It is currently Thu May 17, 2012 3:56 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Welcome
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage

Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.

Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.

We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum!

Forum rules

Het doel van deze rubriek is door middel van discussie meer inzicht krijgen in complexe bied- en spelsituaties. Hiertoe presenteren we eens in de twee weken op woensdag een nieuw probleem te presenteren. Hierop kan iedereen reageren waarna de 'oplossing' wordt besproken.

De problemen komen uit de praktijk! Geen kroegentocht niveau, maar uit de A-lijn van BC Star (tweede/eerste divisie niveau) of soms uit de (inter)nationale top. Vooral de biedproblemen liggen vaak op het tactische/strategische vlak, vandaar dat er niet een antwoord ‘heilig’is. Het gaat dus meer om de motivatie (heb je met alle relevante aspecten rekening gehouden?).

Henk Willemsens (henkwillemsens@casema.nl)

Page 2 of 2 [ 16 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 4
PostPosted: Mon Jan 18, 2010 5:01 pm 

@Koen: Die snap ik niet. Je spreekt iets af, maar omdat je dit specifieke geval niet hebt afgesproken (dus is het geen uitzondering op de regel) biedt je 2 Sch. Lijkt me niet logisch.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 19, 2010 2:05 pm 

Ik zie dat een aantal mensen onzeker zijn over de betekenis van rdbl. Volgens de alerteerregeling "Welke biedingen moet u alerteren? ... Redoubletten, voorzover die niet duiden op kracht." Dit rdbl duidt dus op kracht en is niet SOS. Voor de zekerheid zou ik toch even vragen.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 19, 2010 2:26 pm 

@Jan wat ik bedoel is dat ik met anderen de afspraak had, dat een pas na xx voorstel tot tegenspelen was. Met Michel heb ik het daar nog niet over gehad. Omdat de meesten pas als 'geen voorkeur' spelen, kan ik nu niet passen zonder te weten hoe Michel dat ziet.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 19, 2010 3:15 pm 

@Koen: Oké, dan begrijp ik je.
Ik vind het zelf ook een hele prettige afspraak om de pas na een Rdbl als straf te spelen. Een afspraak die me al een paar keer grove winst heeft opgeleverd. Ik weet nog heel goed een biedverloop tegen Paul Felten:
1 Kl - 1 Sch - pas - pas
Dbl - Rdbl - pas -pas
.... pas

Twee down kwetsbaar in de viertallen (1000) tegen niets. Dat betekende aan het eind van de rit dat het team met onder andere ter Laare en Rietveld (het nevenpaar) en ik dacht Joop Meys als vierde man als favoriet gestart net achter ons als tweede eindigde in de tweede divisie.

Ik zat achter Paul met BT98xx in Schoppen. Paul had gevolgd met 18 punten. Niet genoeg in ieder geval.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 26, 2010 6:26 pm 

Als 2 Kl stayman was, duidt het redbl op kracht en heeft rechts de Klavers. Dan ga ik lopen (2s).

Als 2 Kl echt(ig) is moet de pas van maat wel klavers zijn. Dan pas ik.

In paren zou ik wel dbl doen, als 2 Kl echt is. Als het stayman was, lijkt me dat niet zinvol. Zij hebben een misfit en wij waarschijnlijk ook.

In viertallen pas ik 2 Kl uit.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 26, 2010 7:28 pm 

Mij ontbreekt de juiste info om een juiste beslissing te doen :(

Profile  

Page 2 of 2 [ 16 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 1 hour [ DST ]