It is currently Thu May 17, 2012 3:55 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Welcome
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage

Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.

Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.

We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum!

Page 1 of 1 [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Groot slam bieden?
PostPosted: Wed Jan 20, 2010 10:17 pm 

Naar aanleiding van een spel van afgelopen dinsdag rees weer eens de vraag "wanneer biedt je een groot slam". Vanaf 90%, vanaf 80%, vanaf 70% of vanaf 60% kans? (ik roep maar wat).

Wij hebben in principe afgesproken dat we pas groot slam bieden als we 13 slagen kunnen tellen. Ook dat gaat wel eens mis als het spel verziekt zit natuurlijk, maar ik denk dat we dan spreken over >85% o.i.d.

Profile  

Post subject: Re: Groot slam bieden?
PostPosted: Thu Jan 21, 2010 2:36 pm 

Hangt ook een beetje van de wedstrijd af he. In een KT bijvoorbeeld is een "dooie" mansj (bieden én maken) al 65%. Een klein slem is al 85%. Dat wetende moet je je in alle gemoede afvragen of je dan nog het onderste uit de kan wilt hebben. Ik ben (in een KT) al gauw tevreden met die 85% en zal alleen doorstoten als ik 200% zeker 15 slagen kan tellen.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 01, 2010 6:53 pm 

Als je er van uitgaat dat je in een sterk veld speelt houden Tim en ik iig aan dat we zo'n 70% moeten hebben. In een zwakker veld meer, omdat je dan met klein slem ook al kan winnen.

Profile  

PostPosted: Tue Feb 02, 2010 3:42 pm 

Het probleem hierbij is wel dat het "in de bieding" kan klinken als 75 of 85, maar bij het afspelen kan dat mee of tegen vallen. Vooral in een competatief biedverloop is het moeilijk om genoeg info te krijgen, om de juiste beslissing te nemen. Mijn praktijkervaring leert dan dat 6 voldoende was voor 12, 7 kost dan 12. Omdat ik vaker in een zgn zwak veld speel zal mijn percentage dicht bij de 90 liggen.

Profile  

Page 1 of 1 [ 3 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]