|
It is currently Thu May 17, 2012 3:55 am
|
View unanswered posts | View active topics
| Welcome |
Welkom bij het forum van BC Leidschenhage
Dit forum is bedoeld voor alle leden van de bridgeclub Leidschenhage en is gestart als onderdeel van het Topbridge initiatief. Het forum dient als ondersteuning van de trainingen. Er wordt hier gediscussieerd over spellen en lastige biedsituaties.
Iedereen is welkom om mee te doen. Clubleden van Leidschenhage kunnen zich registreren op het forum, waarna de beheerder de registratie zal approven. Helaas kunnen wij in de registratie de volledige naam van de gebruiker niet zien en eventueel zullen we daarom via email een bevestiging vragen.
We hopen dat een ieder zijn voordeel kan doen met dit forum! |
 |
|
 |
|
| Author |
Message |
|
ThijsV
|
Post subject: 3SA of 4h Posted: Wed Nov 11, 2009 10:38 am |
|
|
Spel 17 van gisteravond:
N/N 86 42 976 AT9753 KQT2 95 KT986 N A75 QT8 W O AJ543 K Z QJ8
AJ743 QJ3 K2 642
Het bieden gaat: pas 1r 1s 2h pas 3h pas 3SA a.p.
k start, 3SA down, terwijl 4h vaak gemaakt werd. Waar ging het fout?
|
|
|
|
 |
|
ppw
|
Post subject: Re: 3SA of 4h Posted: Wed Nov 11, 2009 12:53 pm |
|
|
Naar mijn mening is 3 NT met West dubieus met een singleton. Het zoekt wel een beetje de problemen op. Maar ik kan het me wel voorstellen met deze schoppen holding. Als de hartens scheef zitten en er 'gewoon' negen slagen zijn in de overige kleuren, hoor je niemand.
Oost kan natuurlijk ook nog 4 Harten bieden met twee azen, maar dat vind ik zeker niet opgelegd (de schoppens zullen wel OK zijn en gaat 3 NT nu opeens down op de klavers?).
Lijkt me voor een deel wel op een bedrijfsongelukje.
|
|
|
|
 |
|
Mike
|
Post subject: Re: 3SA of 4h Posted: Wed Nov 11, 2009 2:09 pm |
Joined: Mon Nov 09, 2009 3:30 am Posts: 147 Location: Delft
|
|
jaja, ik herken het spel. Ik had ook het gevoel dat 3SA een beter contract was, maar kon dat na 3H niet meer bieden (3SA zou serious zijn toch?). Als je geen 2H biedt, wat dan? Als je meteen 3SA doet kan links wel eens op het idee komen dat er in S niet veel muziek zit en dan zal K wel een voordehandliggende start zijn en daar zit je ook niet op te wachten. Misschien dubbel en na 3 laag van maat alsnog 3SA doen? Overigens kan 4H ook down, maar alleen maar met R-start en dat is in de praktijk eigenlijk niet te vinden.
|
|
|
|
 |
|
danny
|
Post subject: Re: 3SA of 4h Posted: Mon Nov 16, 2009 3:36 pm |
|
|
3NT ziet er niet zo gek uit, maar is eigenlijk raar. Maat heeft niet snel een vierkaart klaver, want dan had hij 1K geopent. Heeft hij die wel, dan heeft hij een singleton schoppen en is er weer minder gevaar voor introevers en is 4H dus prima. Zonder vierkaart klaver bij maat moet hij wel 2 plaatjes hebben om 3NT goed te laten zijn en zelfs nu hij die heeft is het niet goed. Ik geef toe dat ze niet altijd klaver starten, maar het lijkt er wel een beetje op als de schoppens niet gesteund zijn, toch?
Hoe is 3NT trouwens gespeeld? Je kan het inderdaad niet halen, maar als je probeert een schoppenslag te stelen moet zuid wel erg op zijn post zijn!
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
 |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|