|
It is currently Thu May 17, 2012 3:55 am
|
View unanswered posts | View active topics
| Welcome |
|
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage
Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.
Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.
We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum! |
 |
|
 |
|
| Author |
Message |
|
Jeroen
|
Post subject: Forcing pas? Posted: Wed Dec 23, 2009 5:21 pm |
|
Wij kwets, zij niet, het bieden gaat: (pas) pas (1R) 1S (2R ) 2S (3R) 4S (pas) pas (5R) pas Is die laatste pas forcing? Belangrijker: welke regels hanteer je? Wij zijn er gisteren weer hard op gewezen dat wij regels nodig hebben.
|
|
|
|
 |
|
Jan
|
Post subject: Re: Forcing pas? Posted: Thu Dec 24, 2009 11:14 am |
|
|
Ik zou zeggen: Niet forcing. 2 Sch beloofde niet veel en in plaats van 4 Sch kan je best wel anders bieden (wat is 3 SA??). Je bent dus aan het duwen en je hoopt dat je genoeg hebt gedaan als je hier past.
Je pas ontslaat maat overigens niet van het zelf denken. Met een paar heren en wellicht een controle ernaast (singleton Kl ?) doubleert hij natuurlijk altijd.
|
|
|
|
 |
|
ppw
|
Post subject: Re: Forcing pas? Posted: Thu Dec 24, 2009 12:45 pm |
|
|
Deze situatie hangt af van de kwetsbaarheid. Zij kwetsbaar is het niet forcing, zij niet-kwetsbaar is het wel forcing. We hadden ooit een paar regels hiervoor, die zullen we eens boven water halen.
|
|
|
|
 |
|
Jan
|
Post subject: Re: Forcing pas? Posted: Thu Dec 24, 2009 2:15 pm |
|
|
??? Geef de 4-Sch bieder de volgende hand:
AHxxxx x xxx Hx
Je ziet dat 4 Sch al snel wordt gemaakt en dat het minstens 5 is voor de buren. Je biedt dus snel zo hoog als je aandurft (het knal-principe). Als ze daarna 5 bieden ben je muisstil in de hoop dat het daarbij blijft.
De regel wij kwets... dus forcing gaat wat mij betreft niet op hier. Je kan met een mooiere kaart anders bieden. Ik speel graag dat in dit soort situaties 3 SA een goede verhoging aangeeft naar 4 Sch. In dat geval zou de pas ongeacht de kwetsbaarheid weer wel forcing zijn. Het is een soort variant op de serious 3 SA. In deze situatie is dit natuurlijk nooit een slampoging en ook nooit om te spelen. Geef wel even je controles aan als antwoord. Dat maakt de beslissing op 5-niveau weer wat simpeler.
|
|
|
|
 |
|
Jan
|
Post subject: Re: Forcing pas? Posted: Thu Dec 24, 2009 2:17 pm |
|
|
Sorrie, twaalf kaarten... ff iets andere hand:
AHxxxx x xxx Hxx
|
|
|
|
 |
|
rik
|
Post subject: Re: Forcing pas? Posted: Thu Dec 24, 2009 3:03 pm |
|
|
Aan tafel dacht ik niet forcing en dat denk ik eigenlijk nog steeds. Als de volgbieder het forcing wil maken, kan hij inderdaad iets anders bieden, namelijk 3SA als je dat met Jan afgesproken hebt of 4R of 4H - wat dat verder ook moge betekenen.
|
|
|
|
 |
|
Jan
|
Post subject: Re: Forcing pas? Posted: Thu Dec 24, 2009 3:36 pm |
|
|
Ik weet niet meer precies hoe de hand er uit zag, maar ik dacht dat je zoiets had:
Bxxx Hxxxx Hx Vx
Bij mij werd rechts van me na 4 sch gered met 5 Ru. Ik heb nu direkt gedoubleerd. Je hebt met deze hand teveel om dit zomaar te laten lopen. Dan maar af en toe een -550, maar dat kost minder dan dat ze zomaar alles ongestraft kunnen uitnemen. Ik vond de hand trouwens eigenlijk ook al te sterk voor 2 Sch, maar dat is weer wat anders.
|
|
|
|
 |
|
rik
|
Post subject: Re: Forcing pas? Posted: Fri Dec 25, 2009 10:52 am |
|
|
Schoppen B was schoppen tien maar verder klopt de hand. Je hebt gelijk, ik moet doubleren. Ik was te pessimistisch, met name vanwege ruiten heer.
|
|
|
|
 |
|
danny
|
Post subject: Re: Forcing pas? Posted: Sun Dec 27, 2009 2:48 pm |
|
|
Als je wel tegen niet bent redden ze heel vaak. Heb je zelf de manche geboden en redden ze dan moet je of nog een keer bieden of doubleren. In viertallen kost het veel te veel punten en moeite om verder na te denken. Pas is dus forcing. Inderdaad, je haalt wel eens -550 of zelfs -650, maar dat kost relatief weinig impen. Hoe vaak ik zelfs in de MK al heb gehad dat wij redden en dat de tegenstanders weer niet doubleerden voor -150.. Dat kost veel meer dan die paar impen als het gehaald wordt, en het komt ook nog eens heel veel vaker voor dat het gewoon down gaat. Bijkomend voordeel van de forcing pas is dat je je maat daarmee kan vertellen of je wel of niet wilt dat hij nog 5S biedt en maat zo dus laat meedenken. Dit is voor mij een dubbel ik wil door situatie, dus als ik pas doubleert maat.
|
|
|
|
 |
|
danny
|
Post subject: Re: Forcing pas? Posted: Sun Dec 27, 2009 2:49 pm |
|
Het is bij ons trouwens forcing als we een opening tegenover een invite hebben, of als we een kwetsbare manche geboden hebben. Overigens doubleren we gewoon heel vaak, dat moet ook van Erik Kirchoff  .
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
 |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|