|
It is currently Thu May 17, 2012 3:55 am
|
View unanswered posts | View active topics
| Welcome |
|
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage
Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.
Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.
We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum! |
 |
|
 |
|
| Author |
Message |
|
Mike
|
Post subject: Biedmisser of befrijfsongeluk? Posted: Tue Nov 10, 2009 4:58 pm |
Joined: Mon Nov 09, 2009 3:30 am Posts: 147 Location: Delft
|
|
setting: nationale competitie niveau: tweede divisie locatie: Leiden datum: zaterdag jongstleden
Wat ging er mis op dit spel? Gezegd moet dat NZ nooit eerder samen hadden gespeeld.
............ ♠ KJ109xx ............ ♥ Bxx ............ ♦ AKx ............ ♣ J
............ ♠ Axxxx ............ ♥ AQxxx ............ ♦ 2 ............ ♣ Kx
De TP past steeds. Het bieden: 1S - 2H -3H - 4K - 4R - 4SA - 5K - 5H. Dit ging één down na K-start. 4H kan zelfs al down (na S-start (2-0), want H H10xx links). De TP zat in 5S, gemaakt. Is dit slecht geboden of een bedrijfsongelukje (volgende keer wij 6H= en zullie 4S+1?). Is het handig om als Zuid de H-kleur nog te introduceren als er een megafit in S is? Was 3H van Noord wel zo jofel? 3H is sterker dan 4H, 4K* komt sowieso niet in aanmerking en na temporiseren via 2S wordt het denk ik lastig om de H-fit nog te ontdekken ... Wie had moeten stoppen met cuen? (als 4K* non-serious is, had Noord geen 4R moeten doen denk ik). En dan nog iets anders, stel dat Zuid na 3H eerst 3S had gedaan, welke kleur staat dan vast? Mijn eerste idee zegt dat dat een S plaat is als cue voor H, maar er zijn er vast die dit als dubbele fit spelen en dan aan 6-azenvraag gaan doen ....
Shoot!
|
|
|
|
 |
|
ThijsV
|
Post subject: Re: Biedmisser of befrijfsongeluk? Posted: Tue Nov 10, 2009 5:30 pm |
|
|
Wat moet je bieden met de zuid-hand na 1s? Volgens mij dat bod wat partner het beste helpt om te beoordelen of het slem is of niet. Het voordeel van 2h bieden is dat partner met hH enthousiast zal worden. Toch voel ik meer voor een 4r splinter. Dit omschrijft je hand beter, zo sterk is die h kleur nou ook weer niet. En ik kan me niet voorstellen dat een h contract beter speelt dan een s contract. Na 4r weet partner dat k en h punten waardevol zijn. In dit geval zal hij deze noord-hand wat afwaarderen en 4s herbieden.
Na 1s 2h lijkt 3h wel goed, maar 4h komt ook wel in aanmerking. Na 1s 2h 3h zou ik 3s bieden. Dat lijkt normaalgesproken een s plaat te beloven. Noord biedt vervolgens 4k, zuid 4r, noord 4h. Ik vind het niet gek dat je daarna nog 4SA biedt, want met hH i.p.v. rH is het een mooi slem.
|
|
|
|
 |
|
ppw
|
Post subject: Re: Biedmisser of befrijfsongeluk? Posted: Tue Nov 10, 2009 6:21 pm |
|
|
Ouuch! Dat was pijnlijk.
Wij spelen Fitjumps in deze situatie en dan kan je over 1Sch 'gewoon' 3Ha bieden. Dan heeft maat wel een redelijk beeld van wat zijn hand waard is. Noord zal zijn hand dan erg mooi vinden, behalve die Bxx van harten. Dus ik zou dan 4Kl bieden (non-serious) en na 4Ru vervolgen met 4Sch. Dan zal partner wel 4NT bieden en afzwaaien in 5Sch want harten heer is nu zeker buitenboord.
Over 1Sch-2Ha zou ik zeker 3Ha bieden. 4Ha gooit wel erg de deur dicht en dan gaat mijn partner echt niet meer verzinnen dat ik AK en een x laag heb. Vervolgens denk ik dat 3Sch logisch is, alleen al omdat maat dan kan passsen als je vervolgens 5 schoppen biedt. En je wilt denk ik altijd wel in de schoppen fit spelen, niet in harten.
|
|
|
|
 |
|
Anton
|
Post subject: Re: Biedmisser of befrijfsongeluk? Posted: Thu Nov 12, 2009 9:09 pm |
|
|
Als ik Zuid ben en maat doet 1S gaan we in Schoppen spelen. We hebben er tenslotte een stuk of 10 samen. Vrijwel altijd 10 want de kans op 6+ bij maat is klein als je er 5 hebt. Goed, hij had er een keer 6... Op een 5-5 fit kan niks weg en op een evt. hartenfit zeker wel dus wat is de reden om in harten te willen zitten?
Het is ideaal als ik dit als GF met Schoppes en een hartenkleur kan bieden zoals PP kan. Tenslotte word je vooral blij van hartenheer aan de overkant... Alhoiewel... is 3H wel GF?
Zoals ik 'm speel: 2NT (fit, GF) en maat doet 3K (aardige hand, kort). Dan doe je 3R, maat doet bijvoorbeeld 3S en de boel is onder controle: zonder harten K aan de overkant en met kla aas weg kan Zuid nu 4S bieden want het is nooit beter dan op snit.
Verder eens met Thijs: 4R is een prima alternatief met een gelegenheidsmaat.
|
|
|
|
 |
|
danny
|
Post subject: Re: Biedmisser of befrijfsongeluk? Posted: Mon Nov 16, 2009 3:27 pm |
|
|
Een heel moeilijke hand dit. 3H als fit heb ik nog nooit van gehoord, maar dat is wel lekker bieden met deze kaart. Ik ben het wel met Thijs eens dat 4R als splinter misschien wel erg goed is, al zou ik zelf aan tafel denk ik 'gewoon' 2H geboden hebben. Na 2H is het lastig. Ik snap 3H wel, maar er is wel iets voor 2S te zeggen met HBTxxx Schoppen en Bxx Harten. Dat is misschien niet bij iedereen forcing (ga dus gauw 2 over 1 GF spelen!) en dat is dus weer lastig. Ik zou zeker 2S hebben herboden met deze kaart.
Na 3H is 3S bij ons cue, al zou ik met deze hand graag willen dat het echt is. Volgens mij kunnen we schoppen pas weer als troefkleur voorstellen op 6 niveau... Je biedt dus maar 3S. Daarna een non serious cue van 4K bij maat en 4R bij jou is nu last train (al heb je daar misschien wel te veel voor). Na een last train gaat de noordhand niet meer verder en biedt 4H. Als zuid azen gaat vragen wordt het lastig. Ik denk dat ja als zuid na noord zijn 5K antwoord geen 5S kan bieden, dat zal een groot slem poging zijn.
Je zou een trucje kunen doen, maar dat kan hopeloos mis gaan. 5R, vraagt troefvrouw. Maat antwoord 5H als hij hem niet heeft en nu zal 5S toch wel to play zijn. Als maat troefvrouw wel heeft biedt hij met schoppenheer erbij 5S en dan kan je passen. Heeft maat wel hartenvrouw, maar geen schoppenheer, dan zit je hopeloos te hoog, maar zou je hopelijk 5H ook al niet halen... maar dat kan dus erg mis zijn.
|
|
|
|
 |
|
maarten
|
Post subject: Re: Biedmisser of befrijfsongeluk? Posted: Tue Nov 17, 2009 11:39 am |
|
|
Leuke discussie weer. En nog op de opmerking van Danny: 1 S - 3 H "als fit heb ik nog nooit van gehoord". Dit komt uit het boek "partnership bidding in bridge" van Robson en Segal. Volgens mij is dit boek een must voor elke serieuze bridger. Wel doorbijten want het heeft 400 pagina's
|
|
|
|
 |
|
Jan
|
Post subject: Re: Biedmisser of befrijfsongeluk? Posted: Tue Nov 17, 2009 6:35 pm |
|
|
Na 1 Sch sluit ik me bij de mening van Anton aan. De eindkleur is nu bekend tenzij... 3 Ha geeft bij mij bijna altijd een vierkaart EN altijd overwaarde aan. Dat heb je niet dus val je terug op 2 Sch (of 2 SA met een iets ander spel). Na 3 Ha denk je als Zuid zonder gevaar een slam te kunnen onderzoeken... AU.
Is 2 over 1 MF? Zelfs in oud-acol was 1 Sch-2Ha al MF (de enige MF 2 over 1). Ook als je 2 over 1 speelt als Forcing tot 2 SA kom je er nog wel uit lijkt me. Wat je in ieder geval nooit moet doen is dus met Bxx bieden terwijl je met HBT9xx nog iets extra's te melden hebt ("Altijd de ziel van je spel bieden" werd dat in de grote dagen van Studiecentrum genoemd).
Ik was overigens lang geen aanhanger van 2 over 1 MF, maar ik ben helemaal om.
|
|
|
|
 |
|
Mike
|
Post subject: Re: Biedmisser of befrijfsongeluk? Posted: Wed Nov 18, 2009 2:11 pm |
Joined: Mon Nov 09, 2009 3:30 am Posts: 147 Location: Delft
|
Jan wrote: 3 Ha geeft bij mij bijna altijd een vierkaart EN altijd overwaarde aan.
Dit lijkt mij erg rigide. Met vaste pard speel ik dat je op een lage kleur (wel 2/1) steunt met elke 4-krt en ook met 3-krt met overwaarde. Heb je dat niet, dan zijn er alternatieven: 2 NT is 12-14 óf 18-19 bal, 2X is 12-20 met 4-krt, 3Y = overwaarde (en een 5-krt als Y>m), 2S is temporiseren en kan op een 5-krt, want F1R. 1S-2H wordt eigenlijk met elke 3-krt gesteund (3H sterker dan 4H), omdat het anders nooit meer 100% duidelijk wordt dat er een fit is, tenzij je een heel eenzijdige hand hebt (bv een 7312 of zo).
|
|
|
|
 |
|
Jan
|
Post subject: Re: Biedmisser of befrijfsongeluk? Posted: Wed Nov 18, 2009 3:48 pm |
|
|
Misschien rigide, maar wel duidelijk. Ik speel over het algemeen 1X 2Y 3Y zoals ik aangeef als overwaarde. De eis van een 4-kaart is minder scherp bij het gegeven biedverloop, maar in ieder geval is Bxx geen goede steun.
|
|
|
|
 |
|
ronald
|
Post subject: Re: Biedmisser of befrijfsongeluk? Posted: Thu Nov 19, 2009 9:55 pm |
|
|
Tijdens het lezen realiseerde ik me dat ik altijd maar wat doe na 1s - 2h. Als houvast heb ik dat je splintert of 4 harten biedt met een minimum en vierkaart mee, maar daar houdt het dan wel een beetje op. Heeft er iemand enig idee hoe het wel moet - ik zie zo 4 verdelingen 5422, 3 kaart steun evenwichtig, 3 kaart steun niet evenwichtig, 4 kaart steun met singleton of renonce. En dat weer met de ranges 12-14, 15-17, 18-19.
Eens met Jan dat je 2s herbied, geen 3h met Bxx.
1s - 2h - 3h - 3s speel ik zelf als 'choice of games'. Gebruik als stelregel 'alles onder 3 sans is gericht op het bepalen van de juiste speelsoort'. Wat moet je anders met Qxxx -AKxxx - Ax - Kx? Hoeveel troeven heb je nodig om je maat te steunen? Een zeskaart? 6s trouwens veel beter dan 6h - gaat niet down op een aftroever in schoppen en maakt ook bij hartenheer sec.
Er is iets mis met het biedverloop, vind ik - er zit geen rem op - iemand moet toch ergens zijn minimum tonen.Na 1s - 2h - 3h - 4k - 4r lijkt 4sa een beetje over de top. Je mist drie keycards (twee azen in de lage kleuren, harten heer) en ook schoppen heer is zoek. Je hebt al een slampoging gedaan! Maat onderneemt vast aktie over 4h als ie 3 van die vier kaarten heeft.
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
 |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|