/OW
♠ HB104
♥ 98
♦ B1083
♣ V86
♠ 98 ♠ AV7632
♥ AV10762 ♥ B54
♦ H6 ♦ A5
♣ A73 ♣ 52
♠ 5
♥ H3
♦ V9742
♣ HB1094
W N O Z
- pas 1♠ ???
Tegenwoordig speelt iedereen unusual 2NT. De vraag is: kom je nu in de bieding met 2SA? Je bent weliswaar zwak, maar je bent niet-kwetsbaar, dus is het aantrekkelijker (in verband met uitnemen van 4♥/♠). Mag dit binnen je partnership met deze hand? Graag argumenten!
Veel mensen vinden deze hand in paren een bod, ik deed het (tegen beter weten in) ook. Danny je moet de hoek in (geen zorgen, van jou had ik zeker verwacht dat je zou gaan bieden)! Het ziet er niet zo raar uit om 2SA te bieden, maar terecht werd een aantal keer op het forum gezegd dat je hartenheer ruitenheer had moeten zijn.
Post MortemLet op wat er gebeurde:
W N O Z
- pas 1♠ 2SA
4♥ 5♦ dbl a.p.
Natuurlijk, partner heeft gepast en de kwetsbaarheid is gunstig, alle lichten staan op groen, maar toch is 2SA te ‘pushy’. Het werd een simpel en effectief biedverloop naar een nul voor ons. Partner nam uit met 5♦ en ging (na een niet perfecte verdediging) voor 800. Hoewel het voor de buren zelfs dertien slagen zijn in harten, bleek 800 er maar een keer op te staan, een gedeelde nul dus. Kennelijk bieden ze niet zo wild bij Star of hebben de meeste nog 5♥ geboden (voor oost ziet dat er niet raar uit). Je kan je partner onmogelijk verwijten 5♦ te bieden, dus afschuiven gaat niet (mijn partner ging over z’n nek van deze dummy). Denk dat het dus wel belangrijk is, dat je in je partnership een keer praat over wat de minimum eisen van een tweekleurenspel.