It is currently Thu May 17, 2012 3:55 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Welcome
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage

Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.

Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.

We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum!

Page 1 of 1 [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Doublet of geen doublet, dat is de kwestie...
PostPosted: Mon Nov 09, 2009 12:15 am 

Afgelopen viertallen wedstrijd hadden we het volgende probleem.

4. W/All

Noord: 9743 / A9763 / K5 / A5

Zuid: AKT2 / 2 / T7 / KT8642

W N O Z
1R 1H 3R ?
(3 Ru is zwak)

1. Zou je als Zuid doubleren?
2. Als je doubleert, wat zou je bieden als maat 3 Ha of 3 Sch bied?

In praktijk paste ik en ging 3 Ru ongedubbeld -4. Kostte 7 IMPs tegen 680(?) aan de andere tafel.

Profile  

Post subject: Re: Doublet of geen doublet, dat is de kwestie...
PostPosted: Mon Nov 09, 2009 11:08 am 

1. Veel hangt af van je stijl van volgbieden, denk ik. Maar als ik eerlijk ben, vind ik het toch te gevaarlijk om als Zuid te doubleren. Jammer dat de noordhand ook net niet geschikt is om open te houden. Is dit een argument om met deze Noordhand te beginnen met doublet? Voor: slechte vijfkaart en vierkaart schoppen; Tegen: doubleton klaveren. Ik zou ook 1H gevolgd hebben, maar ben benieuwd of sommigen voor dbl zijn.
2. Op 3H pas ik en heb ik spijt van mijn dbl. Na 3S bied ik tevreden 4S. Als het slem is, moet het van maat komen.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 09, 2009 11:50 am 

Tja, zoals een oud-Chinees spreekwoord zegt .... "bieden is gevaarlijk maar passen is nog gevaarlijker" ...

Maar nu even serieus, passen met deze hand is voor mij geen optie .. wij hebben de meerderheid van de hcp's én we hebben een fit (zij een 9-kaart, wij minimaal 8) dus 1] doublet en 2a] 4K (NF?) en 2b] lang nadenken en passen wsl (pas is afhankelijk van met wie ik speel).

Overigens vind ik die 1H wel een vreselijk volgbod (niet mijn stijl en wellicht is de pas nu beter te begrijpen). Voor dit soort handen is -naar smaak- de Modified Michaels uitgevonden: 1R-2R*=4+S/5+H (voor de mensen die niet kunnen kiezen tussen een dubbel en een 1H-volgbod ;) ).

grtz,
Mike

Profile  

PostPosted: Mon Nov 09, 2009 12:28 pm 

1. Ik zou met de zuid hand wel doubleren ja. Voor je het weet wordt je uit de bieding gekletst. Je hebt best een mooie hand.
2. Als zuid doubleert zou ik met de noord hand 3s bieden. Zuid belooft geen 4kaart s, maar als hij die heeft heb je een aardige hand voor hem. Om nou de h kleur te herhalen met deze mottige 5kaart... Passen is overigens ook een optie, je hebt best aardige punten om tegen te spelen.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 09, 2009 3:23 pm 

Ik zou zeker doubleren, passen kan volgens mij echt niet met deze mooie kaart.
Na drie harten van maat zit je lastig. 3schoppen direct (ipv x) zou natuurlijk forcing zijn, dus als je dat nu biedt lijkt dat scrambling, maar dat moet je maar zo afgesproken hebben. Maar omdat maat toch geen schoppensteun heeft voor zijn 3H bod kan je net zo goed 4K bieden. Maar misschien is dat wel echt en forcing, omdat direct 4K wel eens een fitbid zou kunnen zijn...
Passen is natuurlijk ook nog een mogelijkheid als maat 3H biedt en misschien wel de veiligste. Geef maat:
xxx AHVxxx xx Vx en je wil echt niet hoger zitten (al heeft 4H wel een kansje).

Profile  

PostPosted: Mon Nov 09, 2009 5:43 pm 

Ik snap deze handen niet zo goed, bijvoorbeeld dat je een fit moet hebben - maat zou toch nog iets kunnen hebben als een 3631 verdeling? En zelfs al heeft ie een 3622 verdeling dan zie ik nog niet zo 123 hoe we in 4 klaveren terecht gaan komen. Het liefst heb ik toch wel twee hartentjes voor zo'n dubbel. Stel nou dat Noord 3h biedt op je dubbel, ga je dan nog eens non-forcing 4k bieden?

Nog even los van het feit of je hier moet dubbelen - is het niet zo dat Noord met een dubbel moet openhouden? Vanuit het perspectief van West is er wel een fit (hij heeft immers geen 3631) en als West dubbelt kun je wel 4k in de 62 fit bereiken.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 10, 2009 10:59 am 

Ja was leuk spel.

3 beloofde overigens 6-8 punten (had ie ook wel)
Ik bied zelf liever mijn hoge kleur, dan dat ik dbl met 5 kaart hoog, omdat de 5-3 fit te vaak verzuipt. Consequentie daarvan is dat je wel vaker moet open houden met een dbl, en dat had ik hier dan ook moeten doen, ook al is deze heel licht (en ja, dat gaat wel eens fout natuurlijk).
Ook op de Z hand zeg ik dbl, toch te mooi om te passen, ook al is het soms lastig daarna.
Dit is wel typisch zo'n hand waarbij het voor allebei dun is. Een mooi vb vind ik deze hand, want het is voor allebei goed om wat te doen
(Overigens Robson schrijft niet voor niets in zijn schitterende boek partnership bidding in bridge: "that's why people preempt". Omdat de tegenstanders het dan moeilijk hebben en het vaker verkeerd doen::))

Profile  

PostPosted: Tue Nov 10, 2009 12:22 pm 

nog een keer openhouden met de noordhand???
ik mag hopen dat je dat niet te vaak doet, dan gaan het -500 en -800'tjes regenen.

ook zou ik 1H volgen en niet doubleren, precies om de reden die jij geeft Maarten. heeft partner nog 4schoppens dan moet hij maar een keer doubleren, maar doublet in deze uitpas situatie lijkt echt helemaal nergens op.

zeker als 3R inderdaad 6-8 is heeft de tegenparij minstens de helft van de punten. zelf heb je een ballenkaart en je maat heeft niets gedaan. openhouden is zelfmoord.

Profile  

PostPosted: Thu Nov 12, 2009 5:13 pm 

Mooi probleem. Dubbel lijkt helemaal niet zo opgelegd, zij het dat ALS maat schoppes heeft, je absoluut naar 4S wilt. Aangezien we met 54 hoog vrijwel altijd volgen en niet dubbelen, is dat best mogelijk.

Na 3H over x heb je geen idee wat goed is. Aan de andere kant kan maat misschien een goede 4H bieden als hij ECHT hartes heeft. Probleem is dat je een klaverfit vrijwel nooit vindt, tenzij je 4K doet over 3H maar dat is ook nogal wat.

Kortom, de hand lijkt op een dubbel maar met matig vertrouwen in de goed afloop.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 17, 2009 6:45 pm 

Is 1 Ha met A9xxx wel zo'n mooi volgbod? Mijn voorkeur gaat toch uit naar Doublet. Ik geef toe dat het marginaal lijkt, maar ik geef de voorkeur aan volgbiedingen met een kleur die elke uitkomst van maat met iets als Honneur met een kleintje kan verdragen.
Na Doublet is er denk ik geen probleem meer.

Profile  

Page 1 of 1 [ 10 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]