It is currently Thu May 17, 2012 3:55 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Welcome
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage

Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.

Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.

We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum!

Page 1 of 1 [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Distributie of attitude
PostPosted: Wed Nov 18, 2009 2:18 pm 

Nog een spel van de 2e div zondag
Spel 1 N/-
JT8x
K4
Axxx
xxx
Qxxx Ax
JT86 32
Kx QT876
QT8 K9xx
K9x
AQ975
J9
AJx

Maat (W) start tegen 3Sa (1Sa-2K-2H-3Sa) met de Ha B. In dummy de H en volgens mij spelen we nu distr (alleen op A of V aan/af) en dus de 3.
Maat nam terecht aan dat de leider niet de 2 verborgen hield en speelde mij op een aan-signaal (dus de V of de 9). Hij kwam aan slag met Sch V en speelde een kleine Ha na. 3Sa contract en dat was geen mooie score.

Ik geef toe - dit is vooral een kwestie van afspraak, maar toch eens voorleggen. Wat is volgens jullie het beste om af te spreken voor zo'n situatie?

Profile  

Post subject: Re: Distributie of attitude
PostPosted: Wed Nov 18, 2009 2:45 pm 

Mijn voorkeur gaat uit naar distributie behalve in twee specifieke situaties. Uitkomst met een Aas of de eerste discart.
Daarnaast kun je met oddball of een variant daarop aangeven of de uitkomst is bevallen.

Iets anders is natuurlijk dat het best naief is om als de leider vier (of vijf) hartens heeft de kleur aan te vallen of in deze situatie na te spelen.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 18, 2009 3:01 pm 

Wij spelen veel aan/af op de uitkomst (maar niet op de Aas), dus ook in deze situatie (als met de gegeven hand Oost Q32 heeft, wil je graag een aansignaal geven/krijgen). Heel vaak weet je toch al (een beetje) hoe de verdeling is, maar weet je nog niet waar de platen zitten. Daarom denken wij meer informatie te hebben met een aan/af signaal. Het is niet waterdicht, maar voor ons werkt het goed.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 18, 2009 3:20 pm 

Belangrijk is dat je niet twee dingen tegelijk moet proberen aan te geven. Wat PP aangeeft kan natuurlijk net zo goed werken als wat ik aangeef.
Dus OF distributie OF attitude, maar nooit een vage combi daarvan.

In het gegeven spel moet Oost overigens op zijn post zijn. Met het voorspelen van Sch in slag twee weet hij dat de leider in ieder geval AV heeft van Harten en minstens één plaat in Sch. Waarschijnlijk NIET AVB van Klaver. Ik denk dat hij dus moet opstappen en een kleine Kl moet inspelen. Dat is ook goed als maat slechts Kl Bxx heeft. Opstappen en Ru na lijkt ook al kansrijker te zijn, maar je loopt een klein risico dat maat een secce Heer heeft. Voordeel is weer dat je de Aas van tafel speelt zolang de Schoppens nog niet hoog zijn als maat daarin de V of H heeft.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 18, 2009 5:23 pm 

Ik heb zowel met Anton als nu met Thijs toch een voorkeur voor distributie. Odd ball zou nu ook een uitkomst zijn? Of ben ik nu helemaal abuis?

Profile  

PostPosted: Wed Nov 18, 2009 5:42 pm 

Ja Ellie, Odd Ball is een uitkomst, maar hier wel wat lastig met A2 van Schoppen .... :(
Ik denk dat het idd niet zo gek is om met S aas te coupen en dan ...
a] H terug om maats 5(?)-kaart te ontwikkelen ...
b] R om de aankomer voor de 4e S om zeep te helpen
c] K door (zie Jan)

Profile  

PostPosted: Wed Nov 18, 2009 7:47 pm 

Tim en ik (en ik denk vrijwel de gehele MK, iig team oranje) spelen voornamelijk aan af signalen. Een paar jaar geleden speelden we ook count in veel situaties, maar het moment dat we daarmee stopten zijn we twee klasses beter gaan spelen. Sowieso omdat het beter is, maar je zit ook veel rustiger aan tafel. Weten welke plaatjes maat heeft is vaak veel belangrijker dan precies te weten hoeveel kaarten hij heeft (vaak kan je daar trouwens wel een goede gok op wagen). Ik ben het wel eens met Jan dat je een van de twee moet kiezen.

Oddball is best een leuke conventie, maar geeft regelmatig niet genoeg informatie. Wij spelen overigens aan af en oddball omdat ook aan af nog niet altijd genoeg is. Daarnaast is het ook iets waar je wel eens misverstanden over hebt, omdat je soms je count in een kleur moet gooien, en iets wat je vaak vergeet.

Count is absoluut prima speelbaar, maar mijn advies is zo veel mogelijk attitude (ook in je naspel kleintje plaatje).

Profile  

PostPosted: Sun Dec 06, 2009 4:25 pm 

Volgens mij is een algemeen aanvaarde afspraak dat je attitude kunt combineren met distributie als volgt.
Zolang de slag aan maat ligt geef je attitude aan (bv hoog = aan). Zodra de slag aan de leider is, in het voorbeeld door het spelen van de K, treden de distributiesignalen in werking. De 3 is nu het begin van een hoog-laag signaal.
In mijn systeem een even aantal hartens.

Profile  

PostPosted: Sun Dec 06, 2009 4:30 pm 

Dat kan inderdaad Frits, maar als maat bijvoorbeeld de heer start en dumme neemt het aas, wil hij nog steeds erg graag weten of jij de boer hebt of de leider.
Wij spelen count als er geen plaatje meer mogelijk is of als maat kan zien dat je geen hoge hebt omdat je die anders in zou leggen.

Profile  

PostPosted: Mon Dec 07, 2009 7:32 pm 

PP en ik combineren alleen signalen in door ons geboden kleuren. Dus als wij allebei S hebben geboden en de opps spelen 4H dan hebben we gecombineerde signalen afgesproken: dat werkt dan ook prima. Soms ook met lavinthal erin. (en je hebt het niet vaak nodig, meestal weet je al genoeg)

Profile  

Page 1 of 1 [ 10 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]