It is currently Thu May 17, 2012 3:56 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Welcome
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage

Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.

Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.

We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum!

Forum rules

Het doel van deze rubriek is door middel van discussie meer inzicht krijgen in complexe bied- en spelsituaties. Hiertoe presenteren we eens in de twee weken op woensdag een nieuw probleem te presenteren. Hierop kan iedereen reageren waarna de 'oplossing' wordt besproken.

De problemen komen uit de praktijk! Geen kroegentocht niveau, maar uit de A-lijn van BC Star (tweede/eerste divisie niveau) of soms uit de (inter)nationale top. Vooral de biedproblemen liggen vaak op het tactische/strategische vlak, vandaar dat er niet een antwoord ‘heilig’is. Het gaat dus meer om de motivatie (heb je met alle relevante aspecten rekening gehouden?).

Henk Willemsens (henkwillemsens@casema.nl)

Page 1 of 2 [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Henk bied uitkomst - Aflevering 3
PostPosted: Sun Jan 03, 2010 11:00 pm 

3 januari 2010

Welkom allemaal bij de derde aflevering van de forumrubriek Henk Biedt Uitkomst op de website van BC Leidschenhage!

Allereerst natuurlijk: de beste (bridge)wensen voor 2010 en we zien elkaar aanstaande zaterdag bij mijn eerste training! Het hoofdthema hierbij zal zijn: tegenspel.

Je wordt uitgedaagd om een reactie te posten, zodat we er allemaal van kunnen leren. Veel tijd hoeft dit je niet te kosten. Wil je een persoonlijke reactie van mij, dan kun je me een mailtje sturen op henkwillemsens@casema.nl. Je krijgt dan zo spoedig mogelijk antwoord.

Het derde spel van deze rubriek komt weer van de interne Butlercompetitie op BC Star, maar is van een heel ander chapiter dan het tweede spel. Je hebt deze zuidhand:

O/NZ

♠ ♠
♥ ♥
♦ ♦
♣ ♣
♠ AHB75
♥ HVB32
♦ 1096
♣ -

W N O Z
- - pas 1♠
pas 3♠ pas ???

Tegenwoordig speelt iedereen 1M-3M als zwak met een vierkaart steun. De vraag is: hoe zwak precies en wanneer mag partner 4M bieden? Met andere woorden, is deze zuidhand goed genoeg voor 4♠ of laat je het erbij?

Profile  

Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 3
PostPosted: Mon Jan 04, 2010 3:41 pm 

Wij spelen 3S als 8,5-9 loser hand met weinig punten.
Dus ik bied zeker kwets in de butler 4S met deze 5 loser hand.
En natuurlijk zijn er allerlei handen waarop de opps 3 ruiten en h A maken en je 1 down bent.Maar er zijn ook genoeg handen waarop je redelijk tot goede manche hebt
- r Hxx
- r xx
- r VBx
- r V8x
- zelfs Vxx met de B rechts kan ok zijn, want dan kunnen we H vrijspelen
- of gewoon r of h A!

Profile  

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 5:12 pm 

Stel maat heeft de volgende rommelhand:

Txxx
xx
xx
xxxxx

Dan heeft 4 Sch al een meer dan redelijke kans.

Ja, het kan zijn dat je kansloos één of twee down gaat. Het kan aan de andere kant ook zomaar 5 laag voor de buren zijn, terwijl je gewoon 4 Sch gaat maken met Vxxxx; xxx; x; xxxx ertegenover.

Ik bied (snel en dapper) 4 Sch.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 8:55 pm 

Ik zou dom 4 sch bieden. Ik vind het niet eens dapper of zo. Maar Henk heeft er vast niet zomaar een probleem van gemaakt. Waar zijn de klaveren? Misschien is dat een aanwijzing voor waardeloze klaverenpunten bij maat. Maar het kan ook een aanwijzing zijn dat de schoppens 2=2 zitten. Het zou interessant zijn als Henk of iemand anders mij op andere gedachten dan 4S zou kunnen brengen ... Ik ben overigens niet zo bang meer voor 5 laag voor de buren: die blijven verder passen, verwacht ik.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 9:22 pm 

Ik ben heel benieuwd naar een overweging om geen 4sch te bieden. In mijn systeem moet maat een verdedigende slag hebben (dus een H of VB ergens), maar zoals Jan al schrijft kan het zelfs met 0 punten nog een redelijke bal zijn. Dus 4sch

Profile  

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 9:33 pm 

Hmmm... een reden om geen 4sch te bieden is dat maat ook wel eens de volgende hand heeft
Vxxx / Axx / x / xxxxx
nagenoeg kouwe zes! Of mag je hier geen 3Sch meer mee bieden?
Maar of dit slam biedbaar is?

Profile  

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 11:51 pm 

@pp: zou je met die hand niet gewoon 2 of anders direkt 4 bieden?
De hand die je geeft lijkt me veel te mooi voor 3 Sch

Profile  

PostPosted: Tue Jan 05, 2010 12:34 am 

Maat kan ook nog klaveren aas hebben terwijl de tegenstanders met klaveren starten.
Of hij heeft klaveren heer en links legt een klaveren kijkaas op tafel. Deze varianten zijn
misschien niet zo waarschijnlijk, maar toch..
Ik wil dus ook naar 4Sch.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 05, 2010 5:29 pm 

Leuke gedachte om aan 6 te denken, pp
En nee, met die hand mag je absoluut geen 3S bieden, zoals wij het spelen in ieder geval. Dit is een 7+ loser hand, dus 2NT waard

Profile  

PostPosted: Tue Jan 05, 2010 5:56 pm 

Nee hoor, gewoon 4 bieden en dan zorgvuldig afspelen.

Stel maat heeft de eerder genoemde pruthand: Txxx/xx/xx/xxxxx

dan wel opletten dat je het alleen maakt als de Sch 2-2 of 3-1 met secce V, maar dan moeten de Ha 3-3 zitten...

Profile  

Page 1 of 2 [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]