It is currently Thu May 17, 2012 3:56 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Welcome
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage

Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.

Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.

We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum!

Forum rules

Het doel van deze rubriek is door middel van discussie meer inzicht krijgen in complexe bied- en spelsituaties. Hiertoe presenteren we eens in de twee weken op woensdag een nieuw probleem te presenteren. Hierop kan iedereen reageren waarna de 'oplossing' wordt besproken.

De problemen komen uit de praktijk! Geen kroegentocht niveau, maar uit de A-lijn van BC Star (tweede/eerste divisie niveau) of soms uit de (inter)nationale top. Vooral de biedproblemen liggen vaak op het tactische/strategische vlak, vandaar dat er niet een antwoord ‘heilig’is. Het gaat dus meer om de motivatie (heb je met alle relevante aspecten rekening gehouden?).

Henk Willemsens (henkwillemsens@casema.nl)

Page 1 of 2 [ 13 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Henk bied uitkomst - Aflevering 11 - Het Klapstuk
PostPosted: Thu Jun 03, 2010 8:18 pm 

2 juni 2010

Welkom allemaal bij de elfde en laatste aflevering van de forumrubriek Henk Biedt Uitkomst van het seizoen op de website van BC Leidschenhage!

Ik heb deze keer een speciale aflevering. Het is eerst een biedprobleem, maar daarna is het ook een (tegen)spelprobleem!

Het spel komt uit de finale van de NBB-beker (en gaat, zoals wel eens eerder gezien hebben, over competitief bieden op hoog niveau). Op de finaledag strijden de zes beste verenigingen met elkaar om de beker. Elke club ontmoet elkaar precies een keer over negen spellen (er zijn dus vijf ronden in totaal). Per club spelen steeds drie viertallen en de resultaten van deze drie viertallen samen, zijn de score per ronde (dus je wint bijvoorbeeld met 60-30 of 57-33).

De beker werd gewonnen door ’t Onstein (met de kernploegparen Muller-De Wijs, Bakkeren-Bertens en Brink-Drijver), wij werden teleurstellend vierde.

Z/Allen

♠ ♠
♥ ♥
♦ ♦
♣ ♣
♠ AH4
♥ AV9875
♦ 974
♣ B
.
W N O Z
- - - 1♥
2♠* 4♥ 4♠ ???
*Zwak

Gezien de kwetsbaarheid (allen) is het niet erg duidelijk wie de uitnemende partij is. Er zijn drie alternatieven die in aanmerking komen:
a) Neem je zelf het initiatief tot 5♥?
b) Zeg je pas om het aan je partner over te laten?
c) Zeg je doublet omdat je denkt dat de tegenpartij te hoog zit?
Wat wordt het? Graag hoor ik ook een motivatie.

PS. Als je het “ik-wil-door-doublet” speelt, geef dat dan even duidelijk aan bij je motivatie.

Profile  

Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 11 - Het Klapstuk
PostPosted: Thu Jun 03, 2010 8:47 pm 

Altijd moeilijk dit soort beslissingen.

Maat toont veel shape, maar niet veel punten. Dat betekent in mijn ogen dat 4 schoppen nog lang niet down is, want harten aas zal zomaar niet doorkomen. En om twee slagen bij partner te vinden is dubieus. Ik biedt dus direct 5 harten.

"Ik wil door" zou hier wel kunnen, maar partner zal daar alleen op passen met defensieve waardes. En dat heeft hij juist niet, gezien het 4 harten bod. Dus snel 5 harten en dan mogen ze het uitzoeken.

Profile  

PostPosted: Thu Jun 03, 2010 10:13 pm 

Ik doubleer voor waarschijnlijk 500. Ik speelde de finale ook en werd 3e, waar we wel tevreden mee waren. Ik ging in de 'fout' in de 5ha verdediging , partner had me hiervoor kunnen behoeden.

Profile  

PostPosted: Thu Jun 03, 2010 11:36 pm 

Je weet het niet....

Mijn eerste gevoel was doublet (straf) omdat Sch AH verkeerde punten zijn. Forcingpas (of dubbel ik wil door) lijkt niet zo zinnig aangezien partner het nauwelijks kan bekijken. Die heeft vast en zeker zeker een aardige kaart met korte schoppes en waarschijnlijk nog wel iets in de minors. Gek genoeg vind ik daarom 5H logischer dan forcingpas.

Het voordeel van forcingpas is natuurlijk wel dat partner het altijd gedaan heeft als het fout afloopt. Het hangt vooral van je partnership af hoe sterk je dat argument vindt.

Profile  

PostPosted: Fri Jun 04, 2010 11:27 am 

Volgens de regels van Danny is pas nu niet forcing en daar ben ik het helemaal mee eens.

Heeft maat x.Hxxxx.HVx.xxxx dan moeten we in 5H eindigen. Heeft maat x.Hxxxx.xxx.HVxx dan is 5H een drama en kunnen we beter 4S proberen down te krijgen. Een maat-beslis-jij-maar-pas of een forcing-pas of ik-wil-door-dbl helpen ook niet, want hoe weet maat dat hij met de ene hand moet dubbelen en met de andere 5H moet bieden?

Ik kies toch maar voor doublet omdat 4S down en 5H down mij het meest waarschijnlijk lijkt.

Nog een serieuze vraag: als je in dit soort situatie lang denkt en vervolgens past, dan krijg je de arbiter aan je broek als maat daarna de goede bieding doet. Wat kies je:
- snel beslissen, dan maat fout; of
- lang nadenken, dan maar arbitrage?

Mij lijkt twee verdedigende slagen bij maat in de lage kleuren veel waarschijnlijker dan dat hij 2 slagen meebrengt in 5H.

Profile  

PostPosted: Fri Jun 04, 2010 3:26 pm 

Pas is niet forcing. Het is niet duidelijk wat de beste actie is, daarom bied ik maar 5h. Als ze s starten kunnen er misschien r weg bij partner.

Profile  

PostPosted: Fri Jun 04, 2010 4:40 pm 

Ik kan geen zinnige argumentatie toevoegen, behalve dat ik denk dat er een redelijke kans is dat 4sch gewoon gemaakt wordt. En dan biedt ik dus maar 5Ha ook omdat dat ook best wel eens gemaakt kan zijn.

Profile  

PostPosted: Sat Jun 05, 2010 2:13 am 

Bij mij is 4H maximaal één verdedigende slag, dus ik doe maar laf 5H. Als maat K Aas of iets té moois in R doe ik het fout, maar ik kan allerlei handen bedenken waarbij 4S gemaakt is (die 6e H voelt niet lekker).

Profile  

PostPosted: Sun Jun 06, 2010 9:15 pm 

Ik volg de redenatie van Jeroen.

Als maat mooie waarden meeneemt in ruiten, dan wil ik naar 5Ha, echter als hij dezelfde waarden meeneemt in klaver dan is 5 Ha niet goed.
5Sch zie ik wel down gaan met ofwel klaver ofwel ruiten bij partner!

Ik dubbel 4 sch en start met klaver!

Profile  

PostPosted: Sun Jun 06, 2010 11:25 pm 

De vraag is ,wat betekent 4 harten.Bij mijn partner betekent dit :
een zwakke hand met 5 harten 0 tot 6 punten.
Dan is 4schoppen al gauw gemaakt.
Een pas lijkt me niet goed want mijn partner doet niets meer.
Dat betekent voor mij of doubleren of 5 harten bieden.
Ik kies voor het laatste.

Profile  

Page 1 of 2 [ 13 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]