|
It is currently Thu May 17, 2012 3:56 am
|
View unanswered posts | View active topics
| Welcome |
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage
Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.
Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.
We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum! |
Forum rules
Het doel van deze rubriek is door middel van discussie meer inzicht krijgen in complexe bied- en spelsituaties. Hiertoe presenteren we eens in de twee weken op woensdag een nieuw probleem te presenteren. Hierop kan iedereen reageren waarna de 'oplossing' wordt besproken. De problemen komen uit de praktijk! Geen kroegentocht niveau, maar uit de A-lijn van BC Star (tweede/eerste divisie niveau) of soms uit de (inter)nationale top. Vooral de biedproblemen liggen vaak op het tactische/strategische vlak, vandaar dat er niet een antwoord ‘heilig’is. Het gaat dus meer om de motivatie (heb je met alle relevante aspecten rekening gehouden?). Henk Willemsens ( henkwillemsens@casema.nl)
 |
|
 |
|
| Author |
Message |
|
ppw
|
Post subject: Henk bied uitkomst - Aflevering 4 Posted: Wed Jan 13, 2010 10:16 pm |
|
13 januari 2010 Welkom allemaal bij de vierde aflevering van de forumrubriek Henk Biedt Uitkomst op de website van BC Leidschenhage! Je wordt uitgedaagd om een reactie te posten! Veel tijd hoeft dit je niet te kosten. Wil je een persoonlijke reactie van mij, dan kun je me een mailtje sturen op henkwillemsens@casema.nl. Je krijgt dan zo spoedig mogelijk antwoord. Dit spel komt weer van de clubcompetitie van BC Star, maar dit keer betreft het een spel uit de parencompetitie. Je hebt hierin deze zuidhand: W/NZ ♠ ♥ ♦ ♣ ♠ ♠ ♥ ♥ ♦ ♦ ♣ ♣ ♠ B8765 ♥ A64 ♦ A64 ♣ 84
W N O Z pas pas 1SA* pas 2♣ pas pas dbl redbl pas pas ???
*12-14 Een ontwikkeling die je niet voor mogelijk had gehouden! Vragen: a) Ben je het eens met het doublet van zuid? Zou je het in viertallen ook doen? b) Wat doe je nu een redoublet van west naar je uitloopt? Geef aan wat je motivatie is voor je antwoord.
|
|
|
|
 |
|
Jan
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 4 Posted: Thu Jan 14, 2010 1:05 am |
|
|
Een gewetensvraag... Ik denk niet dat ik een Dubbel zou geven. Als ik iets zou doen... dan hooguit 2 Sch, maar waarschijnlijk zou ik passen. Was 2 Kl echt en nf? Of was de pas van Oost voor eigen rekening? De pas na het redoublet lijkt me een straat klavers aan te geven. Ik pas.
De wens is de vader van de gedachte
Last edited by Jan on Sun Jan 17, 2010 12:41 pm, edited 1 time in total.
|
|
|
|
 |
|
Jeroen
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 4 Posted: Thu Jan 14, 2010 10:42 pm |
|
|
2K van West is gewoon Stayman, neem ik aan. Anders hadden ze wel even mogen alerteren. Oost zou kunnen passen met lengte in klaveren, een minimum (zodat hij weet dat het geen manche is) en weinig in de hoge kleuren. Bijvoorbeeld een 2=2=3=6 met 12 punten. Grappig, heb ik nog nooit gezien, maar dit lijkt mij de enige verklaring. a) ik durf niet en al helemaal niet in viertallen. Wij hebben mogelijk wel ergens een fit, maar vinden we die wel? Ik denk vaak niet. Dus pas. b) ik neem aan dat rdbl kracht toont, want weer geen alert, en het voornemen om ons op te knopen. Voor de zekerheid zou ik het vragen. De pas van maat lijkt mij net als (1X) dbl (rdbl) pas: geen voorkeur. Dus ik mag kiezen en dan is het makkelijk: 2S.
|
|
|
|
 |
|
Jan
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 4 Posted: Fri Jan 15, 2010 11:35 am |
|
|
Ik maak meestal de afspraak dat een pas na een redoublet hetzelfde is als wanneer er een pas was gekomen. Als maat 2 Kl niet wil tegenspelen dan moet hij gaan lopen. Hoe kan je anders 2 Kl opknopen?
Redoublet zal bedoeld zijn als SOS en niet begrepen door zijn partner.
|
|
|
|
 |
|
ThijsV
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 4 Posted: Sat Jan 16, 2010 11:20 am |
|
|
Gelukkig weer een echt probleem.
a) In paren laat ik dit nooit spelen. De keuze gaat tussen doublet en 2s. Als je denkt dat partner een strafpas heeft zou je doublet kunnen proberen, maar waarschijnlijk bied ik in de praktijk gewoon 2s. In viertallen spreekt de kwetsbaarheid niet in je voordeel, maar zal ik waarschijnlijk hetzelfde doen. b) Ik ga eerst maar eens vragen wat de biedingen van mijn tegenstanders betekenen. In dit probleem ga ik er vanuit dat ze een k fit hebben en iets meer dan 20 punten samen. De vraag is wat de pas van partner betekent. In [1x] D [RED] betekent pas: ik heb geen voorkeur, ik ga ervan uit dat dat hier hetzelfde betekent. Dan bied ik dus 2s.
|
|
|
|
 |
|
rik
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 4 Posted: Sat Jan 16, 2010 11:36 am |
|
|
a) Nee. Als het Stayman is en O past om Kl te spelen dan pas ik. Misschien heeft niemand een fit en er zit (min.) een 4-krt hoog achter je. Als de Kl echt is, dan bied ik 2S in paren. In viertallen pas ik. b) Gelukkig ben ik het met mijn partner eens! 2S dus.
|
|
|
|
 |
|
ppw
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 4 Posted: Sun Jan 17, 2010 10:27 am |
|
|
1. De dbl is speculatief op z'n best. Oost zal een minimum met zeker 5 klavers hebben. Met OW niet kwetsbaar en een voorgepaste maat is er niet veel te verdienen met een doublet. De vraag is wel of het zinnig is om überhaupt te bieden, maar ik wil altijd graag spelen, dus ...
2. West's rdbl kan zijn SOS (4450?) of waardes. Maat's pas geeft aan of klavers of geen voorkeur voor een andere kleur. Gezien de voorpas, heeft maat max. 10 punten en dat strookt met de waardes van West. Mijn defence is beperkt (2 slagen), dus zou maat drie slagen moeten maken met klaver als troef. Sorry dat ik dat niet geloof. Ook nu ga ik m'n heil in 2Sch zoeken.
|
|
|
|
 |
|
Mibou
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 4 Posted: Sun Jan 17, 2010 9:47 pm |
|
|
1. ik pas liever de 1e ronde, na de voorpas van mijn partner.
2. ik bied nu 2 sch, 2Kl gemaakt kost wel erg veel!
|
|
|
|
 |
|
danny
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 4 Posted: Mon Jan 18, 2010 2:14 pm |
|
|
Ok ik doe ook een keertje mee op Henk zijn forum.
Partner heeft voorgepast, ik heb 9 hcp, dus op zijn gunstigst zitten ze 20-20. De staymanner/redubbeler weet zeer waarschijnlijk ook dat wij niet een stoot punten hebben, want we hebben 1NT niet geboubleerd. Xx moet dus wel gewoon een punt of 10 beloven, met het idee om dit te gaan spelen of ons misschien op te hangen. Dat is ook nog eens de algemene afspraak voor xx in deze situatie. Waarom sos als je nog niet opgehangen bent?
Ik snap de eerste dubbel wel, want 2K laten spelen lijkt ongunstig. Misschien kan je beter 2S bieden, maar dat vind ik lastig.
Maar je hebt nou toch niet het idee dat 2K down gaat. De 1NT openaar heeft duidelijk goede klavers en daar zit je achter met xx, het kan haast niet ongunstiger. Zij hebben genoeg punten, dus ik denk dat dit met een overslag gaat.
Dan is de betekenis van pas nog lastig. Wij spelen over het algemeen dat dat duidelijke voorkeur voor een van de overgebleven kleuren ontkent, niet dat je wel 2Kxx wil spelen. Dat kan ook haast niet gezien het aantal punten dat maat heeft.
Ik bied nu dus maar 2S en hoop niet al te veel down te gaan als dat gedoubleerd wordt.
|
|
|
|
 |
|
KoenP
|
Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 4 Posted: Mon Jan 18, 2010 3:09 pm |
|
|
a. Ik zou niet doubleren. Eigenlijk heb ik maar een kleur en die lijkt me niet goed genoeg om zelf te bieden. Links vraagt naar de majors en rechts besluit 2kl te gaan spelen. Dus het lijkt me dat ik ze in een misfit ga redden. b. Dit moet ik duidelijk nog met Michel afspreken. Ik heb eigenlijk altijd het uitgangspunt dat een pas na xx aangeeft dat we gaan tegenspelen. Maat denkt dat dat het beste (minst slechte) is voor ons. Nu - zonder expliciete afspraak - lijkt 2kl down niet waarschijnlijk en bied ik maar 2sch. Snel afspreken dus.
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
 |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|