2 juni 2010
Welkom allemaal bij de elfde en laatste aflevering van de forumrubriek Henk Biedt Uitkomst van het seizoen op de website van BC Leidschenhage!
Ik heb deze keer een speciale aflevering. Het is eerst een biedprobleem, maar daarna is het ook een (tegen)spelprobleem!
Het spel komt uit de finale van de NBB-beker (en gaat, zoals wel eens eerder gezien hebben, over competitief bieden op hoog niveau). Op de finaledag strijden de zes beste verenigingen met elkaar om de beker. Elke club ontmoet elkaar precies een keer over negen spellen (er zijn dus vijf ronden in totaal). Per club spelen steeds drie viertallen en de resultaten van deze drie viertallen samen, zijn de score per ronde (dus je wint bijvoorbeeld met 60-30 of 57-33).
De beker werd gewonnen door ’t Onstein (met de kernploegparen Muller-De Wijs, Bakkeren-Bertens en Brink-Drijver), wij werden teleurstellend vierde.
Z/Allen
♠
♥
♦
♣
♠ ♠
♥ ♥
♦ ♦
♣ ♣
♠ AH4
♥ AV9875
♦ 974
♣ B
.
W N O Z
- - - 1♥
2♠* 4♥ 4♠ ???
*Zwak
Gezien de kwetsbaarheid (allen) is het niet erg duidelijk wie de uitnemende partij is. Er zijn drie alternatieven die in aanmerking komen:
a) Neem je zelf het initiatief tot 5♥?
b) Zeg je pas om het aan je partner over te laten?
c) Zeg je doublet omdat je denkt dat de tegenpartij te hoog zit?
Wat wordt het? Graag hoor ik ook een motivatie.
PS. Als je het “ik-wil-door-doublet” speelt, geef dat dan even duidelijk aan bij je motivatie.