It is currently Thu May 17, 2012 3:56 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Welcome
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage

Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.

Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.

We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum!

Forum rules

Het doel van deze rubriek is door middel van discussie meer inzicht krijgen in complexe bied- en spelsituaties. Hiertoe presenteren we eens in de twee weken op woensdag een nieuw probleem te presenteren. Hierop kan iedereen reageren waarna de 'oplossing' wordt besproken.

De problemen komen uit de praktijk! Geen kroegentocht niveau, maar uit de A-lijn van BC Star (tweede/eerste divisie niveau) of soms uit de (inter)nationale top. Vooral de biedproblemen liggen vaak op het tactische/strategische vlak, vandaar dat er niet een antwoord ‘heilig’is. Het gaat dus meer om de motivatie (heb je met alle relevante aspecten rekening gehouden?).

Henk Willemsens (henkwillemsens@casema.nl)

Page 1 of 2 [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Henk bied uitkomst - Aflevering 1
PostPosted: Wed Nov 25, 2009 1:38 am 

Het eerste spel komt van de interne clubviertallencompetitie op BC Star. Je hebt hierin deze zuidhand:
.
W/-

♠ ♠
♥ ♥
♦ ♦
♣ ♣
♠ 3
♥ A2
♦ 1095432
♣ AHB4

.
W N O Z
----------------
pas 3♥ 3♠ ?

Wat zou je bieden? Geef aan wat je motivatie is voor je antwoord.

Profile  

Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 1
PostPosted: Wed Nov 25, 2009 11:39 am 

Zal ik een eerste poging doen? Ik denk dat 4♠ 1 down is: 2♥ + 2♣ slagen, 1♥ + 3♣ slagen (♣ uit, ♥2 oversteken, ♣ terug?) of 1♥ + 2♣ slagen en een ♣-ruff.
Ik denk dat 5♥ een aardige kans heeft. Het is een 2e-hands preempt, dus rommel mag niet. De kans is groot dat maat HVB-zevende heeft en een singleton ruiten. Troef uit is natuurlijk wel vervelend. Dan moeten de klaveren maar 4 slagen opleveren. Ik denk dat ik 5♥ knal en dan maar hopen dat de tegenpartij verkeerd kiest.

Kan ik maat mee laten beslissen of het 5♥ is voor ons of dat we beter 4♠ kunnen downspelen? Dan moet ik 4♣ bieden en verder passen. Maat zal dan met ♣ Vxx en een singleton ruiten geen probleem hebben. Toch hou ik het bij meteen 5♥. Dan maar -50 tegen -50 uitslaan. Misschien wordt 5♥ wel gemaakt, bijvoorbeeld doordat ze de troefstart niet vinden en misschien redden ze wel ten onrechte met 5♠.

Schieten maar ...

Profile  

PostPosted: Wed Nov 25, 2009 2:40 pm 

Kl Heer uit tegen 4 Sch kan wel eens helemaal fout zijn. Geef maat de volgende hand:

xxx
HVBxxxx
xx
x

Met Kl V bij de leider moet het tegenspel dan gaan: Kleine Ha uit, Kl voor de Boer. Op Kl Aas en Heer gaan de Ruitens weg. Ru getroefd, Ha terug naar de Aas en nog een Ru getroefd.

Of ik dat in de praktijk ga vinden??? Ik kan 4 Kl bieden als voorzet. Wordt dit door maat opgevat als naspelvoorzet?? Zit je straks in 4 Kl terwijl 4 Ha dood is en 3 Sch al 3 down kan.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 25, 2009 3:56 pm 

Ik speel i/p het volgende: na een preëmpt in een hoge kleur is een nieuwe kleur sowieso forcing (behalve 3S-4H). Soms consultatief, soms lead-directing (na een volgbod -zoals hierboven- vrijwel altijd consultatief, na een dubbel iets vaker lead-directing). Belooft dus wel atijd een soort van "fit".

My vote: 4♣

Profile  

PostPosted: Wed Nov 25, 2009 4:18 pm 

In eerste instantie wil je gewoon 4h bieden, maar er komt geheid 4s en dan wordt het lastig. Hoe kunnen we daar het beste op anticiperen? Ik ga er niet vanuit dat het slem is voor ons, we zullen wel sA en rA afgeven. Als je bereid bent om tot 5h te bieden kun je misschien nu 4k bieden. Zonder bijzondere afspraken is dat een controlebod. Als partner dan doorbiedt na 4s zal hij wel een r controle hebben en dan maak je waarschijnlijk 5h nog wel. Als hij dat niet doet moet ik dus 4s doubleren. Lijkt me een goed plan, ik bied 4k.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 25, 2009 10:43 pm 

Wij spelen wide-range preempts en dat betekent zeker niet kwetsbaar dat maat van alles kan hebben met zes of zeven hartens (hoewel tweede hand). Ik weet dus niet of 4schoppen gemaakt gaat worden. Wel is het waarschijnlijk dat ze het gaan bieden. Dan is mijn defence heel behoorlijk en hoop/verwacht ik toch wel dat ze down gaan. Ik heb niet zo'n hoop dat 5Ha gemaakt gaat worden. Een schoppen, harten en ruiten looser liggen wel erg voor de hand.

Ik zou partner kunnen vragen wat hij er van vindt. Bij ons toont 4Kl zeker een fit in deze situatie (en dan is Ax niet veel) en inviteert hier om door te bieden (ik moet zelf uit anders was het meer lead directing). 4Ru ook en de lengte maakt dat eigenlijk meer geschikt, maar tientje zesde gaat maat niet snappen.

Tenslotte zal ik 'pas' overwegen, maar dat is met te link. Dus ik denk dat ik uiteindelijk (vlot) 4Ha biedt.

Profile  

PostPosted: Thu Nov 26, 2009 1:19 am 

Het lijkt een aardig idee N te laten meedenken d.m.v. 4Kl, maar dat zal vaak toch niet zo'n eenvoudige beslissing voor N zijn.
Met het risico dat 'the law' door jullie allemaal al afgeschreven is, haal ik er die toch even bij. Z weet dat er waarschijnlijk
19 troeven zijn - voor N is dat moeilijker te zien, een reden te meer geen 4Kl te bieden. Dan lijkt 5H het bod;
die '-50 tegen -50' uitslaan moet je dan maar accepteren - gelukkig speel ik met Jeroen!
Uiteraard kunnen er 20 troeven samen zijn: een reden te meer om 5H te bieden.
18 pakt slechter uit, maar na de tweede-hands opening is dat (bij ons) onwaarschijnlijk.
Correctiefactoren: de hand is zuiver, in ieder geval niet negatief.
Ik blijf dus bij 5H.

Profile  

PostPosted: Thu Nov 26, 2009 5:34 pm 

Als groot bewonderaar en aanhanger van Larry Cohen (the LAW) het volgende:

Je denkt dus dat je met 9 troeven samen 4 (of 5) kan maken. Geef de vijand 9 of 10 Schoppens samen en dan kunnen ze dus 7, 8 of 9 slagen samen maken.

Larry zegt dus dat 4 Sch 1, 2 of 3 down gaat. Wellicht dat er bij de vijand nog positieve correctiefactoren zijn en dat er een slagje bij komt.

Ik ga na mijn 4 Kl niet hoger dan 4 Ha. Ik doubleer 4 Sch. Ik start een kleine Ha en hoop op het door mij reeds eerder genoemde zitsel en speel ze met een klein beetje mazzel zelfs 4 down.

iets anders is het als maat plotseling de volgende kaart heeft:
xxx
HVBxxxx
-
Vxx

Zes Ha is dan dicht. Gaat maat dan nog redden tegen 4 Sch wat dan plotseling ook grote kansen heeft. Weg Larry. Of toch de aanpak van Jeroen/Rik door dan 5 Ha te bieden (altijd wel via 4 Kl)??? Maat gooit hem dan hopelijk wel vol.

Profile  

PostPosted: Thu Nov 26, 2009 7:28 pm 

Jan wrote:
iets anders is het als maat plotseling de volgende kaart heeft:
xxx
HVBxxxx
-
Vxx

Zes Ha is dan dicht.

als opps niet liggen te pitten is 6H nog steeds vaak down .... (met troefstart)

Profile  

PostPosted: Thu Nov 26, 2009 11:22 pm 

Nu Larry weg is, probeer ik het eens met Ron.
Volgens de Losing Trick Count wordt 4H gemaakt en Kl B (in de combinatie met AH natuurlijk)
geeft zo'n 50% kans op de 11-de slag. Alles volgens dat boekje..
Ook al 'weet' je dat 4S down gaat, lijkt me dat genoeg om 5H te bieden.

Profile  

Page 1 of 2 [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]