It is currently Thu May 17, 2012 3:56 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Welcome
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage

Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.

Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.

We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum!

Forum rules

Het doel van deze rubriek is door middel van discussie meer inzicht krijgen in complexe bied- en spelsituaties. Hiertoe presenteren we eens in de twee weken op woensdag een nieuw probleem te presenteren. Hierop kan iedereen reageren waarna de 'oplossing' wordt besproken.

De problemen komen uit de praktijk! Geen kroegentocht niveau, maar uit de A-lijn van BC Star (tweede/eerste divisie niveau) of soms uit de (inter)nationale top. Vooral de biedproblemen liggen vaak op het tactische/strategische vlak, vandaar dat er niet een antwoord ‘heilig’is. Het gaat dus meer om de motivatie (heb je met alle relevante aspecten rekening gehouden?).

Henk Willemsens (henkwillemsens@casema.nl)

Page 2 of 2 [ 16 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Henk bied uitkomst - Aflevering 1
PostPosted: Fri Nov 27, 2009 10:09 am 

Mike heeft natuurlijk gelijk. Toch zal 6 dan in de praktijk worden gemaakt denk ik.

Waarom zou Larry weg zijn Rik? Hij geeft je vaak goede richtlijnen om iets wel of niet te doen. Ook hier denk ik. Mijn punt is een beetje dat 4 Sch (als maat 3 Sch heeft) wel eens gevoelig down zou kunnen. Ook zou het wel eens kunnen dat maat ineens maar twee of zelfs maat 1 schoppentje heeft. 4 Sch wordt dan misschien al gemaakt en 5 Ha gaat dan wellicht 1 down.

Maat kan zien dat 4 Kl niet voor de start kan zijn (je mag immers zelf uit). Het geeft hem in ieder geval de kans om mee te denken als er 4 Sch wordt geboden.

Profile  

PostPosted: Fri Nov 27, 2009 8:20 pm 

Jan, natuurlijk is Larry niet weg - misschien had ik er zo'n dingetje ;) bij moeten zetten...
Overigens ben ik er in mijn eerste bericht vanuit gegaan dat maat 2 Sch heeft.

Profile  

PostPosted: Sat Nov 28, 2009 12:08 pm 

Er is een kans dat maat met een 4kl bod mee kan beslissen, met name als hij de vrouw heeft of een vierkaart. Maar die kans is niet zo groot en de kans dat zij na 4kl de ruimte hebben om te bepalen hoe hoog zij kunnen bieden lijkt me groter. Dus die biedruimte wil ik ze niet geven. Omdat ik ook niet weet wat te doen na 4ha-4sch-p-p bied ik maar liever direct 5ha. Dat legt het probleem in ieder geval waar het hoort: bij de vijand.

Profile  

PostPosted: Sun Nov 29, 2009 2:15 pm 

Nog een aanvulling op m'n eigen bericht. Wat zou 5Kl zijn? Neemt ook flink wat biedruimte weg en geeft maat de mogelijkheid om met aansluiting in Kl en goede Ha 6 te bieden. Of gaat het dan pas-pas-pas .....

Profile  

PostPosted: Mon Dec 07, 2009 10:28 am 

Ik sluit me aan bij motivatie PP. En ook al heb je weinig H, toch vind ik 4 K ook lang niet gek. Op de gegeven hand, waar het 6 H is, gaat maat in ieder geval bieden :D
Gaan we nog bespreken

Profile  

PostPosted: Mon Dec 07, 2009 2:53 pm 

4 Kl is ook mijn keuze - cue met fit.
Linker tegenstander biedt zeker nog iets 4 Sch of misschien wel 4 Ru/4 Ha als cue.
Als hij een cue loslaat was direct 5 Ha wel beter.

4 Sch downspelen lijkt mij twijfelachtig, Zal wel eens gehaald kunnen worden met Hartenrenonce
aan de ene kant en korte klaver aan de andere kant.
Dus ik ga ook nog 5 Ha bieden.

Profile  

Page 2 of 2 [ 16 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 1 hour [ DST ]