It is currently Thu May 17, 2012 3:55 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Welcome
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage

Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.

Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.

We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum!

Page 1 of 1 [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: een simpele 1NT
PostPosted: Tue Apr 19, 2011 2:41 pm 

Hoe simpel kan een 1NT zijn? Of zijn deelscorespellen juist moeilijker omdat er meer mogelijkheden lijken te zijn? Soms is het gewoon een kwestie van kansen combineren en rekenen. Neem dit spelletje:

Axxx
B10xx
xx
Bxx

Hxxx
9xx
AH
AV9x

Paren.
Zuid opent 1NT en iedereen past (zuiden jullie de noordhand trouwens staymannen of niet?).
Een kleine ruiten (kleintje plaatje) via de boer voor jou.
Hoe verder?

Profile  

Post subject: Re: een simpele 1NT
PostPosted: Fri Apr 22, 2011 8:55 pm 

Ja, ik stayman. Naar mijn gevoel prik (veel) vaker dan 50%) in een 44 fit M. (Dat moeten we zelf uit kunnen rekenen, hebben we statman niet voor nodig ;-).

Variant 1 (Mijn voorkeur) is klaver aas, kleine naar klaver boer en dan eens kijken hoe we de klavers gaan doen.
Variant 2 (Saai kansen combineren) Schoppen hoog in de hand, schoppen gedoken en dan later de klaversnit nemen voor 3 schoppens, 2 ruitens en 2 klaveren.

Profile  

PostPosted: Fri Apr 22, 2011 10:28 pm 

To Stayman or not to Stayman? Dat is simpel, als het je doet heeft maat geen hoge kleuren, als je het niet doet, heeft ie ze wel. Dat maakt het leven zo lekker eenvoudig... :-) Maar met deze hand denk ik dat een 43 hoog nog helemaal zo slecht niet hoeft te zijn, dus ik ga waarschijnlijk ook bieden.

Variant 1 lijkt me toch veel beter dan Variant 2 (altijd down met schoppens 4-1). Variant 1 combineert juist heel aardig, want als je klaveren heer bij west vind, ga je alsnog een schoppen onderuit spelen voor 2 klavers, 2 ruitens en 3 schoppens (of in sommige gevallen 3 klavers, 2 ruitens en 1 of 2 schoppens).

Profile  

PostPosted: Mon Apr 25, 2011 10:26 pm 

Staymannen....en de kans op het vinden van een vierkaart M fit. Zit volgens mij zo:

Verdeling Komt voor Verder rekenen Fit
4-4-3-2 21.6 54.20 45.17 kh,ks,rh,rs,hs maar niet kr (5 van 6)
4-3-3-3 10.5 26.35 13.17 h,s maar niet k,r (1 van 2)
5-3-3-2 7.75 19.45 0.00 ik open nooit een 1sa met 5 hoog.
==== ==== ====
39.85 100 58.34

Klopt dit zo?

Profile  

PostPosted: Sat Apr 30, 2011 2:52 pm 

Geen idee, maar ik vind het geweldig dat dit is uitgerekend. Ik open overigens wel heel vaak 1nt met een vijfkaart hoog, dus voor mij gelden wellicht een klein beetje andere percentages. Ik denk wel dat dit al eerder is uitgerekend, maar geen idee waar de cijfers terug te vinden zijn...

Profile  

PostPosted: Mon May 09, 2011 5:08 pm 

Terug naar het afspel. Het leek met goed om te iig een klaver te ontwikkelen, en hopelijk 2, en dan een schoppen te proberen. In klaver kan je klein naar de boer spelen, of klein naar de vrouw. Als een kleintje naar de boer verliest en er wordt nog een ruiten gespeeld kan je geen schoppen meer afgeven. Als een kleintje naar de vrouw verliest heb je hetzelfde probleem. Als een kleintje naar de boer houdt kan je schoppenaas en heer vervolgen, hetzelfde geldt voor klaver naar de vrouw.
Clue van het spel, het maakt eigenlijk niet uit, behalve bij dat je voor de klaversnit een keer moet oversteken. Als je daarna klaver snijdt bekend links niet meer. Goed nieuws, behalve dat je geen entree meer hebt om klavertien er uit te snijden.... Zucht... Toen ook de schoppens 41 zaten was ik dus stom down. Volgende keer weer een kleintje naar de boer...

Profile  

Page 1 of 1 [ 6 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]