It is currently Thu May 17, 2012 3:55 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Welcome
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage

Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.

Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.

We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum!

Page 1 of 2 [ 13 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: CC
PostPosted: Mon Nov 23, 2009 6:31 pm 

Een spelletje uit de Open in Scheveningen.
West	Noord	Oost	Zuid
- 1R pas 3SA
pas pas pas
.
Partner start met S6 (tegen SA: 2e/4e) voor 3, Vrouw en Aas.
De leider speelt ruiten Aas, 3, 4, 9 en ruiten 2, 8, Heer en Vrouw.
Nu komt er een derde rondje ruiten vanuit de dummy.
Plan your defense .......
.
8 3
A H 9 5
H 10 7 6 5 4
4
V 9 5 2
10 4 3
V 9
H 10 3 2
.

Profile  

Post subject: Re: CC
PostPosted: Mon Nov 23, 2009 10:47 pm 

Lijkt me dat de leider een 3325 heeft met iets als ABx / Vxx / Ax / Vxxxx
Je weet dit nooit, maar ik zou verwachten dat als hij ook klaver Aas heeft geopteerd had om 2 Kl te bieden.
Dus ik will klaver naar de heer krijgen om schoppen negen na te kunnen spelen.
Nu kan je twee dingen doen. Schoppen twee gooien of klaver 3 (romeins). Ik opteer toch voor klaver 3.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 24, 2009 12:57 pm 

Dat je iets in Klaveren hebt kan maat wel zien denk ik. Voor maat is het van belang om te weten wat jouw Sch bezit is.

Ik speel Sch 9 bij. Dat zal wel een driekaart beloven bij ons (we spelen distributie omgekeerd en verder current count in deze situatie). Heeft maat nu een vijfkaart dan kan hij gaan rapen. Anders moet hij even wachten. Met deze Dummy zal maat nu Kl spelen. Als ik ze niet heb afgeseind heb ik er wel een plaatje in lijkt me zo. Was dit van Bxx of 9xx dan speelt hij de hoogste na. Als de leider de volgende kaart had:
ABx
Bxx
Ax
ABxxx

Zijn de overslagen zo goed als weg bij een kleine kl van maat. Hij moet dan nog wel even opletten bij het weggooien op de Ru lawine.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 24, 2009 1:35 pm 

Is dit paren of viertallen? Dat maakt nogal wat uit namelijk. Omdat ik paren niet zo interessant vind ga ik uit van viertallen. In viertallen hoef je je geen zorgen te maken over de overslagen, -1, dat is je doel.

Er zijn maar twee zitsels van belang in deze defense, waarbij het down kan. Maat heeft ABxxx schoppen en we kunnen gaan rapen, of maat heeft ABxx schoppen en klaveraas, dan moeten we eerst oversteken om door de schoppens heen te spelen. Ik heb 7 punten, dummie 10, maat kan er dus best 10 hebben (SAB, KA, RB).

Ik wil graag vertellen dat ik klaverheer heb en dat ik (nog) drie schoppens heb, maar dat lijkt me onmogelijk met een kaart. Uiteraard kan maat niet zien dat ik iets in klaver heb, waarom wel? En ik kan ook al geen count gooien bij mijn eerste discard (Jan blijkbaar wel, al heb je het er ook over dat je klaver niet heb afgeseind, die combinatie snap ik niet helemaal. Speel je count discards in maats gestarte kleur? Dat is misschien niet zo gek.).
Gelukkig hoef ik het niet helemaal alleen op te lossen. Maat kan als hij klaveraas heeft die mooie kaart best even op tafel leggen om mij om een aan/af signaal te vragen. Er vanuitgaande dat hij zelf meedenkt, hoef ik de klavers dus niet aan te seinen. Als hij vijf schoppens heeft zonder klaveraas denkt hij natuurlijk dat ik een driekaart schoppen had en klaveraas aansein om er doorheen te scheuren.

Ik sein dus schoppen aan. Geen count, ik wou dat ik dat kon, maar helaas. Bij mij is schoppennegen aan, dus die gooi ik. Ik kan geen plaatje meer in schoppen hebben, dus ik hoop dat maat dit als van een oorspronkelijke vierkaart kan zien.
Nu kan hij hopelijk zien dat hij met een vijfkaart kan rapen, en bedenken dat hij met een vierkaart met KA die eerst even op tafel legt.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 24, 2009 2:21 pm 

Volgens mij is Scheveningen-Open een parenwedstrijd. Het klinkt in ieder geval als Paren.

Hier aan/af? Je ziet dat het voor maat van belang is om de distributie te weten en maat ziet dat jij dat moet kunnen zien.

Ik heb al eerder aangegeven dat ik grote voorstander ben van heel veel distributiesignalen. Hier dus ook. sterker nog... Juist in dit soort situaties! Sein je nu aan met een vierkaart? Wat doe je met een driekaart of een vijfkaart? Als je een driekaart af seint en een vierkaart aan is dat dan niet ook een soort van distributie-issue?

Als maat Kl Aas niet heeft kan het uitsluitend down als hij een vijfkaart Sch heeft gehad. Heeft hij die kaart wel dan legt hij hem inderdaad meestal eerst op tafel voordat hij iets anders gaat doen. Zonder Kl A of een vijfkaart Sch gaan we uppies beperken. Dat is ook in viertallen soms interessant.

Ben trouwens erg benieuwd naar de mening van de anderen op het forum.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 25, 2009 2:29 pm 

Ondanks dat wij meestal aan/af doen, is zo'n discard in de kleur van maat current-count bij ons. Ik dacht dat dat standaard was, maar als ik Danny lees, zit ik er naast. Dat maakt mij wel nieuwsgierig naar het volgende: als maat tegen sans met een kleintje start voor jouw aas, wat speel je dan na met Axxx? Ik dacht dat iedereen dan de kleinste zou naspelen, maar zijn er ook die nu aan/af spelen?
Ik ben ook nog benieuwd naar de omgekeerde distributie van Jan in deze situatie. Heb je er dan geen last van de je je blokkeert met een overgebleven doubleton als je de kleinste bij/af moet gooien?

Profile  

PostPosted: Wed Nov 25, 2009 3:02 pm 

Een paar dingen:
Wat ik speel of wat Danny speelt of wat wie dan ook speelt is niet goed of fout. Danny geeft aan dat hij een grote voorkeur heeft voor attitude en ik geef iets anders aan waar ik me erg prettig bij voel. Danny voelt zich prettig bij wat hij met Tim heeft afgesproken en vindt dat daarom beter dan andere methodes. Dat maakt het nog niet beter!
Ik heb verder nog nooit (slecht geheugen??) gemerkt dat ik me door deze wijze van signaleren blokkeer. Signaleren doe je voor duidelijkheid waarbij je je altijd voor moet houden dat je geen slagen weg mag signaleren.
Het belangrijkste is dat je met je maat afspreekt wat je doet en dat dat iets is waar je je prettig bij voelt. Voel je je er niet prettig bij of kost het teveel energie (!!!!) dan moet je in de spiegel kijken en je afvragen of je het net even anders moet doen.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 25, 2009 9:33 pm 

Eens met Jan.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 25, 2009 10:01 pm 

Zeker, heel erg eens met Jan. Het lijkt net of ik iets anders gesuggereerd heb. Dat was dan zeker niet mijn bedoeling. Ik ben gewoon nieuwsgierig.

Profile  

PostPosted: Thu Nov 26, 2009 1:21 pm 

Sorrie Jeroen,
Het kwam er een beetje ongelukkig uit. Waar ik op mijn eigen suffe manier op probeerde te reageren was het stukje "ik dacht dat het standaard was".

Ik probeer aan te geven dat wat de een denkt dat het standaard is, bij de ander het niet is.

Ik speelde deze zomer in Frankrijk een toernooi en ik had het idee dat ze daar compleet andere ideeen hebben over het spelletje. Ze speelden overigens wel allemaal een soort van "Standaard Frans". Ook toen ik jaren geleden in Polen speelde was het zo dat iedereen een zelfde soort systeem speelde, maar allemaal anders dan wij hier gewend zijn en ook totaal verschillend van wat in Frankrijk normaal gevonden wordt.

Het leuke van ons land is dat we juist helemaal geen standaard kennen (hoe Schipperhein en Sint het ook geprobeerd hebben). Alles wat je hier speelt wordt wel ergens door iemand anders totaal anders (soms zelfs beter...) gespeeld.

Ikzelf vind het ontzettend leuk om af en toe iets totaal anders te proberen. Zo speel ik nu op de dinsdag met Wim in een op onderdelen compleet andere stijl dan dat ik op de vrijdag met John of in de competitie (en vanaf vandaag bij de Lombard) met Rob speel.
Ergens vaak verwarrend, maar het zet je wel aan het denken over of je het met de een of de ander nou wel zo goed doet. Ook blijkt (vooral bij het spelen met Rob) dat het beste contract of bod lang niet altijd het beste resultaat oplevert. Maar dat is weer wat anders.
Ik heb een tijdje geëxperimeteerd met "onzin-volgbiedingen". Zo volgde je op Bxxx met (niet altijd...) een vluchtkleur ernaast. Of je volgde 1 Sch ongeacht wat je in je handen had. Uit die experimenten is onze 8-11 SA ontstaan. Het bleek zo ongeveer de beste afspraak die je maken kan. Om één of andere rare reden wordt je nagenoeg nooit opgeraapt en komt de vijand in tegenstelling tot bij andere sansen constant in de meest idiote contracten terecht. Een aanrader om ook eens te proberen.

Profile  

Page 1 of 2 [ 13 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]