It is currently Thu May 17, 2012 3:56 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Welcome
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage

Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.

Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.

We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum!

Forum rules

Het doel van deze rubriek is door middel van discussie meer inzicht krijgen in complexe bied- en spelsituaties. Hiertoe presenteren we eens in de twee weken op woensdag een nieuw probleem te presenteren. Hierop kan iedereen reageren waarna de 'oplossing' wordt besproken.

De problemen komen uit de praktijk! Geen kroegentocht niveau, maar uit de A-lijn van BC Star (tweede/eerste divisie niveau) of soms uit de (inter)nationale top. Vooral de biedproblemen liggen vaak op het tactische/strategische vlak, vandaar dat er niet een antwoord ‘heilig’is. Het gaat dus meer om de motivatie (heb je met alle relevante aspecten rekening gehouden?).

Henk Willemsens (henkwillemsens@casema.nl)

Page 1 of 2 [ 14 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Henk bied uitkomst - Aflevering 2
PostPosted: Thu Dec 10, 2009 1:13 am 

24 november 2009

Welkom allemaal bij de tweede aflevering van de forumrubriek Henk Biedt Uitkomst op de website van BC Leidschenhage!

Je wordt uitgedaagd om een reactie te posten, zodat we er allemaal van kunnen leren. Veel tijd hoeft dit je niet te kosten. Wil je een persoonlijke reactie van mij, dan kun je me een mailtje sturen op henkwillemsens@casema.nl. Je krijgt dan zo spoedig mogelijk antwoord.

Het tweede spel van deze rubriek komt van de interne Butlercompetitie op BC Star. Je hebt deze zuidhand:

W/allen

♠ ♠
♥ ♥
♦ ♦
♣ ♣
♠ HV9874
♥ 985
♦ 87
♣ V10

En zo ging het bieden:

W N O Z
1♦ pas 1NT pas
pas dbl pas ???

Vragen:
1) Ben je het eens met de eerste pas? Zo nee, wat dan?
2) Wat is nu je actie? Graag voorzien van een motivatie.

Profile  

Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 2
PostPosted: Thu Dec 10, 2009 1:23 am 

Altijd leuk om als eerste te mogen reageren (je moet er wat voor doen, maar dan sta je wel vooraan de rij :-) )

1) Ja. Hoewel ik graag wil bieden is deze hand te mager voor 2 Sch. En de situatie leent zich ook niet om eens leuk 3Sch (zwak) te bieden.
2) 2Sch. Dom. Passen is een alternatief. Maar maat heeft zo'n beetje een opening, dus niet te veel in de hoge kleuren. Die 1NT zou best down kunnen gaan, maar hier ga ik toch liever proberen +110 of +140 te halen.

Profile  

PostPosted: Thu Dec 10, 2009 10:57 am 

1. 2s stoort wel lekker maar kwetsbaar is deze hand niet goed genoeg.
2. Partner heeft ofwel een (zwakke) takeout op 1r of een strafpas. Zo te zien de strafpas. 2s zul je denk ik wel maken maar ik ga toch voor pas. Ik zeg niet dat het altijd down gaat, maar als het down gaat (en mijn s gaan lopen), gaat het vermoedelijk veel down.

Profile  

PostPosted: Thu Dec 10, 2009 2:15 pm 

Leuk, Het two-way doublet!

Profile  

PostPosted: Thu Dec 10, 2009 10:08 pm 

1. Eens met voorgangers - ik wil graag 2sch bieden, maar vind dit toch te mager
2. Dit doublet belooft een behoorlijke hand met waarden in ruiten. Rechts heeft klaver en daar kan ik ook wel eens slagen in gaan maken. Dus ik pas. Het kan wel eens gemaakt worden en dan verlies ik (-180 of -280 tegen een +110, -50 of -100) en het kan opleveren en dan kan het zomaar +300 of +500 zijn. Verder kan 2sch ook wel eens veel kosten.

Ik start schoppen (als die sch 9 en 8 er niet waren zou ik denk ik ruiten starten)

Profile  

PostPosted: Fri Dec 11, 2009 9:51 pm 

Maar welke schoppen?

Profile  

PostPosted: Fri Dec 11, 2009 10:51 pm 

Ja dat is zo - je moet een kaart pakken he :-).

Eerst dacht ik dat dit de 'uitzondering' was, waar een honneur start goed is (ook door die 9 en 8), maar bij nader inzien is een kleintje volgens mij toch (veel) beter. Alleen als maat er 3 heeft zonder de B dan is een plaatje natuurlijk vaak mooi. Maar bij veel zitsels ben je het tempo kwijt (bijv AJx in dummy en de leider bukt een keer - je speelt hem door maar als maat aan slag komt heeft die geen sch meer).

Profile  

PostPosted: Sat Dec 12, 2009 3:44 pm 

Ik durf ook niet in eerste instantie. Maar na de dubbel van maat weet ik het niet.
Zit het zo?
♠ B1053
♥ H632
♦ 2
♣ AB93
♠ A ♠ 62
♥ ABT ♥ V74
♦ VB6543 ♦ AH109
♣ H82 ♣ 7654
♠ HV9874
♥ 985
♦ 87
♣ V10

of toch zo?
♠ 5
♥ H63
♦ AH1093
♣ AB98
♠ AB103 ♠ 62
♥ BT42 ♥ AV7
♦ VB65 ♦ 42
♣ H ♣ 765432
♠ HV9874
♥ 985
♦ 87
♣ V10

Ik blijf dit two-way dbl toch spannend vinden. Ik denk dat een strafpas het meest waarschijnlijke is. Maar als je verkeerd gokt met 2S, dan kan het misschien nog goed komen als maat 2SA biedt. Als je past terwijl maat een take-out heeft, dan is er geen ontsnappen meer aan -180 of erger. Met een vreemde partner kies ik toch maar voor 2S.
Ik meen dat het bij ons 100% take-out is (toch Rik?). Maar ik snap dat dat ook geen goede afspraak is: je zit dan hartstikke vast als je een strafpas had.

Overigens, kun de derde hand je niet enorm in de maling nemen als je two-way speelt, door 1SA te bieden met een zeskaart steun?

Profile  

PostPosted: Sat Dec 12, 2009 6:03 pm 

Ik zag het hele probleem eerst niet zo als een probleem.
Mijn antwoorden: eens met eerste pas en na het dbl 2S.
Dat komt omdat Jeroen en ik inderdaad nu ook 100% take-out spelen.
Ik begrijp (nu) dat het niet ideaal is. Toch denk ik dat de strafpas veel minder vaak
voorkomt dan de take-out handen. Daarom lig ik er (voorlopig) niet wakker van.

Profile  

PostPosted: Sun Dec 13, 2009 11:30 pm 

1] eens met de eerste pas
2] ja en wat nu? Maat heeft een strafpas en dat is hoogstwsl geen 1444 (anders wellicht 1H gevolgd?) en als het dat wel is, zou het zomaar A444 kunnen zijn. Maat moet zich ook realiseren dat ik na zo'n dubbel misschien wel s S zou kunnen gaan bieden en alstie dat niet kan verdragen is die dbl misschien niet zo handig ( ;)). Ik weet het alllemaal niet zeker, dus doe toch maar "veilig" 2S ....
3] als ik zou passen, dan toch maar S-start en wel de 8 (2e/4e)

Profile  

Page 1 of 2 [ 14 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]