It is currently Thu May 17, 2012 3:55 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Welcome
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage

Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.

Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.

We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum!

Page 1 of 1 [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: dbl na Bergen en Jacoby-2SA
PostPosted: Mon Nov 09, 2009 11:21 am 

Wat betekenen de volgende doubletten:
1. (1M) pas (2SA) dbl
2. (1M) pas (3m) dbl
3. pas (1M) pas (2SA) dbl
4. pas (1M) pas (3m) dbl
Een toelichting: M = Major (ha of sch); m = minor (kl of ru); 2SA is hier limiet of beter; 3m is hier Bergen (4krt steun, zegt niets over m).

Omdat het lekker makkelijk is, spelen wij in alle gevallen info-dbl op M, ook al is het in de 3e situatie misschien onwaarschijnlijk. Heeft iemand goede ervaringen of argumenten om iets anders te doen? En als je bovenstaande doet, wat is dan (1ha) pas (3kl) 3ha? Misschien een sterke 5-5, analoog aan (1SA) pas (2R) 2H van Danny?

Profile  

Post subject: Re: dbl na Bergen en Jacoby-2SA
PostPosted: Mon Nov 09, 2009 12:07 pm 

Er zijn volgens mij vier mogelijke redenen waarom je wilt bieden:
a. je hebt punten en wil de deelscore bevechten?
Alleen in het geval dat het gaat (1Ha)-pas-(3Kl), 6-9 met vierkaart fit, lijkt me dit misschien in de buurt komen. Ik zou dat zelf niet zo spelen, maar daar hoor ik graag andere meningen over.

b. je hebt de geboden kleur en wilt dat maat vertellen; voor de uikomst
Zo spelen Maarten en ik dat nu.

c. je hebt veel kaarten in één kleur.
Gewoon bieden.

d. je hebt veel kaarten in twee kleuren.
Over 2 NT zou ik doublet spelen als de andere hoge kleur met een lage kleur (5/5)
Over 3 m zou ik eventueel 3 in de geboden hoge kleur opvatten als de andere hoge kleur met een lage kleur (minimaal(!) 5/5)

Noot: hoewel doublet "gratis" is (de buren zullen nog wel wat bieden), lijkt me dit geen moment voor grappen. Ze lopen al een kilometer voor op jou en kunnen het spel veel beter inschatten. Dus als je wat doet, hebt je ook wat te melden.

Dus om terug te komen op jouw vraag:
1. 5oM + 5m
2. Echt, voornamelijk lead-directing (maat moet uit!)
3. Geen idee
4. Lead-directing

Profile  

PostPosted: Mon Nov 09, 2009 3:15 pm 

De eerste twee situaties zijn bij mij take-out op harten. Je zou het kunnen zien als een soort advanced take-out, en omdat het zo veilig is hoef je niet de wereld te hebben. De derde en vierde situaties zijn dat bij ons in de regel ook, al ziet het er gek uit. We hebben dit niet besproken en daarom zou ik het in de praktijk niet durven bieden, maar zeker in situatie vier zou ik nu denken dat het lead directing is.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 09, 2009 6:01 pm 

Ja, leuke toepassing van het 'advanced take out double'. (Een eye opener, nooit van gehoord, maar overduidelijk een handige afspraak).

3 en 4 zien er misschien een beetje raar uit, maar als je recht in de leer blijft lijkt het te gaan om een hand als: x-xxxxx-AKxx-Kxx waarbij je speculeert op iets als Axx - KQxx - xxx - Qxx Op zich nog wel wat voor te zeggen, 11 met een 4333 met een voorgepaste maat lijkt me nou niet de hand waarmee je snel dubbelt.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 17, 2009 11:21 am 

Inderdaad mooie vorm van advanced take-out.
Zet ik op ons lijstje PP!

Profile  

Page 1 of 1 [ 5 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]